KATASTROFEN - ÅRSAGER OG KONSEKVENSER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Livets Ord November 2008.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Religioner i Jerusalem
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Religion på B-niveau.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Kulturmøder Islam – Kristendom
Metode i AT Religion.
Dagens program: Global terrorisme og medier
Katastrofer AT-eksamen 2012.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Pligtetik.
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Humaniora.
Hvad siger bibelen som socialt evangelisk arbejde? John Lorenzen Præst i Saralystkirken.
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Religion og Oldtidskundskab
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Grøn Kirke Kursusdag Roskilde, 3. September 2011 Ulrik Becker Nissen.
Å.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
En menighed, der søger enhed
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT stx 2012: Katastrofen – årsager og konsekvenser
Konference om Almen Studieforberedelse
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
- Global islamistisk terrorisme
Krig og Terror Gruppe 4.
Selviscenesættelse / Frida Kahlo
Videnskabsteori og metode
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Menneskets forhold til naturen
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
ISLAM Ritualer i Islam.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
KNÆK KODEN.
Den naturvidenskabelige metode
AT 2017 METODER OG BEGREBER RELIGION.
Engelskfagets metoder
Global opvarmning Noter.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
KNÆK KODEN.
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

KATASTROFEN - ÅRSAGER OG KONSEKVENSER AT 2012: Studentereksamen Inspiration: Religion / humaniora (SB)

Katastrofen – årsager og konsekvenser OPGAVEFORMULERING: DU SKAL: 1)Vælge en sag: en bestemt katastrofe central. 2)Udarbejde en problemformulering og en synopsis: belys katastrofen, dens årsager og/eller konsekvenser. 3)Gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrund dit valg af materiale. 4)Anvende viden og metoder fra to fag (ét på min. B- niv.) fra hvert sit hovedområde.

FAG OG HOVEDOMRÅDER Hovedområder: Din sag skal anvende viden og metoder fra to fag fra hvert sit hovedområde: Samfundsvidenskab-Humaniora-Naturvidenskab Fag: Dette oplæg inspirerer til sager indenfor humaniora med udgangspunkt i faget religion, som gennem analyse af menneskelige produkter fokuserer på menneskets forhold til katastrofen og dets opfattelse af katastrofens årsager og konsekvenser.

naturkatastrofer Fokus: Når en katastrofe indtræffer dukker der mange spørgsmål op. Hvad var årsagen til katastrofen? Kunne den have været forhindret? Hvilke konsekvenser medfører den? Hvad kan vi lære af den? Naturkatastrofer: flodbølger, jordskælv, vulkaner, tørke, laviner, oversvømmelser etc. -Hvilket natursyn præger det senmoderne menneske? -Hvordan forholder forskellige religioner sig til naturkatastrofers årsag? -Kan tro og viden supplere hinanden i belysningen af naturkatastrofers årsag? -Skyldes katastrofen menneskets religiøse ulydighed? (arvesynden) -Skyldtes Egyptens ti plager reelt klimaforandringer? Var plagerne mytiske eller reelle? -Epedimier: Pest i Europa 1348 eller den spanske syge – var det Guds straf over mennesket? -Jødeudryddelser / nazisme / Holocaust – Guds straf eller menneskelig ondskab? (Stikord: skabelsesteologi, kaos / kosmos, flodbølger / oversvømmelser i diverse trosopfattelser og myter, Noahs Ark, De ti plager, Dakotaernes myte om Vandfloden, Johannes Åbenbaring etc.)

Den potentielle katastrofe: Verdens undergang / dommedag FOKUS: Mennesket har altid filosoferet / profeteret over dommedag, den såkaldte apokalypse: Hvornår, hvordan og hvorfor slutter livet på jorden? Dommedagsforestillinger i forskellige religioner (Jødedom, Kristendom, Islam, Hinduismen, Jehovas Vidner, Mormonismen, Hopi-indianerne, Mayaerne, Nordisk mytologi/Ragnarok o.a.) Profetier om naturkatastrofer/Dommedagsprofetier gennem tiden (fx i Bibelen – Jhs. Åbenbaring). Bibelske myter om naturkatastrofer (fx i Torahen - De ti plage, Noahs Ark etc.) Kaos: Hvilke roller har forestillingen om ”kaos” spillet i forskellige mytologiske og religiøse traditioner? (kosmos-kaos, Ragnarok, Helvedesforestillinger etc) Jordens undergang - komparativ undersøgelse af videnskabelige og religiøse synspunkter på jordens undergang (fysisk – geo) (Stikord: Dommedagsforestillinger i forskellige religioner, Johannes Åbenbaring, Maya-profetier, Profetier om Jerusalems fald / Jeremias, Esthers Bog i Tanakh: Afværgelse af jødisk etnisk udrensning, Nostradamus´ profetier ”Centuria”, H. Camping - moderne dommedagsprofet, Jim Jones / Peoples Temple - masseselvmord etc.)

menneskeskabte katastrofer Terror (i religionens tegn): fx 9/11, Madrid/London-bomberne, IRA, Al Qaeda etc. Krig, folkemord, etnisk udrensning og massakre: nazisme /jødeforfølgelser, inkvisitionen, korstogene, massakren på Utøya, selvmordsbombere, djihad, masseselvmord etc.) Klimaforandring, forurening, hungersnød - Natursyn: -Grønne religiøse bevægelser: Kan kærlighed til Guds skaberværk medføre en verden uden klimaproblemer? -Askese i verdensreligioner og i senmoderne livsstil. -Skaber det kristne natursyn klimaproblemer? -Hvordan argumenterer de monoteistiske religioner for bevarelse af naturen? (analyse af skrifterne) -Er naturbevarelse en religiøs, etisk eller samfundsmæssig pligt? -En komparativ analyse af naturfolks natursyn og de senmoderne økologiske bevægelser. -Hvad er biskop Steen Skovgårds syn på sammenhængen mellem klimaforandringer og dommedag?

ETIK – moral og ansvar FOKUS: Konsekvenser af katastrofen skaber etisk debat i forhold til fx: -mediernes ansvar -menneskeligt ansvar -Hvilke konsekvenser har katastrofen for det senmoderne menneske ETIK: Etisk spørgsmål: Hvem har ansvaret for katastrofen? Etisk diskussion i forbindelse med mediedækning af katastrofen – at udstille menneskelig lidelse (etisk råd) Hungersnød og kristent nødhjælpsarbejde – næstekærlighedsbegrebet – det kristne menneskes ansvar. Filosofisk fokus: -Satte jordskælvet i Portugal 1755 skub i Europas oplysningstid (fra Guds vilje til menneskets vilje – et paradigmeskifte)? -Indsamlinger til katastrofeofre: Nytte eller pligtetik?

Frygten for katastrofen FOKUS: Forskellige religioners opfattelse af katastrofens årsag: - Naturkatastrofer kan opfattes som guddommelig straf af mennesket - Mennesket selv skaber katastrofen (griber ind i Guds skaberværk / opretholder ikke kosmos /videnskab og teknologi ”leger Gud”) - Rituel påvirkning af den potentielle katastrofe: Rituel praksis til opretholdelse af kosmos – undgå kaos (ritualer: ”Do ut des”: ofringer, bøn, soldans etc.) Determinisme - forudbestemmelse: -Har mennesket en fri vilje eller er katastrofen forudbestemt? (prædestinationslæren) -Hvordan påvirker frygten for katastrofen et samfund / et religiøst fællesskab? -Hvordan påvirker mediernes dækning af katastrofen vores menneskelige etik? Katastrofen som skræmmebillede: -Helvede som skræmmebillede og magtmiddel i katolsk kristendom (aflad / reformation) : Fx en retorisk sammenligning af nutidens dommedagsprædikanter og katolicismens afladsprædikanter.

Frygten for katastrofen (fortsat) Sorg, krise, frygt, nødhjælp: Trosfællesskabet som tryg ramme… - Hvilke funktioner kan troen / religionen have i fht. at hjælpe mennesket med konsekvenserne af en katastrofe? (fx kirkens rolle som nødhjælper eller kollektivt samlingspunkt ved katastrofer: Utøya, Haiti, Japan) -Kan en religion aktivt hjælpe overlevende ofre med at håndtere katastrofen, eller gør den brutale katastrofe religiøse forestillinger meningsløse? -Folkekirkens Nødhjælp – arbejdsområde, organisation og ideologi -Får de forskellige trossamfund flere tilhængere som følge af en katastrofe? (statistik) Andet: -Terrortrussel - kultursammenstød? Mediernes skræmmebillede af islam. -Hvordan har mediedækningen af 9/11 påvirket Vestens opfattelse af islam? (frygten for terrortrussel og islamisk ekspansion) -Kristendom – islam: Religiøst sammenstød og opgør (the clash of civilisations – ”os og dem”) – katastrofe eller mulighed?

Religionsfaglige perspektiver FAGET RELIGIONS ”DNA”: Hovedområde: Humaniora – religion beskæftiger sig som et humanistisk fag med mennesket (”human”); dets tanker, handlinger og produkter i bred forstand. Materiale (empiri): ”Tekster” (hellige skrifter, myter, ritualbeskrivelser, liturgi, salmer, artikler, fremstillinger, baggrundsstof, debatter, artikler, religiøse hjemmesider, relikvier, billeder, film, dokumentar etc.) Metoder: Tekstanalyse, argumentationsanlayse, billedanalyse, ritualanalyse: Van Gennep, Ninian Smarts religionsmodel mv. (se udleverede metodeark)

Katastrofen – i et spanskfagligt perspektiv Naturkatastrofer: -Jordskælv i Chile 2010, Costa Rica 2009, Perú 2007, México City 1985, Chile 1960 – årsager og konsekvenser (spansk - - samf -nat geo) -Forureningskatastrofer: Perú olieforurening (OD), Galicien (Prestige i 2007) -Klimaforandringer: Ørkenspredning / vandproblemer i Sydspanien -Mayakalenderen: Profeti - jordens undergang i 2012 : Apocalyptus (rel/ his/me/ mat) Menneskeskabte katastrofer: -Minekollaps i Chile – mediedækningen / sensationshistorie (spansk – samf) -Erobringen af Latinamerika og sygdomme i den forbindelse (spansk/his/biologi) -Immigration Mexico/USA: Massakre på immigranter i Taumaulipas, México -Immigration Afrika / Spanien: En humanitær katastrofe (spansk – samf) -Folkemord i Chile under Pinochets militærdiktatur -Argentina: ”La guerra sucia” - Peróns diktatur – politisk udryddelse. -Massakre/bombning af Guernica (den spanske borgerkrig) Katastrofen skaber ulighed:. -Natursyn og etik: Regnskov / oliepalmeplantager ( Perú: OD 2011) -Storbyens skjulte katastrofe: slum, fattigdom og socialt forfald (Machismo Perú, Drogas México, Los niños de la calle etc.) - Sammenbrud af sociale strukturer/megabyer/postborgerkrigssamfund: Bander (Las Maras) – spansk-samf