Danmark har behov for en anden skattepolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forårspakke Vækst, klima, lavere skat Skatteminister Kristian Jensen
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Skattereformen - i hovedtræk.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Center for Politiske Studier
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
”Vi når målet – men hvordan?”
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Virksomhederne i verden Cepos skattekonference 12. juni 2006 Dansk Industris syn på skattepolitikken 2006 V/ Underdirektør Tine Roed.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Nr. 1 SKAT – vedvarende energi anlæg Ved Erik Christensen.
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Center for Politiske Studier
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Et af verdens bedste pensionssystemer
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Lavere skat på arbejde Skattekommissionens forslag til skattereform
Skat og produktivitet Indlæg på CEPOS’ Vækstkonference den 1. december 2012 Professor Peter Birch Sørensen Økonomisk Institut, Københavns Universitet Formand.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
CEPOS’ Vækstkonference 8. december 2014 Økonomi- og indenrigsminister, Morten Østergaard.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lighed & ulighed Samfundsfag.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Husstandsmøller / solceller
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE DEN DANSKE BESKÆFTIGELSESPOLITIK - FØR, NU OG.
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
Den økonomiske situation Århus 20/9-10 Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Lars Wismann, projektchef & direktør, cand. merc., ejendomsmægler og valuar Retfærdige ejendomskatter Det nuværende beskatningsgrundlag er uigennemsigtigt.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Men heldigvis er det ikke mig!!!!!
Skattereformen - i hovedtræk.
Flere i beskæftigelse – lavere ledighed
Tillægsprocent 2018.
Præsentationens transcript:

Danmark har behov for en anden skattepolitik Oplæg på CEPOS skattekonference 12. juni 2006 Af Morten Helveg Petersen (MF, radikale venstre)

Danmark har behov for en anden skattepolitik Det Radikale Venstre ønsker en anden skattepolitik En skattepolitik som ruster Danmark til globaliseringens udfordringer. En skattepolitik som øger arbejdsstyrken og fremtids-sikrer det danske velfærdssamfund. Det kræver…. Et opgør med regeringens asociale og perspektivløse skattestop. Omlægning af skatten fra arbejde over på mursten. DRV ønsker en anden skattepolitik end det som hovedparten af folketinget støtter i dag. Det er nødvendigt med et skattesystem som ruster DK til fremtiden, både til globaliseringen (tiltrækning af fastholdes af de bedste hjerner) og til den demografiske udvikling, som på længere sigt vil sætte det danske velfærdssamfund, som vi kender det i dag under pres

Danmark har behov for en anden skattepolitik Kritik af skattestoppet fra økonomiske eksperter Velfærdskommissionen: Skattestoppet reducerer det offentliges provenu. Det er et problem fordi holdbarhedsproblemet dermed forværres. Problemet bliver større, jo længere tid skattestoppet fastholdes.”, december 2005. ”Skattestoppet stiller sig hindrende i vejen for en hensigtsmæssig skattestruktur på længere sigt.”, december 2005. Gør denne kritik af skattestoppet, fra nogen af de klogeste hoved på området, slet ikke indtryk på skatteminsteren og regeringen

Danmark har behov for en anden skattepolitik Kritik af skattestoppet fra økonomiske eksperter Vismændene ”Det udhuler provenuet af ejendomsskatter og afgifter, på trods af at der er større behov for en sænkning af skatten på arbejdsindkomst.”, maj 2004. ”Skattestoppets fastlåsning af ejendomsværdiskat og punktafgifter efter 2010 er ikke finansieret i [velfærds]udspillet. En fortsættelse af skattestoppet vil derfor kræve betydelige yderligere besparelser.”, maj 2006. Gør denne kritik af skattestoppet, fra nogen af de klogeste hoved på området, slet ikke indtryk på skatteminsteren og regeringen

Danmark har behov for en anden skattepolitik Kritik af skattestoppet fra økonomiske eksperter OECD: ”Skattelettelserne på ejerboliger bør opgives og i stedet anvendes til skabe råderum så andre mere skævvridende skatter kan reduceres”, maj 2006. ”Den snævre fortolkning af skattetoppet bliver mere og mere problematisk fordi det udelukker en meningsfuld omstrukturering af skattesystemet.”, maj 2006. Gør denne kritik af skattestoppet, fra nogen af de klogeste hoved på området, slet ikke indtryk på skatteminsteren og regeringen

Danmark har behov for en anden skattepolitik Krav om skattelettelser på arbejde fra erhvervslivet Dansk Industri: ”DI har igennem flere år advokeret for behovet for lavere marginalskatter. Vi er derfor helt enige med formandskabet [vismændene], når det peger på behovet for lavere personskatter.”, juni 2006 (Formand Henning Dyremose). ”Otte ud af ti danske virksomheder mener, at der er behov for at nedsætte skatten på arbejdsindkomst for at ruste Danmark til den fortsatte globalisering.” juni 2005.

Danmark har behov for en anden skattepolitik Fire kritikpunkter af skattestoppet som typisk fremhæves Blokerer for en hensigtsmæssig og nødvendig skattereform Udhuler skatteindtægterne og øger dermed kravet for at sikrer holdbare offentlige finanser på længere sigt. Gevinsten ved skattestoppet kommer primært de velstillede til gode. Udelukker muligheden for at modgå tendenser til økonomisk ophedning med skattepolitikken. Dertil kommer at skattestoppet via fastfrysningen af ejendomsværdiskatten har medvirket til boligmarkedsboom’et i de senere år. Skattestoppets destabiliserende effekt på boligmarkedet har således bidraget til den nuværende ophedning af den indenlandske økonomi.

Danmark har behov for en anden skattepolitik Skattestoppet udhuler skatteindtægterne Skattestoppet svækker de offentlige finanser ved fastfrys-ningen af både ejendomsværdiskatten og punktafgifterne. Det årlige provenutab svarer til godt 2 mia. kr. Provenutab 2002-2006 Stop for stigning i ejendomsværdiskatten 4,5 mia. kr. Stop for stigning i punktafgifter mv. 6,3 mia. kr. Provenutab i alt 10,8 mia. kr. Kilde: Skatteministeriet Bemærk: Baseret på skatteministeriets egne beregninger. På længere sigt udhuler Inflationen værdien af både ejendomsværdiskatten til disse bliver fuldstændig betydningsløse. Fra 2007 udgør det årlige provenutab på skattestoppet godt 1 mia. kr. (det større årlige provenutab i perioden 2002-2006 skyldes sammenfaldet med de kraftige boligprisstigninger)

Danmark har behov for en anden skattepolitik …..og øger kravet til de offentlige finanser på længere sigt Offentlige udgifter og indtægter frem mod 2040 (i pct. af BNP) Offentlige udgifter Offentlige indtægter med skattestop til 2010 Det offentlige underskud øges fra 3,4 pct. til 5,1 pct. af BNP, hvis skattestoppet forlænges til 2040. Grafen viser hvorledes udfordringen (finansieringskravet) til de offentlige finanser øges med omkring 50 pct. hvis skattestoppet forlænges til 2040 (indtil videre fortsætte skattestoppet kun til 2010). Det betyder med andre ord, at kravet til arbejdsstyrken også øges markant. Velfærdsreformerne skal således være mere vidtgående end det regeringen lægger op til i deres udspil. Regeringen har samme med Dansk folkeparti imidlertid ikke udvist den store reformvilje. Man kan derfor frygte at skattestoppets udhulning af de offentlige indtægter på længere sigt kan betyde nedskæringer på den offentlige service. Venstre vil i deres principprogram indskrive, at skattestoppet skal videreføres udover 2010. I det lys er skattestoppet lige nu en af de største trusler mod det danske velfærdssamfund Offentlige indtægter med skattestop til 2040 Kilde: Velfærdskommissionen

Danmark har behov for en anden skattepolitik Gevinsten ved skattestoppet kommer primært de mest velstillede til gode Lettelse i ejendomsværdiskatten fra 2002 til 2005 (1000 kr.) Rigeste 10 pct. Fattigste 10 pct. Ejendomsværdiskattestoppet har indtil nu koste knap 5 mia. kr., heraf er 35 procent af skattelettelsen er gået til de 10 procent rigeste, mens de 10 procent fattigste kun har fået 2 procent af skattelettelsen. Indkomstgrupper (deciler) Kilde: AErådet

Danmark har behov for en anden skattepolitik Den Radikale skattereform (de vigtigste forslag) Skattestoppet ophæves Ejendomsværdiskatten skal følger de almindelige lønstigninger. Ved salg af bolig justeres satsen for ejendomsværdiskatten tilbage til 1 pct. Punktafgifterne følger prisudviklingen. Skatten på arbejde sættes ned Bundskatten og mellemskatten afskaffes Topskatten øges med 3 pct. til 18 pct. og bundfradraget forhøjes til 400.000 kr. Beskæftigelsesfradraget fordobles til 5 pct. Fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget ophæves Se samtlige forslag på www.radikale.dk Det radikale venstre ønsker ikke at brandbeskatte boligejerne. Som udgangspunkt skal ejendomsværdiskatten følge lønudviklingen. På den måde oplever boligejere ikke stigninger i ejendomsværdiskatten som ligger ud over deres indkomststigninger. For at stoppe udhulningen af ejendomsværdiskatten er det dog nødvendigt at skattesatsen ved salg af bolig justeres tilbage til 1 pct.

Danmark har behov for en anden skattepolitik Den nuværende personbeskatning anno 2006 Bundskat Arbejdsmarkedsbidrag 8 pct. Personfradrag 38.500 kr. Beskæftigelsesfradrag 2,5 pct., maks. 7.300 kr. Kommune-, amts- og kirkeskat 33,3 pct. 5,5 pct. 6 pct. 15 pct. Mellemskat Topskat Bundfradrag 318.700 kr. Bundfradrag 265.500 kr. Indkomst AM-bidrag og indkomstskat Det betyder at det nuværende udformning af personbeskatningen – som her ses med de satser som gælder i indeværende år – ændres til følgende (skift dias).

Arbejdsmarkedsbidrag Danmark har behov for en anden skattepolitik Efter den radikale skattereform 8 pct. Personfradrag 45.500 kr. Beskæftigelsesfradrag 5 pct., maks. 12.500 kr. Kommune-, amts- og kirkeskat 33,3 pct. 18 pct. Topskat Bundfradrag 400.000 kr. Arbejdsmarkedsbidrag Indkomst AM-bidrag og indkomstskat Den radikale skattereform betyder selvsagt en væsentlig forenkling af personbeskatningen.

Danmark har behov for en anden skattepolitik Skat af sidst tjente krone efter den radikale skattereform Marginalskat (pct.) Nuværende skattesystem Efter den radikale skattereform Skatten af den sidst tjente krone lettelse således for samtlige lønmodtagere – både i bunden og i toppen af indkomstfordelingen. Lønindkomst (1000 kr.)

Danmark har behov for en anden skattepolitik Effekterne af den radikale skattereform: Personbeskatningen forenkles og hovedparten af danskerne betaler blot 42 pct. i skat. Tilskyndelsen til at arbejde forstærkes og arbejds-styrken øges på længere sigt med 25-50.000 personer. Skattelettelserne tilfalder personer med både høje og lave indkomster. Gennem skatteomlægningen fra arbejde til mursten rustes Danmark til den fortsatte globalisering. Udhulningen af skatteindtægterne stoppes.

Tak for ordet!