AU har som mål at være blandt de bedste i verden…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Advertisements

Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Tema: Ny Deff-strategi
Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
AUL temagruppe Forskerstøtte Aarhus University Library´s værdi for forskerne og forskningen på Aarhus Universitet 31. august 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
Præsentation af Syddansk Universitet - en kort introduktion.
Claus Vesterager Pedersen Statistiske værktøjer til kvalificering af bibliotekernes licensindkøb Temadag: Sikker adgang til e-ressourcerne, 4. marts 2010,
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Aarhus Uni versitet STEFFEN LONGFORS OMRÅDELEDER AARHUS UNIVERSITET PURE INFORMATIONSMØDE med fokus på indikatorprojektet.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
1 Peter Nedergaard: Undervisning i ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik” uge
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Open Library Strategy DanBib som ægte fælles/katalog - det inspirerende og berigende Per Mogens Petersen, DBC.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Aarhus School of Business TEMA: FREMTIDENS BIBLIOTEK – TAG ET VALG! MØDE for ledere af folkebiblioteker i region Midtjylland 27 JANUAR 2011 Tove.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
21. NOVEMBER 2011 UDDANNELSESMINISTER MORTEN ØSTERGAARD BESØGER AARHUS UNIVERSITET VELKOMST VED REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Kulturministeriets Pure Konsortium for arkiver, biblioteker og museer
PURE Information- møder 2016
Fleksible koncepter, informations- kompetence og employability
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Politikernes og borgernes forventninger
Mere digital litteraturforsyning
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Projektet. Projektet Projektet Ålborg: (E-læringsprodukt) Øge de studerendes kendskab til bibliotekets kernedatabaser CBS: (E-læringsprodukt) Støtte.
Præsentationens transcript:

AU har som mål at være blandt de bedste i verden…

AU blandt verdens bedste… THES – World University Ranking, top 200 DANSKE UNIVERSITETERS PLACERING BLANDT DE BEDSTE 200 I VERDEN I HENHOLD TIL THES WORLD UNIVERSITY RANKING Københavns Universitet (KU) Aarhus Universitet (AU) Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Syddansk Universitet (SDU))) INDIKATORER OG DERES VÆGT THES UNIVERSITY RANKING Kriterium Universitetets internationale ry Internationale ry blandt rekrutteringsansvarlige i internationale firmaer Forskningens internationale gennemslagskraft Undervisningskvalitet International orientering Kilde: Forskningsbarometer 2009

AU blandt verdens bedste… ARWU – Academic Ranking of World Universities, top 500 INDIKATORER OG DERES VÆGT I ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES (AWRU) Kriterium Undervisningskvalitet Kvalitet af lærerstaben Forskningsresultater Institutionsstørrelse DANSKE UNIVERSITETERS PLACERING I ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES (ARwU) Københavns Universitet (KU) Aarhus Universitet (AU) Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Syddansk Universitet (SDU) Den Kgl. Vet. og Landbohøjskole (KVL) Ålborg Universitet Kilde: Forskningsbarometer 2009

AU på kanten af verdens bedste… Crown Indicators anses for den mest robuste indikator, når universiteter sammenlignes på tværs af fagområder (citations impact) DANSKE UNIVERSITETERS PLACERING BLANDT VERDENS HØJEST RANGEREDE UNIVERSITETER I LEIDENS CROWN INDICATORS (NR. 4), SAMT I TRE ØVRIGE BIBLIOMETRISKE OPGØRELSER ( ) KUAUDTU 1. Antal publikationer Antal citationer per publikation (CPP) Samlede antal publikationer ganget med den relative gennemslagskraft (impact) for det givne fagområde (P*CPP/FCSm) Antal citationer per publikation divideret med den gennemsnitlige gennemslagskraft (impact) i det givne fagområde (P*CPP/FCSm). Crown Indicator Den amerikanske dominans er betydelig. Samtlige 100 bedste universiteter findes i Nordamerika eller et af 7 europæiske lande

Hvad karakteriserer verdens bedste universiteter Ambition:vision og mål Support:bevillinger faciliteter organisering adm. support bibliotek IKT Talent:talentmasse - studerende, fakultet, - alumner - konsensus om identitet Reputation:synlighed benchmarking akkreditering nationale /internationale reviews Kilde: G. Hawawini, Insead

Hvad karakteriserer verdens bedste universitetsbibliotek Er AU’s universitetsbiblioteker blandt verdens bedste? Kilde: G. Hawawini, Insead

Hvordan måle hvor gode vi er…? Bl.a. på: Brugerundersøgelse, generel Brugertilfredshedsundersøgelse Benyttelsesstatistik Besøgstal Åbningstider, services Bl.a. på: Synlighed, renommé Benchmarking Akkreditering Nationale / internationale reviews Andet? Skulle vi gøre det?

Kvalitet i materialevalg og Federated search – Hvilke typer materialer skal vi give adgang til – Hvordan giver vi adgang til dem » Super avancerede søgegrænseflader (ex. Summon) – Hvor meget skal vi have adgang til – alt, eller bare det rigtige? – Hvordan vælger vi til og fra? » Brugerinddragelse i materialevalget » Dokumentation for materialets benyttelse Hvilke services tilbyder verdens bedste? Hvad gør de bedste universitetsbiblioteker (ex. Harvard) som vi ikke gør? – Det må vi undersøge!

Informationskompetence – integreret i fagene Informationscertifikat – a la PC-kørekort? Adgang til digitale studiematerialer integreret i LMS Adgang til alle typer medier (podcast, video, e-bøger, læringsobjekter) Digitale studenterafhandlinger (alle typer) Rettighedshåndtering og rådgivning Varierede studiemiljøer Elektronisk spørgetjeneste 24/365 Hvilke services skal vi kunne tilbyde alle studerende

Indsamle, registrere, validere og berige videndata (AU’s egen videnproduktion er universitetets unikke kapital. Det er den AU måles på i benchmark/akkreditering m.m. Den kaster nu også direkte penge af til universitetet og giver AU renommé) Videnproduktionen skal nurses - Forskerservices – efterbehandling af data, validering m.m. - Forskningsdata er omgivet af en række rettighedsspørgsmål – de skal - håndteres og formidles - Forskningsformidling – bl.a. via nye medier (video, audiocast, podcast m.m.) - Forskningssynlighed, webometric. Universitetsbiblioteket skal facilitere Samarbejde og indbyrdes alliancer er nødvendige for at kunne levere et ensartet højt kvalitetsniveau til alle på AU. Hvordan opnår vi det bedst? Hvilke services skal vi kunne tilbyde alle forskere og ledelsen

Hvilke services skal vi kunne tilbyde andre brugere/ dekanat/AUs ledelse? Timelærere Vanskelige at nå - de er flygtige. Vil de bruge tid på at bruge bibliotekets tilbud? - Er de vigtige at servicere? Alumni Et netværk vi skal favne for at bygge kontaktnet op til potentielle E/V i fremtiden. -Hvordan/hvilke services har de brug for? - Er de vigtige for universitetet? Andre lånerkategorier Den almindelige borger. De er ikke kernebrugere men har vidensbehov Fakulteternes ledelse/AUs ledelse - Hvilke services efterspørger ledelsen, som vi bør kunne levere? - Kan vi f.eks. Sammensætte en ”ensartet kvalitetspakke” til ledelsen på vores fakulteter? og til AUs ledelse? - Hvilket synligt og værdiskabende indhold skulle den rumme?

Udgangspunktet for alt dette må være - hvor gode er vi rent faktisk her og nu? Hvordan kan vi måle og tydeliggøre det? - Selvevaluering? - National/International review? - National/International benchmark? Skal vi gøre det?

Fokusskifte i universitetsbibliotekerne Før Nu

Grænsesnit tegner sig tydeligere

Har vi her tegnet et billede der fører til verdensklasse? Hvordan ser I verdensklasse? Har I gode eksempler på verdensklasse? Er vi rigtigt organiseret? Hvordan ville I organisere verdens bedste universitetsbibliotek fra scratch? Er der noget vi skal ændre på for at styrke vores position? Hvilken rolle bør Biblioteksudvalget spille i fremtiden? Hvordan vil I bruge udvalget til at fremme fælles udvikling og øget samarbejde? Er der commitment til samarbejde? Har vi en fælles dagsorden? Dette er overskrifter, som vi ønsker at diskutere i det næste døgn! Hvad skal vi gøre for at blive blandt verdens bedste?