Scanning og opmærksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Lidt om pladsholdere.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Fortæl med PowerPoint XP
Videregående pc-vejledning
Hvad er op og hvad er ned?.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Struktur: ”Quiz og byt”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Udlægning af en ny cache
Udarbejdelse af poster
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Sprog/billeder på Internettet
Formularer (Access, del 3)
1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
SEO PÅ AU.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Psykologi, Human Factors og HCI
+ En innovativ dag – med afsætning, innovation og design HH1C - Studieretningsdag.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Bogstaver og tekst i design
Den menneskelige hjerne …
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Billeder.
Hvad er reklamepsykologi?
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Metaforik og alternative muligheder
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Reklamen AirFresher - i denne præsentation vil i få et ind- blik i arbejde bag projektet der handler om: Reklamation af AirFresher. - i vil også finde.
Simpelt Konsistent Klar Stor Progressiv Opsummering.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Skabelon mailopsætning
Den gode tone Lse.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Skriv til nettet Læringsstie
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Scanning og opmærksomhed John Paulin Hansen Usability, ITU

bevidst og ubevidst nyheder og farer ukendte betingelser beslutninger logisk sekventielt vilje lille kapacitet 10-dele af sekunder gentagelser rutinesituationer selvfølgeligheder ulogisk & inkonsistent simultant vane stor kapacitet hele livet

Hvad er visuel opmærksomhed ? Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne Foveale syn - perifere syn En mental proces: Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? Med lommelygten i pulte kælderen

Det visuelle felt Tre niveauer: Foveale syn til fine detaljer Parafoveale til forbehandling Perifere syn til linier og bevægelser, men ikke sensitiv for farver Ikke altid symmetriske

Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed? Delvis seriel: Første indtryk efter 250 millisekunder Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)

Grafiske virkemidler

Strukturen opfattes først - men ses normalt ikke

Pop-op effekten (1)

Pop-op effekten (2)

Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov

Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i 7 +/-2 familier med max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre

Knibeøvelsen Luk begge øjne Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket

Byg visuelle hierarkier

Gruppér med nærhed, ensartethed og forlængelse

Understøt scanning

Skab grafiske fokuspunkter

Eyetrack III undersøgelsen 46 forsøgspersoner fra San Francisco så på nyheds-hjemmesider Optagelse i en time http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/index.htm

Typisk bevægelsesmønster

Detaljerede fund (1) Tekst - ikke billeder - er indgangen (til forskel fra aviser) Lille tekst læses - stor tekst scannes Overskrifter og underrubrikker/manchetter fikseres i venstre side - her skal der være interessante ord for at få læseren til at gå videre i teksten

Detaljerede fund (2) Mange scroller under foldningen men her scanner man for interessante ting - læser ikke i sin helhed. Navigationsbarer i toppen fik mere opmærksomhed end venstre-navigation MEN højrenavigation fik mest !?

Detaljerede fund (3) Korte paragraffer fik mere opmærksomhed end lange tekster. En-kolonne tekst klarede sig bedre en flere-kolonne tekster

Bannerannoncer Bedste placering ved top og venstre side (højre side og bund er ikke godt) Godt at stå helt op til teksten Tekst-reklamer fik 7 sekunder - billedreklamer 1,6 sekunder Store annoncer ses mest (men kun 38 % så en halvskærms-annonce)

Billeder og MM på web Store billeder ses længere tid end små - og frimærkebilleder ignoreres ofte ” Our research also shows that clean, clear faces in images attract more eye fixations on homepages.” Tekstinformationer huskes bedst men multimedie animationer er bedst til at forklare processer og procedurer