Diskursanalyse og kernestof

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Diskursanalyse i samfundsfag
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Progression i samfundsfag
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Humaniora.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Visionsproces Fra ord til handling.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Faglig læsning i samfundsfag
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Samfundsvidenskabelig metode
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
Vt-9 kursus program 2. møde
Forskellige former for magt
Medierne og demokratiet
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
1. Lektion: Det politiske system
Studieretningsprojekter
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Fra vejledning til biologi c
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Livsstilsanalyse i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
SKABELON.
Jan Christiansen SOSU Fyn
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Hvorfor dansk på GF1?.
Præsentationens transcript:

Diskursanalyse og kernestof Fra Danidas hjemmeside, ny strategi for Danmarks udviklingssamarbejde 2012 http://um.dk/da/danida/det-vil-vi/

Læreplanen og diskursanalyse -en fagkonsulent-pointe Hvad står der i læreplanen til a-niveau? – undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse Her starter/slutter de fleste – forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier sprogteori? – undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold – anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser Metodekritik – skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier Bevidsthed om politisk debats forudsætninger – argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog. Hvor kommer ens synspunkter fra? Kernestof: Sociologi: – massemedier og politisk meningsdannelse Politik: – politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd, -magt AT og Samspil med andre fag Det siger jeg ikke noget om Jeg vil så hævde, at diskursanalyse kan bruges i forbindelse med stort set alt kernestof i faget.

Særfaglige forløb –seks eksempler Introforløb om ideologier og diskurser Massemedier og politisk meningsdannelse (det nemme valg) Politik- og demokrati-forløb International politik-forløb Miljøøkonomi- og klima-forløb Velfærdsforløb Sociologiforløb

Hvad er dette?

E-nøgler til MedierNU 3 mdrs gratis licens: 61639837-26209-197

Introforløb om ideologier og diskurser Lektion Indhold 1 Associations-billede-øvelserom hvad politik er (nu arbejder eleverne faktisk med diskurser, men vent med begreberne) 2 En gruppe elever laver en socialistisk undervisningstime. De skal strukturere nogle faglige begreber -og undervise os andre i socialisme på en socialistisk måde. (Dvs. socialismediskursen optræder konkret og meta, men vent med begreberne) 3 Byg liberalismen i Lego (igen associerer vi frit, men de ved stadig ikke hvad en diskurs er) 4 Læreren bager en kage (eleverne skal fordele kagen ud fra de forskellige ideologier) 5 ”midten i dansk politik” (i timen diskuteres for og imod, at midten skal inddrages i politik) (igen ved vi som lærere, at der her er nogle forskellige diskurser om midten vs. flertallet i spil, men eleverne får det ikke at vide) 6 Hvad er diskursanalyse?? Så må eleverne få at vide, hvad diskurser er –og de skal reflektere over forløbet i en diskursiv ramme 7 Vi afslutter med en lektion om ordet blokpolitik. Hvad er det ord udtryk for som diskurs? Når vi nu alligevel alle sammen laver et forløb i 1.g. om ideologierne, så kunne man jo lige så godt gøre det lidt mere vedkommende og arbejde ud fra elevernes forforståelse.

Massemedier og politisk meningsdannelse Lektion Indhold 1 Introduktion –forskellige syn på nyhedsmediernes rolle i demokratiet. (vi arbejder eksplorativt med elevernes forståelse af medier og drejer det ind på det politiske) 2 Det globale mediebillede (i denne lektion maler vi med den store pensel og ser på globale massemedier og udviklingen i teknologi og kommunikation) 3 Nyhedsmediernes historie –de politiserende medier (her arbejder vi med diskussioner af om medierne er politiske og hvad der menes med det –eks. ved at se en nyhedsudsendelse og arbejde med nyhedskriterier) 4 Modtageren af den politiske kommunikation –hvor er borgeren i,-e og hvordan påvirkes vi af politisk kommunikation, og hvordan vender sociale medier hierarkiet på hovedet? 5 Diskurser om medierne (hvordan opfattes medierne og hvordan opfatter de sig selv?) 6 Kommentatoren, journalisten og politikeren –hvem har magten? (paneldebat) 7 Politisk kommunikation og politisk argumentation (diskurser der arbejder) Et klassisk forløb om magtens placering mellem politikere og medier, sprogets betydning for den politiske kommunikation og diskurser om medier og politik i medierne.

Politik- og demokratiforløb Lektion Indhold 1 Diskussion af demokratiidealer mellem repræsentativt demokrati og deltagelsesdemokrati 2 Rollespil om indrettelse af demokratiet. Klassen laver en strategi for, hvordan de kan få flyttet politikernes holdninger til, at unge skal have mere i SU. 3 Arbejde med forholdet mellem demokrati, medier og medialisering som fænomen. 4 Front-stage og back-stage og arbejde med politikeres brug af sociale medier 5 Jürgen Habermas begreber om borgerlig offentlighed og krav til den ikke-diskursiverede samtale. 6 Klassens time om god samtale- og klasserumskultur ud fra Habermas begreber 7 Arbejde med forskellige demokratidiskurser ud fra forskellige udsagn, eks: 1. ”Der skal være lige mange mænd og kvinder i politik” 2. ”Valgretten skal sættes ned til 16 år” Demokratidiskurser

International politik-forløb Lektion Indhold 1 Introduktion til dansk udenrigspolitik 2 Diskussion af aktivisme og tilpasningsbegreberne –se klip: http://www.youtube.com/watch?v=CqZDgy7Y-AI 3 Coorporative learning øvelse om Dansk udenrigspolitik 4 Dilemmaspil om dansk deltagelse i Afghanistan 5 Diskursanalyse af dansk tilbagetrækning fra Afghanistan 6 Visuel diskursanalyse af soldaterminder på youtube

Miljøøkonomi- og klimaforløb Lektion Indhold 1 Introduktion til miljøpolitik og regulering på miljøområdet 2 Dilemma: skal der laves miljøpolitiske indgreb 3 Foredrag om global opvarmning 4 Diskursanalyse og miljødebatten 5 Eksplorativt arbejde med miljødiskurser hos miljø- og klimaministre 6 Cost-benefit og Bjørn Lomborgs argumentationsmåde i klimadebatten

Velfærdsforløb Lektion Indhold 1. Introduktion om velfærdsforløb og velfærdsstat og velfærdssamfund 2. Velfærdsmodellerne som P1-program 3. Velfærdsstaten under pres? –dilemmaarbejde om hvilke udfordringer der er de største. 4. Diskursanalyse og socialdemokraternes ”nye”-velfærdsdiskurs (Karen Hækkerup) 5. Nodalpunkter om velfærdsstaten og økonomisk krise. 6. OBS: kun for a-niveau i 3.g. Den økonomiske diskurs –skal vi spare lige nu? –ligevægtsmodellerne og Jesper Jespersen

Sociologiforløb Lektion Indhold 1. Introduktion til socialisation og identitetsdannelse 2. Gennemgang af ungdomskultur og subkulturbegrebet 3. Diskursanalyse og rockeren Jønkes hjemmeside 4. Trolls-fænomenet og sociale medier –en diskursanalyse af,- og snak om dødstrusler på Rasmus Tantholdts facebook-side 5. Projektarbejde om subkulturers italesættelse af sig selv, fodboldfans, rockere, politiske yderfløje, Justin Biebers fanklub osv. 6. Projektarbejde 7.

Litteraturliste Ideologier og diskurser, Kjeld Mazanti Sørensen, Columbus 2010 MedierNU, Rune Valentin Gregersen, Systime 2011 (iBog og pBog) Miljøpolitik, Rune Valentin Gregersen, Systime 2009, Fra Kyoto til København –paradigmeskiftet i klimapolitikken (iBog og pBog) 1.4 Diskursanalyse (iBog og pBog) 2.6 Den historiske udvikling i international politik i klima- og miljøspørgsmål Klassisk og moderne samfundsteori, Hans Reitzels Forlag 2001, Diskursanalyse, Jens Peter Frølund Thomsen, s. 179-195 SamfNU, stx og hf-b-niveau, Systime 2011 (iBog), kap. 8 Magt og afmagt, særligt 8.5 Diskurser og sprog.