Anvendelsesorienteret og professionsrettet undervisning på

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
- i et anvendelsesorienteret perspektiv
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
En skrivehændelse i biologi
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Fælles forældremøde Thurø
Nye veje Sundhedscafeen på Greve Bibliotek Formidlingschef Berit Sandholdt Jacobsen DB Kulturkonference - Brande den 16. september 2008.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Det psykiatriske arbejdsområde
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Uddannelse og profession
Problemorienteret projektarbejde
Hvis du brænder for mennesker
Gymnasiet (Stx)
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Biologi og Psykologi Pia Juul Mørck
Stress En folkesygdom?.
Stress i det senmoderne samfund Biologi A, Psykologi B
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

Anvendelsesorienteret og professionsrettet undervisning på Sundhedspakken

Projekt ’Videre efter HF’ (Region Syddanmarks Uddannelsespulje, 2011-2013) Formål: ”at styrke overgangsfrekvensen til de videregående uddannelser gennem en mere anvendelsesorienteret og professionsrettet vinkel i undervisningen i HF-enkeltfag på VUC” ”at øge gennemførelsen på HF på VUC, da et konkret fremtidsperspektiv vil medvirke til at fastholde de unge, der mangler et mål med deres ungdomsuddannelse”

Sundhedspakken (1-årig pakke): Kursisternes mål: Sygeplejerske (UCL) Ergoterapeut (UCL) Fag: Dansk A Engelsk B Psykologi C Biologi B

Professionsrettet pakke indeholdende: Besøg ud af huset og i huset (UCL) To tværfaglige projekter i løbet af året med indhold tonet i retning af aftager- institutionerne. Fokus på udvikling af studiekompetencer ved udvidet teamsamarbejde, problemorienteret projektarbejde og anvendelsesorienteret undervisning i det daglige.

Besøg på UCL Efteråret: - én dag på hver uddannelse. - specielt tilrettelagt for vores kursister. - fokus på det praktiske og det fremtidige job for at skabe motivation. Sygeplejerskolen – UCL (Okt. 2011)

Besøg på UCL Foråret: - følger undervisningen én dag på én af uddannelserne. - fokus på teorien i uddannelsen. Ergoterapeutuddannelsen – UCL (2011)

Besøg udefra: Besøg af færdiguddannet sygeplejerske og/eller ergoterapeut, i forbindelse med besøg af Studievalg Fyn tidligt på året. Besøg i februar af tidligere VUC sundhedspakke kursister, der nu går på UCL.

Anvendelsesorienteret psykologi Cases/patienthistorier: At cope med en kronisk sygdom eller invaliditet, livskvalitet, stress og udbrændthed i jobbet som sygeplejerske, følelsesmæssig intelligens, kriser, sorgreaktioner m.m. Kommunikation/roller (f.eks. læge og patient) Etik/metode Krisereaktioner – knyttet an til kursus i livreddende førstehjælp på pakken. Hjertemassage kursus for holdet samt lærere, december 2011.

Fokus på studiekompetencer Udvidet teamsamarbejde: CL strukturer i hverdagen Tværfaglige projekter Problembaseret læring: I hverdagen: praksis cases > sætte teori på. De to tværfaglige projekter (arbejdsformen, formalia omkring opgaver, forholden-sig kritisk til teorier og kilder).

To tværfaglige projekter ’Sundhed’: fedme, fordøjelse, stress, motion, energistofskiftet, kost, kriser, mind-body diskussion, placebo, coping, livsstil, livskvalitet, sundhedsmodeller og diskurs-analyse af sundhedsrelaterede tekster. ’Arv og miljø’: dna, genetik, genteknologi, etik, miljø, mønsterbrydere, arv og miljøs betydning for den emotionelle udvikling, køn som biologi eller kultur?

Forløb: ’Stress, kriser og coping’. Oplæg til projekt om ’Sundhed’ Formål: at kursisterne opnår en forståelse for et bio- psyko-socialt perspektiv på sygdom og sundhed At kursisterne opnår viden om stress i et arbejdsperspektiv og stress-kompetence At kursisterne får en viden om livskvalitet i forhold til sygdom og kriser, ud fra Antonovskys teori om OAS (tekst fra ergoterapeutskolen) At kursisterne kan anvende teorien på virkeligheden i form af patientcases.

UVB: ’Stress, kriser og coping’ Kernestof: Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, Systime, 2008, s. 399-409 (stress) s. 415-425 (kriser og katastrofer), Friis-Hasche, Elsass, Nielsen, Klinisk sundhedspsykologi, Munksgaard, 2004:’Forsvarsmekanismer og coping’, s. 121-128  Thomas Nielsen, Sundhedspsykologi, Frydenlund, 2006, ’Psykologiske og fysiologiske stressreaktioner’, s. 17-19 Peter Thybo, i Kognition og Pædagogik, nr. 49, sept. 2003, ’Sygdom er hvordan man har det, sundhed er hvordan man ta´r det. Om Antonovsky’s salutogenetiske ide’, s. 57-65.  Supplerende stof: Friis-Hasche, Elsass, Nielsen, Klinisk sundhedspsykologi, Munksgaard, 2004: ’Den bio-psyko-sociale sundhedsmodel’, s. 27-32 Klip fra TV-dokumentar om Hafnia branden og krisehjælp. DR2 udsendelse, Sjæl og videnskab, ’Tankernes kraft’ (om placebo), 2011. Kristeligt Dagblad, 24.10.03, ’Du bliver aldrig den samme’ (håndtering af kræftsygdom) - som case Hjertenyt, Jan. 2011, nr. 1, ’Den værste smerte ramte psyken’ (reaktion på hjerteoperation) – som case

Forløb: ’Barnets emotionelle udvikling Forløb: ’Barnets emotionelle udvikling. Er det arv eller miljø, der bestemmer, hvem vi er?’ Oplæg til projekt om ’Arv og miljø’. Formål: At kursisterne opnår viden om henholdsvis arvens og miljøets betydning i forhold til personlighed, temperament og køn. At kursisterne får indsigt i psykologiens teoripluralisme. At kursisterne lærer at forholde sig kritisk til videnskabelige undersøgelser.

UVB - ’Barnets emotionelle udvikling UVB - ’Barnets emotionelle udvikling. Er det arv eller miljø, der bestemmer, hvem vi er?’ Kernestof: Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, Systime, 2008, s. 113-126 (om tilknytning, omsorgssvigt og resiliens) s. 82-95 (Stern) s. 69-71 (Medfødte forskelle: temperament) s. 29-36 (Køn og kønsforskelle. Kønnet som biologi eller kultur?) s. 17-24 (Metoder) ’Risiko og resiliens’ (supplerende artikel i Psykologiens Veje, Ibogen) Psykolognyt nr. 12, 1999, ’Tilknytningsstil hos voksne’, ’Tilknytning og vrede’ Supplerende stof: Youtube: Harlows aber, børnehjem i Bulgarien, Youtube: David Reimer (The boy who was turned into a girl): http://www.youtube.com/watch?v=WkNny7CXu6U&feature=player_embedded&list=PL0924173892839370#! Forskningsnyt, 2007, 16 (3):’Temperament og opdragelse bag unges psykiske problemer’. TV 2 Sputnik: Dokumentar, Er du mors lille dreng?’ samt opfølgning 10 år senere: http://sputnik-dyn.tv2.dk/play/tv2dok-3911/ DR 2: Eksperimentet: Sådan træner du dit barns hjerne. BBC ’Sex ID’ test (test din hjernes køn) på http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/add_user.shtml TV2 Nyhederne: Kønsneutral opdragelse http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-48370286:hans- b%C3%B8rn-er-hverken-drenge-eller-piger.html

Kursisternes evaluering af pakken (marts 2012) ”tydeligt samarbejde om projekterne – fagene supplerer hinanden godt” ”tydeligt at der et sundhedsfagligt og relevant perspektiv på undervisningen” ”vi føler os skoleparate til UCL…” ”spændende at høre fra gamle kursister, der nu går på UCL” ”et stort plus med besøg på UCL og hjælp til motiveret ansøgning”