Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Dataindsamling og kildebearbejdning
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Sprog/billeder på Internettet
Red Barnets frivillignet
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Internetstatistik - hvorfor og hvordan? Thomas Duschek IT-Højskolen
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Økonometri 1: Dummy variable
6. Kvantitativ usability
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Martin Sandø Servicestyrelsen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Obligatorisk selvvalgt opgave
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Obligatorisk selvvalgt opgave
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
PULS badevand Møde for leverandører af fagapplikationer
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Skabelon mailopsætning
Metoder og produktion af data
Præsentationens transcript:

Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST

Net-paneler danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ” Det ” Præmier som incitament

Remote (online) usability Fra et fåtal til tusindvis af brugere: – Få brugere kan fange de mest oplagte problemer – Det kan kræve mange brugere for: At fange “sjældne” men alvorlige problemer At lave sammenligning mellem mange løsninger At analysere nationale, regionale og globale forskelle i brugeroplevelserne

Fordele Hurtigt at udføre Understøttes med webredskaber (e.g. WebEffective fra Keynote Systems) Fanger også subtile forskelle i a/b-test Kan give adgang til “sjældne” bruger-profiler som er spredt ud over store geografiske områder (eks. brugere med specifikke handicaps eller indkøbsvaner) Giver mulighed for at fokusere på de mest udbredte problemer (giver “frekvensen” til F x A)

Fordele –fortsat Foregår I brugerens normale miljø Ikke påvirket af en forsøgsleder Kvalitativ feedback “in real time, as they are moving through the flow, reveals the nature of the problem” – i kontrast til logfiler, der bare viser at her var der et problem Billigere

Ulemper ?

Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge

Indsamlingsflow

Kvantitative data

Brugerkommentarer ” Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret ” – Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ” Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret ” – Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ” Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt! ” ” Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen ” – Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)

Brugerkommentarer ” Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen? ” ” Når man klikker på ” priser ” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning ” – Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)

Kvalitative kommentarer

Online undersøgelser Spørgeskemaer Intro – præsentation Screening Spørgsmål Kommentarer i øvrigt Tak og evt. belønning Usability studier Intro – præsentation Screening Opgaver + besvarelse Post-opgave spørgsmål Kommentarer Tak og evt. belønning

Screening og kontrol At respondenten tilhører den demografiske målgruppe At de ikke har atypiske kompetancer At de har kendskab til produktet At de ikke blot går efter godtgørelsen – tjek for usandsynlige eller ulogiske svar i screeningen At de kun får relevante spørgsmål

Spørgsmålenes formulering Lukkede spørgsmål er nemmere at svare end åbne Undgå “dobbelt-løbede” spørgsmål: “I hvilken grad er dette website nemt og troværdigt?” Undå ja/nej spørgsmål da de kan lede til ekstreme besvarelser : “Bruger du dette websted hele tiden? Undgå hypotetiske spørgsmål: “Ville du bruge dette websted noget mere hvis det også havde en søgefunktion?” Vær netural: “Hvad var det sjoveste ved dette website?”

Dagens øvelse I skal lave et teknisk setup så I kan remote teste brugere fordelt over hele jordkloden. Setup-et kan benytte en eller flere af redskaberne Skype (“share screen”+voice) screen recordere (e.g. SilverBack, Camtasia, Jing eller andre) og/eller trail versioner af Teamviewer (“quicksupport”). Lav en test som giver jer erfaring for om set-uppet virker og hvilke fordele/ulemper det har. Overvej hvordan man “videnskabeligt” kunne sammenligne jeres remote usability med et traditionelt lab-setup. Fremlæg jeres overvejelser kl. 11:30 på plenum.