Merlivsprojektet Mere liv i ældres hverdag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
A.G.S.D (Klik gennem i dit eget rolige tempo).
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
100 års fødselsdag Maj 2011.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Nonne historie.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Det svære liv i en sportstaske
Roskilde Tekniske Skole
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Forædremøde den
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Sofies dejlige dag.
Merlivs seminar 27. August 2008
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Darum skole 4. november 2013.
August April august 2007 •5 år og 5 måneder.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Vega delprojekt : Aften- og natteliv
SkoleIntra 2011 SkoleKom og SkoDa. Program SkoleKom SkoleKom for lidt siden SkoleKom og samspillet med SkoleIntra Hva' snakker I om? – SkoleKoms nationale.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
FOKUSOMRÅDEUDFORDRINGBEDRE SERVICE Service på biblioteket Vi vil gerne se om kunderne synes vi giver en god service. Biblioteket får besøg af ca. 20 mennesker.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
VEGA-netværkets årlige seminar
Ældres aften og natteliv. I dagens løb Den gode nat: Natten glemmes hurtigtNatten glemmes hurtigt Man er beskæftiget med meningsgivende aktiviteter, og.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker I. Virksomhedsbeskrivelse I. Navn, Adresse, mail, telefonnr, kontaktperson II. Profil, Målgruppe,
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Hverdagsliv for gamle voksne Inger-Lise Dyrholm & Knud Ramian, Center for Kvalitetsudvikkling, Region Midtjylland
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
"De er jo så søde alle sammen"
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Morale og dannelse i uddannelse
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Merlivsprojektet Mere liv i ældres hverdag Aften- Nattelivet Vega Seminar 18.11.08 Karin Naldahl, adjunkt, sygeplejerske, MHH, Univercity College Nordjylland Merlivsprojektet Mere liv i ældres hverdag Hver er jeg: Uddannelse, erfaringsmæssig baggrund, interesser i ældrelivet, Hvorlænge deltager i Veganetværket (mit første seminar) Merlivsprojektet: -Aften/nattelivet sammen med Inge Lange, ergoterapeut, underviser UCN (kunne ikke være med i dag) -Deltager i projektet i fase 2, medio september………………. / Seminar i november: har jeg nået at opsamle erfaringer til at kunne holde et indlæg?? Derfor blev Knuds navn også skrevet på programmet; det var i september. Nu har vi november og jeg er en god del erfaringer rigere og holder derfor indlægget alene

HVORFOR EN SÆRLIG INTRESSE FOR SVAGE ÆLDRES AFTEN og NATTELIV ? AFTENLIVET rækker frem mod NATTELIVET – med betydning for kvaliteten af nattesøvnen Natten og dens søvn og hvile rækker frem mod deltagelsen i EN NY DAG Samarbejde med den ældre om forløbet af aften-nattelivet er forudsætning for : - at imødekomme den ældres individuelle ønsker og behov - at anerkende den afhængige ældre som en person Spørgsmål: 1) Har hverdagslivet i plejebolig fokus på ”Tiden” i den enkelte ældres liv – ”tiden” som omdrejningspunkt for tilværelsen og ”væren” ? 2) Er meningsfulde og værensskabende aktiviteter et fylde i aften-natteliv –og tid . for ældre i plejebolig ? Hverdagsliv i plejebolig er forankret i offentlig omsorg – der igen er underlagt politiske, økonomiske, arbejdsorganisatoriske, normeringsmæssige rammer Hvis fokus alene bliver på TID som rationel styringskontrol (Kl. 7.00: beboerne vækkes, kl. 8.30: Morgenmad serveres, kl. 9.30, gåtur i haven, osv.), bliver hverdagslivet for afhængige gamle afstumpet og dehumaniseret – ligesom arbejdslivet for personalet ændres til Det kræver bevidsthed, vilje, kreativitet og kærlighed at få øje på de små hverdagslivs aktiviteter - (gen)indføre disse aktiviteterne

Projektet er inddelt i 3 faser, startede ud sidste efterår og afsluttede fase 1 omkring sommerferien. Resultaterne af fase 1 udmøntede sig i et forandringskatalog for hvert delprojekt. Det store spørgsmål som fase 1 skulle svare på konkret i forhold til Aften-NAttekliv, var: Hvilke metoder og erfaringer kan fastholde opmærksomheden på den enkeltes ønsker til hverdagen og hvilke muligheder er der for at tage hensyn til individuelle ønsker i hverdagen specielt med hensyn til aften-nattelivet ? (måltider, samtaler, udeliv.)

Temaer aften og natteliv Nærvær Ritualer/stemning Kropsligt velvære Fysiske rammer Da alle idéerne For aften og natteliv blev samlet, viste der sig disse 4 temaer

Fortælle om dagen i morgen Nærvær – 4 ideer En nulrestund En stund med nærvær Fortælle om dagen i morgen godnat De 4 ideer der knytter sig til nærvær handler om at skabe ro og kontakt til de ældre inden og imens de falder til ro. En rolig stund hvor hjælperen giver sig tid til at være i øjeblikket med den urolige ældre, som måske ikke kan falde til ro, er forvirret tænker over dagen i morgen eller som ikke kan få sat ord på dagen i dag.

Ritualer/stemning – 4 ideer Aftensang eller oplæsning Lørdagshygge Fredagscafe morgenstund Disse ideer handler om ritualer, som skaber hygge og glæde for den/de ældre. Nogle af ideerne er af betydning for fælleskabet andre idéer har personlig værdi og betydning, handler kun om den enkelte ældre.

Kropsligt velvære – 6 ideer Varmepude Fodbad Fodmassage Varme fødder Godnatgrød Natmad Disse ideer tager udgangspunkt i den ældres kropslige/fysiske behov, som for den enkelte ældre kan være vigtige for at befordre en god nattesøvn - eller kan have betydning for at kunne finde ro også om eftermiddagen / først på aftenen.

Stilhed i omgivelserne Fysiske rammer – 4 ideer Vågelys Vagthund Nattero Stilhed i omgivelserne Her handler ideerne om tiltag i omgivelserne der kan skabe bedre søvn hos den ældre . Hovedtankerne er stilhed, ro og tryghed. Og det er helt på det konkrete plan, hvor det kan have betydning at være obs. på fx at tænke lyset i emhætten i køkkenet, Som en slags vågeblus – frem for at tænde fuldt lys i plejeboligen, når personalet tilser den ældre om natten

Fire hovedelementer Specifikke og målelige mål – Hvad vil vi opnå? Løbende dokumentation og måling af forandringer – Hvornår er en forandring en forbedring? Forslag til konkrete forandringstiltag – Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? ”Små-skala” test af forandringstiltag (PDSA), så de tilpasses den enkelte organisation.

Deltagerne i Aften- Nattelivsprojektet Bålhøjcentret, Tårs, Vendsyssel Terndrup Ældrecenter,Terndrup, Nordjylland Plejehjemmet Casperhus, Frederikshavn Plejehjemmet Caritas, Århus (2 afdelinger)

Overordnede Projekterfaringer For de ældre ser vi Nogle steder meget positive, synlige ændringer og dokumenterbar effekt Andre steder ingen ændringer, men en eksisterende og god indsats bliver synlig For personalet ser vi Engagement og styrkelse af arbejdsglæden Øget bevidsthed om ”hvad der er godt at gøre”

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- Act – handle (næste handling) Plan Karen vil gerne vide, hvem der kommer ind og hjælper med personlig pleje om dagen. For at Karen ikke skal bruge natten på at tænke på det, har vi aftalt med Karen, at vi kommer ind og snakker med hende 15 min hver aften. - Tale med Karen om hvordan dagen er gået - Fortælle om, hvilke medarbejdere, der møder ind dagen efter - Hjælpe Karen med personlig pleje Få lov til at ryste puden Ordne dynen og glatte lagenet Karen kommer med ud fra stuen og går en lille tur på gangen NYT MÅL:Sikre, at der ikke kommer andre beboere på gangen på samme tid Study – vurdere Do – Afprøve

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- UGE 1+2 Act – handle (næste handling) Samtidig med, at vi fortsat taler om hvordan dagen er gået, fortæller vi om hvilke medarbejdere, der møder ind dagen efter og hjælper med personlig pleje. -Og vi fortsætter med, at få lov til at ryste puden og ordne sengen som helhed -at Karen kommer med ud fra stuen og går en lille tur på gangen Plan Karen vil gerne vide, hvem der kommer ind og hjælper med personlig pleje om dagen. For at Karen ikke skal bruge natten på at tænke på det, har vi aftalt med Karen, at vi kommer ind og snakker med hende 15 min hver aften. Få lov til at rede /ordne Karens seng Ryste puden, ordne dynen og glatte lagenet -med mere Study – vurdere Vi fornemmer at Karen får ro på sig selv, når vi taler om dagen, der e rgået og når vi fortæller om hvilke medarbejdere, der´kommer på arbejde dagen efter Do – Afprøve Den strategi, vi har lagt, er blevet fuldt, og den fortsætter vi med

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- UGE 3 +4 Act – handle (næste handling) Vi kan selv fornemme, når der er mere ro på gangen nogle aftener end andre aftener Karen vil fortsat sikre sig, at der ikke er andre på gangen, inden hun kommer med ud Plan Karen vil gerne vide, hvem der kommer ind og hjælper med personlig pleje om dagen. For at Karen ikke skal bruge natten på at tænke på det, har vi aftalt med Karen, at vi kommer ind og snakker med hende 15 min hver aften. Få lov til at rede /ordne Karens seng Ryste puden, ordne dynen og glatte lagenet - med mere Study – vurdere Karen har igen været med ude på gangen og se på blomster i cafeteriet. Det er så godt, når vi kan få Karen med ud at gå på gangen og fornemme, hun slet ikke har travlt med at komme ind til sig selv igen Vi kan virkeligt se og mærke, at hun nyder det Do – Afprøve Mens vi taler om, hvordan dagen er gået, og hvordan dagen i morgen ser ud, foreslår Karen at hun får klippet negle. Karen foreslår selv, at hendes lagen bliver ordnet

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- UGE 8+9 Act – handle (næste handling) Plan Karen vil gerne vide, hvem der kommer ind og hjælper med personlig pleje om dagen. For at Karen ikke skal bruge natten på at tænke på det, har vi aftalt med Karen, at vi kommer ind og snakker med hende 15 min hver aften. Få lov til at rede /ordne Karens seng Ryste puden, ordne dynen og glatte lagenet - med mere Study – vurdere Karen er i bad 1 x ugtl og får vasket hår samt skiftet sengetøj hver 14.dag. Og det sker, at Karen siger, at der ikke er grund til at skifte sengetøjet så tit Do – Afprøve Karen nyder fortsat snakken om dagen, der er gået og at høre om den kommende dag Karen nyder ligeledes fortsat sine næsten daglige gåture

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- UGE 8+9 Study – vurdere Karen er i bad 1 x ugtl og får vasket hår samt skiftet sengetøj hver 14.dag. Og det sker, at Karen siger, at der ikke er grund til at skifte sengetøjet så tit………………………………………………. FORTSAT I denne uge skulle Karen både i bad og have skiftet sengetøj. Kollegaen talte med Karen om, at hun skulle i bad den ene dag og have skiftet sengetøj dagen efter Karen sagde med det samme, at så var det bedre at gøre det hele på én gang – noget Karen aldrig tidligere har gjort. Har altid haft modstand på begge dele

Konkrete Projekterfaringer: Karen, Terndrup Ældrecenter----- UGE 10 + 11 Act – handle (næste handling) Plan Karen vil gerne vide, hvem der kommer ind og hjælper med personlig pleje om dagen. For at Karen ikke skal bruge natten på at tænke på det, har vi aftalt med Karen, at vi kommer ind og snakker med hende 15 min hver aften. Få lov til at rede /ordne Karens seng Ryste puden, ordne dynen og glatte lagenet - med mere Study – vurdere Karen nyder fortsat turen på gangen, stopper ikke altid ved cafeen,´men vil gene fortsætte til forhallen og vender så selv lige omkring vagtstuen Do – Afprøve Vi taler fortsat dagligt om dagen, der er gået samt om dagen i morgen og om, hvem der kommer på arbejde. De fleste dage går vi ud på gangen og lidt ned mod cafeen og til forhallen, bagefter går vi ind på vagtstuen og ser på den store tavle, hvilke medarbejdere, der skal på arbejde dagen efter

Dan Turel: Hyldest til hverdagen Fint nok med fester! Al plads for euforien! Lad de tusinde perler boble! Men hvilken lykke så bagefter at lægge sig i hvilens og hverdagens seng til den kendte og alligevel ikke så kendte samme udsigt Jeg holder af hverdagen Jeg er vild med den Hold da helt ferie hvor jeg holder af hverdagen Jeg holder stinkende meget af hverdagen