”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Sød kæreste søges til lidt hjemlig hygge…
Nonne historie.
Vandpytten. Først bekymrer hun sig ikke om størrelsen på vandpytten.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Telefonen ringer.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Dansk 1. klasse.
Joken, der bringer dig held!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
At vente på Guds time.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Joken, der bringer dig held!
Straks efter nødte Jesus disciplene til at gå om bord i båden og tage i forvejen over til den anden bred, mens han selv sendte skarerne bort. Da han havde.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og unge med handicap siger deres mening
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Mr. Raggys prøveeksamen
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læreren som læringsleder
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Workshop 3: Jobcentrenes rolle i matchet mellem arbejdsgiver og den udsatte borger Mikkel Bo Madsen Institut for Socialt Arbejde Hvordan.
Præsentationens transcript:

”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen

Hvorfor kommer unge ud for flere arbejdsulykker end ældre medarbejdere? Er unge særligt risikovillige eller særligt dumdristige, når de er på arbejde?

Karsten: Jeg blev bedt om at flytte noget byggestrøm. Kl. var 7 om morgenen og det pisseregnede. Det var pisseglat. Jeg skulle sørge for at komme op på den container, hvor kablet var. Så skulle jeg ud og kravle ud på stilladset. Det var var rimeligt glat. Og jeg er jo ikke spændt fast eller noget. Og det var oppe i 4 meters højde. Og der var ikke noget rundt om mig, så jeg kunne bare være skvattet ned. Altså. Int.: Men hvorfor var det at der ikke var noget sikkerhed til dig der? Karsten: Det skulle bare gøres hurtigst muligt. Vi var under tidspres og jeg var den eneste ledige. Og så må man jo bare gøre det så hurtigt som man overhovedet kan. Int.: Var det tilfældigt at du var den eneste ledige? Karsten: Nej altså jeg var jo lærling på det tidspunkt. Og det er typisk at det er yngstelærlinge der bliver udsat for skod jobbene. Man bliver udsat får rimelig mange ting som ikke er særlig rare, skodjobs som man ikke gider. Jeg havde ikke lyst til at stå på den container, mens det pisegnede og det var skide glat. Int.: Hvad var der sket hvis du havde sagt at du ikke ville? Karsten: Så var jeg nok blevet sendt væk fra pladsen, fordi jeg havde nægtet at tage imod en opgave.

Stigning i anmeldte arbejdsulykker blandt unge ml år

Om at slå sikkerheden fra Janne: Den gang hvor jeg startede, der vidste de mig hvordan jeg brugte den der pålægsmaskine. Og så sagde hun (køkkenlederen red.) ’sådan må du gøre, og sådan må du ikke gøre. Men sådan som du ikke må gøre, det gør vi.’ Int.: Nå ok. Janne: Altså, nogen gange bruger jeg den (sikkerhedsforanstaltningen red.) og andre gange bruger jeg den ikke. Men det er sjældent jeg bruger den. Int.: Fordi den er for besværlig af bruge eller? Janne: Den er træls at bruge, og så er det lige nemmere. Jeg har da godt nok være tæt på en gang imellem. Men jeg tror først det går op for mig den dag hvor jeg prøver at komme til skade. Sådan er det jo. Int.: Hmm ja, er det så nu man skal banke under bordet?

Kalle: Jeg havde en kollega der stod og skar tykke skiver af en skinke på pålægsmaskinen. Og han har slået den automatiske sikkerhed fra og kigger væk. Og så røg der 4 fingre. Int.: Neej, og du var der eller hvad? Kalle: Ja. Vi slukkede maskinen og noget viskestykke og papir rundt om, og så var det tid til at ringe efter en ambulance. Så han røg ind i en bil og han røg af sted. Og så stod den på rengøring i det meste af køkkenet. Int.: Det blødte? Kalle: Ja, det sprøjtede. Og så fandt vi en finger (griner lidt) Og så måtte vi af sted med den. Int.: Hvorfor skete det? Kalle: Uopmærksomhed. Det var selvforskyldt. Man kigger ikke væk, når man står med en pålægsmaskine. Det er dumt. Int.: Er det normalt eller? (Alle ind over hinanden) nahh. Julie: Måske ikke lige 4. Int.: Men en? Kalle: Lidt af en finger, det har jeg gjort tit.

”De tror de kan gå på vandet” Mette Lykke Nielsen,

Morten: Jamen den ene lærling han trådte på en stige der lå på gulvet. Han trådte på en af trinene[viser at han vrikkede om, red.] og forstuvede foden. Det var i går. Han troede at han kunne balancere på den der, og det kunne han ikke. Int.: Ok, han vurderede situationen forkert? Morten: Ja. Han tænkte sig ikke om. Nu skal vi se, han har også haft noget andet engang [bladrer i mappen]. Ja, det er den samme, han har skåret sig i fingeren; åbent sår. Int.: Ja, hvordan kan man komme til at skære sig i fingeren? Morten: [Han bladrer tilbage i mappen] Ja, han har stået og arbejdet med en vinkelsliber, og så har han taget skærmen af, og så smutter vinkelsliberen op i hånden på ham og laver et åbent sår. Mette Lykke Nielsen

Bjarne: ”Jeg tror jo, at de ser ikke lige faren i, at de ikke tænker sig rigtig om. Hvis ledningen for eksempel er for kort hvis de går med en vinkelsliber. Man tænder den ikke, før man er henne ved emnet, når man skal slibe. Men når der sker en ulykke, så skal de sgu nok huske det. Altså, indenfor dit fag der bliver det jo rutine, ligesom at køre bil. Og den har de ikke”. Mette Lykke Nielsen

Unge er ikke mere risikovillige end de voksne der omgiver dem (når de selv skal sige det). Afhænger af arbejdspladskultur og den unges position på arbejdspladsen. Unge er ofte i en udsat position på arbejdspladsen. Hænger sammen med de arbejdsopgaver de unge tildeles.