Betydning af styring og organisering for arbejdsmarkedsindsatser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Den danske strukturreform
Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Thomas Bredgaard, lektor, ph.d.,
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Den danske universitetssektor
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Thomas Bredgaard, Lektor, Ph.d. Konference, Aalborg stadion, 13 januar 2012.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Nye fagprofessionelle lederroller
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
LBR og jobcenterindsats i arbejdsmarkedspolitikken Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA LBR Ikast-Brande
Administrative fællesskaber - definition
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Inklusion og inkluderende processer
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Richard B. Larsen Oplæg ved FOKUS’ gåhjemmøde ”Sammenhængende beskæftigelsesindsats – erfaringer med jobcentre”
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Beskæftigelsesnetværket
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
A-, B- og C-hold og arbejdsmarkedspolitikken Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA LO-Skolen 19. juni 2007.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Nye trends i dansk arbejdsmarkedspolitik Nordisk Ministerråds jubilæumskonference Reykjavik maj 2014 Jan Hendeliowitz Chefkonsulent Styrelsen for.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Dokumentation, evaluering og evidens
Dialogmøde den 13. november 2008
Præsentationens transcript:

Betydning af styring og organisering for arbejdsmarkedsindsatser Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA henningj@socsci.aau.dk, Arbejdsmarkedskommissionen København 21.2.2008

Styringsproblemer i AMP´en Stat – kommune - balancen Niveaubalancen Partsbalancen Ressortbalancen

Politics Polity Policy Indhold: materielt Struktur: organisering styring Struktur: Implementerings-organisering Proces: politikmageri

AMP-forandringer i DK: systemskifte Indhold Videreførsel Brud Proces Inkremental reproduktiv tilpasning gradvis forandring Abrupt regimeoverlevelse systemskifte

”Fortrængning ”Formering” ”Omlægning” ”Udtømning” Indhold Proces diskurser om individualisering af risici ”noget for noget” hollandske eksempler bør efterabes fra jobformidling til kontrol af lediges motivation fra handlingsplaner til jobplaner introduktion af andre aktører udlicitering af opgaver kommunalt afgrænsede indsatser kommunalt myndighedsansvar også for forsikrede ledige (i 14 forsøgscentre) tværfaglige a-kasser fra behovsorienteret aktivering til ”hurtigst muligt i arbejde” faste kontaktforløb i stedet for skræddersyet og individuel service neddrosling af uddannelse indførelse af kontanthjælpsloft indførelse af starthjælp funktionstømning af AF som samlet system og som vidensbank for arbejdsmarkedet ligestillingsarbejde ”mainstreamet” og neddroslet regional AMP afviklet Proces centraliseret decentralisering screener regional AMP og lokal diskretion ud ensidig effektfokusering fortrænger AMP´ske strategidiskussion kommunalisering ændrer aktørsystem udvidelse af antal aktører i BER LBR og RBR i stedet for RAR Jobcenterbundne opgaveløsninger parternes rolle ændret fra politikdannende til overvågningsagenter evalueringspraksis ændret to parallelle og ukoordinerede finanskilder og kontrolsystemer AF afviklet som autoritativt centrum og som generator for netværksdannelser motivationen for privat aktørindsats siver måske ud

Beskæftigelsesminister Det arbejdsmarkedspolitiske styringssystem i Danmark indtil 2007: + korporatisme Folketing Beskæftigelsesminister Det centrale Beskæftigelsesråd ”BER” Centralt Mål Rammer (ressourcer) ”Arbejdsmarkedssstyrelsen” (AMS) Evaluering Regionale Arbejdsmarkedsråd Regionalt ”Arbejdsformidlingen” (AF) ”RAR” Uddannelses- institutioner Amt Kommuner A-kasser Virksomheder

Det danske beskæftigelsessystem 2007-: afkorporativeret Statslig finansiering af forsørgelse og indsats BER RBR Overvågning og opfølgning på effekter og resultater Jobcentre B C LBR S K K KB Kommunal finansiering af forsørgelse og indsats

Principper for organisering Det samlede arbejds- markeds funktions- dygtighed Centralt perspektiv funktionelt funktionel organisering Bred velfærdsmæssig geografisk Det regionale/kommunale områdes situation lokalt

Inddeling efter funktionelle kriterier Der søges standardisering af offentlige tiltag Arbejdsmarkeds- politik Uddannelses- politik Erhvervspolitik Socialpolitik Region A - B - C - D Region A - B - C - D Region A - B - C - D Region A - B - C - D

Inddeling efter geografiske principper Der søges regional og lokal integration Region A Region B Region C Region D AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik

Beskæftigelsespolitik-organisering 91 forskellige politikker? Store kommuner klarer sig med egen organisering – små har det svært Implementering søges fjernstyret fra København gennem kontrol og konkurrence De ansatte i beskæftigelsessystemet uden kvalificering og reel markarbejderkontrol Problemer med implementering i forhold til skiftende og lokale/regionale behov Legitimitetsproblemerne stiger

Policy-typer og implementeringsforhold: tage højde for skiftende opgaver og indsatsteknologi Operative forhold Indsatstyper: Statisk Dynamisk Regulerende Børnebidrag Folkepension Civilret Interventionistisk, ”human-processing” Behovsprøvet boligtilskud AMP

Dynamisk-interventionistiske programmer AMP som typisk DI-program karakteriseret ved: En usikker kausalteori (dårlig kausalviden – høj politisering) Mange autonome organisationer/aktører Normalt stor autonomi til regionale-lokale niveauer Normalt stor autonomi til markarbejderne  Nye offentlige styringsformer, hvor DI-programmers vilde problemer søges tæmmet (fra input- til output styring) – og det samme søges gjort i.f.t. kommuner og jobcentre

Implementering - Organisering Ingen ”bedste”, mest rationelle organisationsform (”det beror på”-teori) Aktuel udvikling Opgaver Indsatsteknologi Ensartede Varierende Standardiseret Bureaukrati Professionel Organisation Ikke-standardiseret Management Lærende organisation

Beskæftigelsespolitikken i dag Indholdsmæssigt: * prioriteringsskift fra ledighedsbekæmpelse mod øgning af arbejdsudbuddet * AMP blevet til primært ”adfærdspolitik” i.f.t. ledige (også uden konjunkturspecifikation) Procesmæssigt: * arbejdsmarkedets parter screenet ud til fordel for centrale og decentrale (kommunal)politikere * koordination med andre aktørgrupper/sektorer svag Styringsmæssigt: * skizofren blanding af konkurrence og kontrol: drift decentraliseret – styringen centraliseret

Aktørsiden: ”SVÆRMINTELLIGENSEN” truet Forståelse Koordination Kooperation

Samspilsfælder truer Opportunisme eksisterer - og dermed ”samspilsfælder”: Udgangssituation: hvis man samarbejder, vil alle kunne vinde ved det Problem: hvis man ikke stoler på, at alle andre institutioner vil samarbejde oprigtigt, giver det ikke mening selv at gøre det Samspilsvurdering: derfor kan det se rationelt ud ikke at samarbejde og blot forfølge egne interesser Resultat: der bliver ikke tale om et forpligtende og alle omfattende samarbejde – og alle får det dårligere p.g.a. manglende tillid Morale: AMP-indsatser ved effektivt og forpligtende samarbejde om et fælles mål forudsætter, at alle andre også vælger at samarbejde.

forståelse (kognition) kooperation tillid koblingsmekanismer læring normer koordination institutionelt set-up ressourcer incitamenter motivation mål forståelse (kognition) aktører politiksystem

Forslag: Korporatisme og frisættelse Genindfør korporativ forvaltningsstyring Opret 1 centralt og 7-9 regionale ”Velfærdsråd” (sammensat med repræsentation fra arbejdsmarked, uddannelse og erhvervspolitik) Egen sekretariatsbistand til velfærdsrådene Opret et egentligt superministerium: ”Vækst- og velfærdsministeriet” (samle AMP, dele af uddannelses-, social- og erhvervspolitik) Sæt styring og organisering fri decentralt

Scenarier for styringsorganisering fra 2010: (A): Statslig arbejdsformidling (B): Kommunal arbejdsformidling (C): Selvstyrende arbejdsformidling

(A) Statslig arbejdsformidling Beskæftigelsesminister/arbejdsminister har det fulde ansvar for indsatser Hierarkisk forvaltningsorganisering Dekoncentreret system med regionale led og lokale kontorer/jobcentre Arbejdsformidlingsarbejde og aktivering har selvstændige, statslige bevillings- og virkebetingelser Kontrakt- og resultatstyring, omfattende overvågnings- og benchmarkingsystem

(B) Kommunal arbejdsformidling Kommunalbestyrelsen har det fulde ansvar for indsatser Intern kommunal hierarkisk forvaltningsorganisering Lokalt baserede organiseringer og forskelle i jobcenterstruktur og finansiel opbakning Alle opgaver indgår i samlet kommunal bevilling Kommunalbestyrelse både opdragsgiver, finansator og evaluator, målstyring Lovgivningsmæssige bemyndigelser til minister til indgreb - (er indgreb i det kommunale selvstyre)

(C) Selvstyrende arbejdsformidling Udpeget bestyrelse får opgaveansvar inden for en lovgivningsmæssig ramme (fritstillingsordning/selvejende institution) Statslig godkendelse af vedtægter og forvaltningsorganisering (afkortning af ministeransvar) Bestyrelse ansætter og afskediger jobcenterchef Selvstændige forvaltningsafgørelser og definition af opgaveløsninger Statslig finansieringsramme for grundbevilling, men mulighed for indtægtsdækket virksomhed Lovgivningsmæssige krav til rapporteringssystem og evaluering, statsligt tilsyn

”If you can dream it you can do it!” (Walt Disney)

Litteratur: Henning Jørgensen: Arbejdsmarkedspolitikkens fornyelse – innovation eller trussel mod dansk flexicurity?, København, 2007 Henning Jørgensen og Oline Pedersen: At indgå eller undgå samarbejde på VEU-området. Om den svære kobling af forståelser, adfærd og institutionelle betingelser, KvaliNord, Aalborg, 2008 Nanna Friche og Henning Jørgensen: Partnerskab eller privatinteresser?, KvaliNord, Aalborg, 2007 Henning Jørgensen: "Make Contacts - Not Contracts! Better Development of Labour Markets through Corporatist steering and Accountability, Illustrated by Danish Labour Market and Employment Policies", pp. 255- 283 i Lind, Knudsen and Jørgensen (eds.): Labour and Employment Regulation in Europe, Peter Lang, Brussels, 2004. Henning Jørgensen og Flemming Larsen: "Aktivgørelse af aktiveringen kommer ikke af sig selv - Betydningen af institutionelt design for udviklingen af ledighedsindsatser", pp. 164-200 i P.M. Madsen og L. Pedersen (red.): Drivkræfter bag arbejdsmarkedspolitikken, SFI, København, 2003 Henning Jørgensen, Flemming Larsen og Morten Lassen: Styr på arbejdsmarkedspolitikken - Forslag til nyt styringssystem på det arbejdsmarkedspolitiske område, CARMA, Aalborg, 1999