Fokus på læring og dannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Motivation og ansøgning
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Verden ind i undervisningen
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Evaluering.
Forældremøde X årgang.
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf E-learning i undervisningen Egon.
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Småøvelser og innovative kompetencer
Klasseledelse og cooperativ learning
Klasseledelse Lene Heckmann.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Elevaktiverende undervisning
Mediepædagogik og didaktik
Elevaktiverende undervisning
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Ny PLC kultur med vejledning
Læring – med retning mod kultur
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Ondskab
Cooperative Learning Workshop 4
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Inquiry Based Science Education - IBSE
Historiefortælling.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
BERIFA. BERIFA - Agenda Hvad er BERIFA? Baggrund OPI-samarbejdet Præsentation af systemet Test og Afpøvning Erfaringer/læring Spørgsmål ?
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Præsentationens transcript:

Fokus på læring og dannelse Gruppe arbejde Fokus på læring og dannelse Dagsprogram: Begrebsafklaring Gruppeøvelse Læringsform Praksisfortællinger Film til eftertanke

Begrebsafklaring ”Gruppearbejde er i sin enkleste form korte samarbejdsforløb, hvor eleverne arbejder to eller flere sammen om en løsning af en konkret opgave.” (Lars Ulriksen, Almen didaktik, s. 325)

Gruppearbejde og observation Praksis arbejde Gruppearbejde og observation

Evaluering på gruppearbejde

Mål og læring Induktiv (gruppe 1): prøve sig frem, learning doing, gøre egne erfaringer. Kritik: Eleverne er ikke klar over hvad målet med undervisningen er. Deduktiv (gruppe 2): Eleverne får klare regler for hvordan opgaven løses, eksempler som ligner det de skal arbejde med. Kritik: eleverne kender metoden og kan derved terpe uden anvendelse. Kilde: Imsen, Gunn; Elevens Verden s. 285

Praksisfortælling Cooperative Learning: Oure Sport og performance.

Cooperative Learning: Oure Sport og performance. Heterogene grupper (H, M, L - elever). Styrker? Vygotsky – Zonen for nærmeste udvikling. Svagheder? H-elever. Fravær. H M M L

Grupper sammensat på baggrund af sociale relationer. Praksis fortælling Grupper sammensat på baggrund af sociale relationer.

Diskussion Hvilke overvejelser skal læreren gøre sig ved dannelse af grupper? Hvilke fordele og ulemper er der ved brug af cooperative learning og grupper sammensat på baggrund af sociale relationer?

Gruppearbejde er svært både for børn og voksne! Film http://www.youtube.com/watch?v=CGD9WBKbF80 (Del 1) http://www.youtube.com/watch?v=oozuNY0zCD8 (Del 2) Gruppearbejde er svært både for børn og voksne!