Nye teorier om børns sprogtilegnelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
EVOLUTION.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Ledelse i Praksis – 4. aften
Børn, bevægelse og motivation
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
En kompleks opgave for dansklæreren
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Niveauer for læring i organisationen
VISL – begrænsninger og styrker
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Forklaringer på livets skabelse
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Læren om livets udvikling
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Evolution.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
3) Sprog og diskursfællesskab
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Evolution.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Systematisk og bevidst sprogarbejde i Strandhuse Børnehave
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Nye teorier om børns sprogtilegnelse Sprogpakken Nye teorier om børns sprogtilegnelse

Hvad er sprog? Charles Darwin (1809-1882) ”On the Origin of Species ” (1859) Natural selection ’naturlig udvælgelse’ Tilpasning af en arts individer til omgivelserne Survival of the fittest ’den stærkeste overlever’ Dem, der passer bedst til omgivelserne, overlever og frembringer afkom Sproget Resultat af en tilpasningsproces Tjent menneskers overlevelse

Hvad er sprog? Fonologi Semantik Grammatik Pragmatik

Barnets opgave Udtryk (sproglyde) vs. indhold (betydning) Segmentering Ordforråd Grammatik Invarians (at ord udtales forskelligt efter hvem der siger dem og efter ordet placering i en sætning) Præverbal kommunikation Mimik Gestik Pludren

Grundlæggende spørgsmål Er sprogtilegnelse et resultat af medfødte forudsætninger eller af erfaringer? Er sprogtilegnelse baseret på mekanismer, der er specifikke for sprog eller på mere generelle mekanismer, der også håndterer andre kognitive opgaver?

Sprogtilegnelsesteorier Behaviorisme (tillært) Nativisme (medfødt) Kognitive teorier (læres som del af den almindelige udvikling, men vægter også interaktion) Interaktionistiske teorier (børn lærer sprog i samspil med andre, men også ved hjælp af almene kognitive evner) Fra kognition til interaktion: fra en vægtning barnets udvikling som sådan til fokus på udvikling af barnets sprog

Behaviorismen Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) ”Verbal Behavior” (1957) Sproget 100% tillært Imitation og forstærkning

Behaviorismen Imitation Forstærkning Barnet efterligner og gentager et ord/en ytring, som det lige har hørt en sige Forstår ikke nødvendigvis betydningen Forstærkning Korrekt sproglig adfærd forstærkes af voksne positive sociale respons og konkrete belønninger

Med tillært mener man fx at: Sproget udvikles aktivt mens det læres sprogtilegnelse er en udviklingsproces Barnet lærer sproget via erfaring på baggrund af inputtet generaliserer barnet sproget og via denne implicitte indlæring tilegnes sprogets forskellige komponenter og systematik de strukturer børn lærer findes i inputtet sproget er rigt nok til at børn kan udlede sprogets materiale og struktur

Nativismen Noam Chomsky (1928) The poverty of the stimulus Medfødt Domænespecifik (vs. domænegenerel): Hjernen bruget et særligt område til at lære sprog (vs. at hjernen bruger almene kognitive evner til at lære sprog)

Med medfødt mener man fx at: sprog er et produkt af evolutionen og nedarvet generation efter generation sprog ligger i et særligt modul i hjernen sproget er tilstede hos nyfødte sproget er universelt (findes hos alle mennesker)

Inspireret af bl.a. Piaget og Vygotsky Kognitivismen Inspireret af bl.a. Piaget og Vygotsky Mennesket fødes med generelle evner for læring Domænegenerelle kognitive indlæringsmekanismer Barnet tilegner sig viden, herunder sprog, ved social interaktion Zonen for nærmeste læring

Implicit læring Implicit viden Eksempler Kropsligt bundet Automatisk viden Uden bevidst kontrol Læring uden erkendelse Eksempler Kunsten at cykle Sociale regler Grammatik!!

Eksplicit læring Eksplicit læring Eksempler Bevidst refleksion Bevidst opmærksomhed Udsagn Logiske ræsonnementer Eksempler Bevidst viden Eksplicit læring og viden kan IKKE træde i stedet for implicitte processer

Associativ læring SEGMENTERING IDENTIFIKATION GENERALISERING Associativ læring understøtter bl.a. følgende kognitive mekanismer: SEGMENTERING Dele op i enkeltdele (hvad består af) IDENTIFIKATION Genkende (genkende hver gang ) GENERALISERING Genkende to/flere som værende af samme type (mønsterdannelse) KATEGORISERING Komme ens i samme kategori Bruges til forståelse af ’verden’: situationer, handlinger, relationer… og sprog

Understøttes af opmærksomhed på SYNKRONISERING Associativ læring Understøttes af opmærksomhed på SYNKRONISERING Associativ læring understøttes af babyers opmærksomhed på og evne til at koble begivenheder sammen, der foregår på samme tid Koble synkron auditiv, visuel information sammen (Hollich 2005) Når mor siger ’hund’ samtidigt med at går forbi understøtter det koblingen

Operationel betingning ”Learning by doing” I forbindelse med operationel betingning associeres barnets egen adfærd med den forandrede stimulus En stimulus der øger tilstedeværelsen af en adfærd kaldes en reinforcer (det modsatte kaldes straf) Barnet erfarer at det får enten ved at pege eller ved at sige ordet ’hund’ (når det bliver ældre)

Opsummering Barnet tager afsæt i en række medfødte, men generelle forudsætninger, for at lære sig sprog Hjernes udvikling understøtter (sprog)indlæring optimalt på forskellige tidspunkter i udviklingen Børn lærer primært sprog via en række implicitte indlæringsmekanismer

Interaktionistisk tilgang Inspireret af bl.a. Tomasello Sprogets udvikling understøttes af et samspil med andre via generel kompetence: Menneskeligt interaktion Afkodning af mening og intention

Interaktiv sprogtilegnelse Førsproglig kommunikation: Pegning = interaktion, afkodning af mening FÆLLES OPMÆRKSOMHED

Afkodning af intention Mening i brug i spil med andre: Ex: Barn peger på bold = ’Se den bold mor. Vil du give den til mig’ Næste skridt: Barnet siger ’Bold’ = ’Se den bold mor. Vil du give den til mig’. Sprog er ikké at afkode ord (bold = bold), men at forstå meninger og intentioner

Afkodning af ord Børn kan ikke lære ord ved at man udpeger, hvad de henviser til. De skal forstå meningen med dem. Ord er meningsenheder, der optræder i mange sammenhænge Bil = vs. Bilen holder i garagen. Bilen er blå. Du sov i bilen. Bilen kærer stærkt. Bilen holder stille. Bilen er gået i stykker.

Strukturer (skabeloner) opstår i brugen Børn lærer sprog via Brugsbaseret sprog Mening opstår ved brug. Strukturer (skabeloner) opstår i brugen Børn lærer sprog via Afkodning af mening og intentioner Ved at tale og afprøve strukturer Etablering af mønstre (skabeloner)

Interaktion sprogstrategier Eksempler på forbindelsen mellem de ti understøttende sprogstrategier og Tomasello:  Følge barnets interesse: Skab en fælles opmærksomhed som afsæt for at lære sprog Vente på barnets svar: Lad barnet afprøve ords betydninger og nye sætningskonstruktioner (skabeloner)

Sproget i dagtilbud Hvordan lærer barnet sig sprog: I børnefællesskaber? I børn-voksenfællesskaber? Under daglige gøremål? I organiserede voksenstyrede fællesskaber? I sprogkulturen i dagtilbuddet? Hvordan kommer pædagogens ansvar for sprogkultur til udtryk i hverdagen?