Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Test i skibslys Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på spørgsmålet,
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
De Internationale Søvejsregler
Lektion 25 Pligt til at hjælpe andre fartøjer og personer i nød
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Reglernes del 2: Når både mødes
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Reduktion AM 2009.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Test i tågesignaler Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på.
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Udlægning af en ny cache
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Mentaltræning Målsætning
Lektion 21 Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
UDBUD.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
Klargøring til sejlads
Birkistans flag. Her er Birkistans forside hvor du kan vælge hvad du vil se. Klik på Birkistans flag og se og læs om det. Klik på Birkistans fodbold tøj.
Doping og etik Af Benjamin, Steffen, Kim og Jacob A.
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Lanterner og dagsignaler
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Vil du tilbagekalde en fuldmagt på vegne af en borger?
Reduktion AM 2009.
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Passage af forbudt område Vurdér ved hver af passagerne, om der kan være problemer. Se først facit på næste lysbillede, når du har besluttet dig. Alle.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
Førstehjælp 12 timers kursus Lektion 5 til 8.
Cruising Baner. bøjer : –Bøje nr. 1 Udlagt Lige uden for havnen –Pos. N55.49,37 - E12.3,60 –Bøje nr. 2 Bagbords bøje ved indsejlning til løb forbi kølholm.
Definitioner 2 Når både mødes 1 (Afsnit A)
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Uddannelse for meginsejlere
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Bæredygtig jagt og jagtetik. Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning Kapitel 1 Formål m.v. §1. Lovens formål er at sikre arts- og individrige.
CHRISTIAN BJØRNSKOV AARHUS UNIVERSITET OG IFN, STOCKHOLM Økonomisk frihed og tillid giver Danmark velstand 1.
Sådan lærer Ulvene at sejle i Havets Helte
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Typiske ulykkessituationer
Hvorfor korttursstyrmandsuddannelse?
Andre trafikanter.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Præsentationens transcript:

Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder Snævre løb er farvande, hvor skibets manøvreevne er begrænset pga. løbets bredde og dybde. Ved sejlads i snævre løb gælder særlige regler. Ifølge ”Særlig bekendtgørelse” er syv løb i Danmark defineret som snævre, men mange andre steder er farvandet også så smalt, at de generelle regler fra ”regel 9” bør overholdes. Trafiksepareringssystemer er havets hovedveje. Systemerne er lavet i snævre farvande, hvor skibstrafikken er meget tæt, og der er brug for struktur. Du ser også trafiksepareringssystemer ud for store havne m.v. Generelt må skibe under 20m og sejlskibe ikke må vanskeliggøre passage for et maskindrevet skib, der følger en trafikrute. Snævre løb i Danmark: 1. Thyborøn Kanal 2. Grådyb Barre 3. Ærøskøbing 4. Karrebæksminde 5. Frederiksværk Havn 6. Frederikssund Havn 7. Hals Barre Hals Barre Trafiksepareringssystemer i Danmark © Dragør Navigationsskole

Sejlads i trafiksepareringsområder Trafiksepareringssystemer er først og fremmest forbeholdt den kommercielle skibsfart. I søvejsreglerne står, at skibe under 20m og sejlskibe ikke må vanskeliggøre passage for et maskindrevet skib, der følger en trafikrute. Ligeledes anbefales det i kommentarerne til søvejsreglerne, at skibe under 20m i længde og sejlskibe anvender kysttrafikzonerne. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20m i længde betyder dette, at fritidsfartøjer og sejlskibe bør holde sig væk fra trafikruter. Fritidsfartøjer må godt krydse trafikruter i overensstemmelse med de internationale søvejsregler. Kysttrafikzoner er forbeholdt fritidsfartøjer Nogle steder i Danmark er der lavet kysttrafikzoner mellem separeringssystemet og land. Når der er en kysttrafikzone, skal fritidsfartøjer og mindre skibe bruge den. Store skibe skal generelt holde sig væk fra kysttrafikzonerne, men kan sejle i dem på vej til og fra havn. Kystrafikzone (Küstenverkehrszone) © Dragør Navigationsskole

Sejlads i trafiksepareringsområder Trafiksepareringssystemer er først og fremmest forbeholdt den kommercielle skibsfart. Ifølge søvejsreglerne må skibe under 20m og sejlskibe ikke må vanskeliggøre passage for et maskindrevet skib, der følger en trafikrute. Kysttrafikzoner er forbeholdt fritidsfartøjer ----------> I Danmark er der lavet kysttrafikzoner mellem separerings-systemet og land. Når der er en kysttrafikzone, skal fritidsfartøjer og mindre skibe bruge den. Store skibe skal generelt holde sig væk fra kysttrafikzonerne, men kan sejle i dem på vej til og fra havn. Læs mere om Havets hovedveje © Dragør Navigationsskole

Sejlads i snævre løb Snævre løb er farvande, hvor skibets manøvreevne er begrænset pga. løbets bredde og dybde. Når man sejler i snævre løb, er nogle særlige regler nødvendige. Ifølge ”Særlig bekendtgørelse” er syv løb i Danmark defineret som snævre, men mange andre steder er farvandet så smalt, at de generelle regler fra regel 9 bør overholdes. Sejlads og overhaling i snævre løb Når man sejler i snævre løb, skal man holde til højre. Indhenter man et andet skib i et snævert løb, skal man altid vælge at overhale ind mod midten. Regler og forbud i snævre løb Man må ikke ankre og fiske på en måde, der generer andre skibe i løbet. Skal man krydse løbet, må man ikke genere trafikken på langs i løbet. http://www.navigationsskole.dk/trafiksepareringssystemer.html © Dragør Navigationsskole

Sejlads i snævre løb Sejlads og overhaling i snævre løb Når man sejler i snævre løb, skal man holde til højre. Indhenter man et andet skib i et snævert løb, skal man altid vælge at overhale ind mod midten. Regler og forbud i snævre løb Man må ikke ankre og fiske på en måde, der generer andre skibe i løbet. Skal man krydse løbet, må man ikke genere trafikken på langs i løbet. I et snævert løb skal et skib der ønsker at overhale et andet skib tilkendegive dette med et signal. Overhalende skib afgiver to lange og to korte toner, såfremt skibet ønsker at overhale til bagbord.Overhalet skib (containerskibet) svarer med én lang, én kort, én lang, én kort tone, hvis han mener overhalingen er forsvarligt (eller mindst 5 korte stød i fløjten, hvis han ikke mener det er forsvarligt (frarådes). I et snævert løb skal et skib der overhaler et andet skib tilkendegive dette med et signal. Overhalende skib afgiver to lange og én kort tone, såfremt skibet ønsker at overhale til styrbord. Overhalet skib (containerskibet) svarer med én lang, én kort, én lang, én kort tone, hvis han mener overhalingen er forsvarligt (eller mindst 5 korte stød i fløjten, hvis han ikke mener det er forsvarligt (frarådes). © Dragør Navigationsskole