Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen Videnskabsministeriet
Public Sector Information (PSI) PSI-regulering Betydningen for dansk forhold IT- og Telestyrelsens arbejde og initiativer Spørgsmål og input
PSI-regulering PSI-direktivet Europaparlamentets og Rådets direktiv om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Dir. 2003/98/EF af 17. november 2003) PSI-loven Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596 af 24. juni 2005 med senere ændring)
PSI-loven - formål § 1. Lovens formål er at etablere ensartede minimumsregler for kommerciel og ikkekommerciel videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger, som offentlige myndigheder er i besiddelse af.
PSI-loven - indhold Hjemmel til at fastsætte betingelser Forbud mod at begrænse videreanvendelse og mod begrænsning af konkurrence Forbud mod diskrimination Forbud mod aftaler om eneret Offentlighed (gennemsigtighed) Standardgebyrer Oversigt over dokumenter Beslutning om ikke at stille dokumenter til rådighed
PSI-loven – indhold Elektronisk behandling – grundlæggende forudsætning Anmodning om data Udlevering af data Tilgængelighed Sprogversioner Elektronisk form og format Formelle regler Fremgangsmåde, frister, begrundelse mv.
PSI-loven – indhold Gebyrer Ind- samling Produk- tion Re- produk- tion Kvalitets- forbed- ring Formid- ling/ distribu- tion Afkast af investe- ring PSI- direk- tivet JA PSI- loven NEJ JA NEJ
PSI-loven – indhold Gebyrer Ind- samling Produk- tion Re- produk- tion Kvalitets- forbed- ring Formid- ling/ distribu- tion Afkast af investe- ring PSI- direk- tivet JA PSI- loven NEJ JA NEJ Marginal- omkostningerne
PSI-loven omfatter ikke krav… på oplysninger lighedsprincipper aktindsigtsregler på løbende/direkte adgang til oplysninger lighedsprincipper samme vilkår på levering i bestemte standarder/formater tilgængelige sprogversioner og formater standardiseringsarbejdet
Hvad betyder PSI-direktivet for danske forhold? I forhold til dansk ret Ingen væsentlig ændringer/nyskabelser I forhold til digital forvaltning Ingen væsentlige nyskabelser MEN kan alligevel blive en løftestang for nye banebrydende initiativer I forhold til samfundet som helhed Kan realisere et stort økonomisk potentiale
IT- og Telestyrelsens initiativer Vejledninger mv. Generel PSI-vejledning (myndighedsorienteret) Kommerciel genanvendelse (myndigheds- og virksomhedsorienteret) Digitaliser.dk – oversigt over data Pilotprojekt – Erhvervs- og Økonomiministeriet Borger.dk Standardisering …
Krav om åbne standarder pr. 1. januar 2008 (B 103) Offentlige myndigheder skal i løsninger, der indkøbes efter den 1. januar 2008, indarbejde krav om anvendelse af de syv sæt af obligatoriske, åbne standarder Offentlige myndigheder skal inden den 1. januar 2008 have forberedt deres it-systemer til at kunne modtage tekstbehandlings- dokumenter fra borgere, virksomheder og andre myndigheder i OOXML og ODF
7 sæt af obligatoriske standarder Syv sæt af åbne standarder er blevet obligatoriske fra den 1. januar 2008 Dataudveksling mellem offentlige myndigheder – OIOXML Elektronisk sags- og dokumenthåndtering – FESD Elektroniske indkøb i det offentlige – OIOUBL Digital signatur – OCES Offentlige hjemmesider og tilgængelighed It-sikkerhed (statslige myndigheder) – DS 484 Dokumentudveksling – ODF/OOXML Yderligere standarder kan gøres obligatoriske på baggrund af en økonomisk konsekvensvurdering
Hvad betyder standardisering for PSI? Det skaber fundamentet for dataudveksling Virksomheder kan indrette egne systemer i forhold til de åbne standarder Reducerer behovet for investeringer i udvikling af nye snitflader og konvertering af data Offentlige myndigheder bliver fortrolige med dataudveksling Øget konkurrence dels fordi virksomheder nemt kan få adgang til samme data dels fordi myndigheder ikke bliver afhængige af en bestemt leverandør Indfyldelse på fastsættelse af gebyrer
Gebyrer og standardisering Ind- samling Produk- tion Re- produk- tion Kvalitets- forbed- ring Formid- ling/ distribu- tion Afkast af investe- ring PSI- direk- tivet JA PSI- loven NEJ JA NEJ
Gebyrer og standardisering Ind- samling Produk- tion Re- produk- tion Kvalitets- forbed- ring Formid- ling/ distribu- tion Afkast af investe- ring PSI- direk- tivet JA PSI- loven NEJ JA NEJ
Spørgsmål eller input ?
Frederik Siegumfeldt Tel Kontaktinformation