TV-seriens dramaturgi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Kompetenceafklaring af børnene
Den gode fortælling som læringsredskab
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
Konference om unge og nyansatte Signe Tønnesen, Lederne Om projekt rettet mod ledere og nyansatte i værksteder.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Spejdernes Loppemarked, August 2011
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Film & medieuddannelsen 2009
Vision 2010 W W W. S T J E R N E S P E J D E R. D K.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Det åndelige landkort i DK  2 ud af 3 danskere tror på Gud  34% tror på reinkarnation  38% på et liv efter døden  2% i kirke på en given søndag (godt.
Kultur i organisationer
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Afslut Frem >>
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Kortfilm – de 7 parametre
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Drejebogen til eksamen på idræt B
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Indtægtsskabende aktiviteter. Hvad er vores afsæt? Vores hovedformål er at støtte de omkring danskere med sclerose og lette vilkårene for dem,
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Tv-reklame.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Kortfilm Et overblik.
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Avantgarde, modernisme og realisme
Den Hermeneutiske cirkel
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Sygepleje og fagidentitet
Nyheds-mediernes historie
Køn og krimi Forelæsning Frit Forum d Gunhild Agger.
Fra idé til virkelighed Eventpraksis. Eventens 3 perioder 1.Præproduktion 2.Produktion 3.Postproduktion.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Levende billeder: Kortfilm
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Dokumentar.
Team Nordahl og Skibet Skole
Company programme - Veda
Essay.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

TV-seriens dramaturgi Pater Harms Larsen: De levende billeders dramaturgi II, pp. 350 - 356

Hvad er TV-serien ikke?

Spillefilmens dramaturgi Dramaturgisk vilkår Spillefilmens varighed: 1,5 - 2 timer Afsluttet handlingsforløb Klassiske plotstruktur Den dobbelte plotstruktur Heltens moralske udfordring (Kongeriget) Heltens romantiske udfordring (Prinsessen)

Seriens dramaturgiske succes Succeskriterier for seriens dramaturgiske udformning Økonomisk rationel masseproduktion Engagere publikum indenfor rammerne af dagligdagens faste og trygge ritualer At fastholde seernes fascination og identifikation

Serieidentifikation Karaktergalleriet / Orkestreringen Identifikation Karakterer: Ingen eller langsom udvikling Identifikation Glæde ved gentagelsen Fornøjelsen ved at gense det velkendte  Slægtskab med religiøse og kulturelle events Dramatugisk konsekvens: Udvikling af venskab mellem seer og serie

Konceptideen Anledning: Seriens dramaturgiske udfordring Kedsomhed lurer bag gentagelsen Dramaturgisk løsning Mange historier sikrer langtidsholdbarhed  Mange muligheder for at vise hvordan dagligdags eller mere eksistentielle problemer/udfordringer kan tackles. Konceptideen: Seriens kontinuitet:  Bidrager til at give seriens mange afsnit sin særlige karakter blandt mange andre serier.

Eksemplerne

”Der er et liv bag enhver forbrydelse”

Skal man blande sig eller lade være? DR’s Taxa Konceptidé: Skal man blande sig eller lade være?

”Man jager et bæst, men fanger et menneske” DR’s Rejseholdet Konceptidé: ”Man jager et bæst, men fanger et menneske”

Sammenhængen mellem afsnittene…? Episodeserie vs. Føljetonserie

Episodeserien I Kendetegn: Afsluttet historie med samme persongalleri Samme setting er fælles for hele serien Karaktererne Ofte en gennemgående karismatisk hovedperson Enkelte afsnits plot afgør hvem der er hovedperson

Episodeserie II Identifikation Tryghed ved at karaktererne er genkendelige og uforanderlige fra afsnit til afsnit Fascination Plottet i hvert afsnit udfordrer og truer hver gang seriens uforanderlighed

Episodeserien III

Føljetonserien I Kendetegn: Én lang fortsat historie Gennemgående historie udvikler sig fra afsnit til afsnit med ”ups and downs” Bevæger sig ikke mod egentligt klimaks Neverending story Virkemidler til dramaturgisk fremdrift: Masser af dialog Falske sortier Cliff-hangers

Agnes Nixon: ”Make ’em laugh, make ’em cry, make ’em wait” Føljetonserien II Agnes Nixon: ”Make ’em laugh, make ’em cry, make ’em wait”

Føljetonserien III Identifikation: Fascination: Sympati med karakterne og deres projekter Sympati etableres i takt med at publikum lærer karaktererne at kende Fascination: Udspringer af frustration over det uafsluttede som hvert afsnit skaber  Seeren tvinges til at følge med…

Føljetonserier IV Karakterer og setting Kollektiv af individer, der hver gennemlever sin egen plotlinje/storyline ”Hovedrollen” altererer indenfor karakterkollektivet Fælles om et veldefineret – ofte lukket - socialt univers. Kollektive karakterer: Mange befolkningssegmenter

Plot i serier

De fremdriftsskabende spændingsbuer Seriebuen Ligger over hele serien, og som giver en fast og sikker understrøm af spænding i alle afsnit Føljetonbuer Går over et antal afsnit f.eks. tre til seks. Disse plotlinjer vil typisk have cliffhanger- scener i hvert afsnit, så seeren må se fortsætteslsen i næste afsnit Episodebuer Går over et enkelt afsnit og sikrer en følelse af forløsning i slutningen af det enkelte afsnit Scenebuer Hver scene skal have et tydeligt vendepunkt, så seerne sidder med en overraskelse i maven, der kan holde den enkelte plotlinje ”i kog” mens man følger de andre.

Den moderne TV-serie Kombinationen af episode og føljetondramaturgi  Sindrigt system af vekslende parallelle storylines

Plotstrukturen Ingen systematik i rækkefølgen af scenerne Scenerne fra hver plotlinje udgør i sig selv en hel spillefilm Berettermodellens faser