Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opsamling af ideer og forslag
Advertisements

Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
Hvordan bidrager litteratursiden
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
5 IT-didaktiske principper
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Bevidst undervisning i billeder
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Kompetencecenter for læsning
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hjælpemidler til syns- og læsehandicappede Marie W. Bertelsen IKT- og læsekonsulent Center for specialundervisning, Roskilde Amt. Cand.mag. i audiologopædi.
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Kladde til informationsdias
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Sprog/billeder på Internettet
Gymnasielektionen screening i dansk
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Hjælpemidler og adgang til læring blandt børn og unge med ordblindhed / svære læsevanskeligheder NOTA Præsentation d. 28. februar 2011.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
IT-hjælpemidler der kan understøtte specialundervisningen i Grundskolen Køge, onsdag, d. 10. november 2010.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Ordblinde chauffører Niels Henning Holm Jørgensen 18.sep. 13 Ordblinde chauffører på jobbet TSU-projekt på Amager.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
DB' s årsmøde Folkebibliotekerne og de handicappede - det mobile læringsrum xxxxxxxxxxxxx Helle Arendrup Mortensen Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Word 2007 F-Niveau Lektion 1 Keld Hinsch.
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
RoboBraille Inklusion, konvertering, læring Tanja Stevns Lars Ballieu Christensen.
læse- skrivevanskeligheder
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Vejledning i at scanne..
DEN GODE STIL.
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
DEN GODE STIL.
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS

”Læsning åbner døren til livslang læring, er afgørende for udvikling og sundhed, og baner vejen for demokratisk deltagelse og aktivt medborgerskab.” – Kofi Annan, tidligere FN generalsekretær

 Ordblinde, læsesvage og synshandicappede har behov for og krav på assistance.  Der er betydelige sammenfald af kompensationsbehov for så vidt angår læsning/afkodning af trykt tekst.  Kompenserer f.eks. ved at ”læse med ørerne”. Behov for at kompensere

 Flere undersøgelser og projekter har allerede identificeret og defineret læseproblematikker og konsekvenser  Der er rigtig mange gode hensigter og avancerede hjælpemidler til at understøtte…  Men ofte er kompleksitet, manglende instruktion og erfaring i at betjene udstyret årsagen til, at hjælpemidlerne ikke anvendes optimalt.

 Forudsætningen for større udbredelse og bedre udnyttelse af de teknologiske muligheder er enkle løsninger, som alle kan betjene.  Det handler altså om, at der er et behov for at kompensere, og det skal løses på en enkel måde, så enhver, uden forkundskaber og uden stigmatisering, let kan få adgang til trykte tekster.

 På biblioteket kan der være behov for offentligt tilgængelige løsninger hvor man, uanset om man er heldig at have adgang til personlige hjælpemidler eller ej, selv kan læse netop de af bibliotekets (eller egne) tekster man ønsker. Et eksempel

 Hos ITECH har vi arbejdet med disse behov og stillet spørgsmålet:  Hvad kan let og enkelt gøres for at hjælpe adgangen til trykt tekst?  Som ikke kræver, at du sætter dig ind i betjening af computer, software, scanner... - det skal være tryk og lyt! Hvad kan gøres?

ClearReader+  Et nyt enkelt inkluderende læsekoncept

Enkel betjening

Brugergruppe  Brugerundersøgelser - enkle behov!  Synshandicappede  Ordblinde

Andre behov?  Vise teksten på en skærm, forstørrelse, kontraster, vise fotos, gemme og åbne dokumenter og bøger.

 Alle steder hvor der er behov for adgang til trykt tekst - både som et personligt hjælpemiddel, og som et ligestillings- og tilgængeligheds redskab i det offentlige rum.  Eksempelvis på biblioteket; læse foldere, pjecer, tidsskrifter, nyheder – tekster med kort levetid som ikke findes på lydbog – eller læse et personligt brev.  Med ClearReader kan denne gruppe selvhjulpent få adgang til ny viden og læring via allerede eksisterende trykte medier. Anvendelse

 Ordblinde som får god hjælp eller får gode hjælpemidler - får hjælp til at få adgang til mening i tekst på en enkel måde.  Det skaber ligeværdighed og inklusion - da føler man sig inkluderet! Inklusion

Kontakt ITECH for at gå videre med at øge læse-tilgængeligheden: www. ITECH.dk