Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
Styring og motivation i den offentlige sektor
Jacob Torfing, RUC og CLIPS Børne- og kulturchefforeningens årsmøde
Jacob Torfing Væksthus for Ledelse 24. April, 2013
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012
Administrative pejlemærker i BUF
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Nye fagprofessionelle lederroller
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
John Andersen Empowermentbegrebet
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Biblioteket som katalysator for social kapital
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Det Kommunale Innovationslandskab
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Beskæftigelsesnetværket
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB Motivation og ledelse i en tid med sparekrav og omstruktureringer Lotte Bøgh Andersen
Målorienteret ledelse: Styring, motivation og resultater
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Er der et liv efter New Public Management?
Metoden fælles beslutningstagning
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013 Hvor har de sidste 30 års reformpolitik bragt os, og er det tid til et forvaltningspolitisk paradigmeskifte? Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013

Baggrund Et spørgsmål om timing: Ikke NPM bashing, men erkendelse af: Ny regering, frustration over NPM og behov for nye pejlemærker Ikke NPM bashing, men erkendelse af: Positive effekter: ledelse, målstyring og evaluering Uopfyldte ambitioner: færre regler, større råderum, store gevinster ved udlicitering og innovation Utilsigtede negative konsekvenser: dyre og skævvridende kontrolsystemer, undergravning af fagprofessionaliteten og den indre motivation, mistillid mellem niveauerne, og afkobling af politikerne Behov for bevare og udvikle de ting i NPM der virker og udbedre skaderne ved at supplere NPM med en ny styringstænkning

Udgangspunkt: paradigmeskift New Public Management Nye bud på offentlig styring Offentligt ansatte er egennyttemaksimerende Mixed motives: både egennytte og fagligt understøttet altruisme Problemet er det offentlige monopol Problemet er den voksende kompleksitet Offentlig-privat konkurrence gennem privatisering og udlicitering Offentligt-privat samarbejde gennem netværk og partnerskaber Effektive siloer gennem fokus på input og output Interorganisatorisk samarbejde med fokus på proces og outcome Borgere som kunder Borgere, frivillige og civilsamfundsorganisationer som medproducenter

Formål Kort sigt: Mellem sigt: Langt sigt: Skabe større debat og sikre en bredere fundering af og ejerskab til den fremtidige forvaltningspolitik Mellem sigt: Skabe en ny fortælling om den offentlige sektor, der tager udgangspunkt i nye tendenser og kan skabe nye energi Langt sigt: Skabe bedre balance mellem ønsket om politisk og økonomisk styring og behovet for at styrke tillidsbaseret samspil mellem niveauerne, tværgående samarbejde, fagprofessionalismen og den indre motivation, og offentlig innovation

Offentlig innovation Øget fokus på innovation pga. krydspres og wicked problems Væk fra den evige jagt på nye innovationshelte Samarbejdsdrevet innovation styrker alle innovationsprocessens faser Desuden sikrer samarbejdsdrevet innovation, at alle aktører med relevante innovation assets inddrages i innovationsskabelsen Nye former for innovationsledelse: convener, facilitator og katalysator

De fagprofessionelles rolle NPM kan få offentlige ansatte til at gøre det, der måles, frem for det, der skønnes at være rigtigt Udfordringen er at øge tilliden til de professionelle og give dem mere autonomi uden at genskabe professionsvældet Hverken udvise mistillid eller blind tillid til de fagprofessionelle Respekt for normer og specialviden uden paternalisme Fagprofessionelles respekt for rammer og politiske beslutninger Vi skal derfor både styrke og omdefinere de professionelles rolle Selvkritik/justits, helhedsorientering, åbenhed og dialog samt villighed til at blive kigget i kortene

Styrke de ansattes indre motivation frem for at fortrænge den Bedst mulige offentlige ydelser for mindst mulige omkostninger Styringstiltag Indre motivation Opfattelse af styringstiltaget som enten understøttende eller kontrollerende Den lokale leders implementering af styringstiltaget Typen af styrings-tiltag

Eksempler fra aktuel forskning Dokumentationskrav i ældreplejen, indre opgavemotivation og sygefravær (jf. også Lenes oplæg sidste år) Folkeskolelærernes motivation og elevernes karakterer Fysioterapeuterne og prioriteringen af de handicappede patienter Motivation og arbejdstid/deltid

Ansatte og brugere: Riddere og landsknægte møder dronninger og bønder Høj brugerkapacitet (dronninger) NPM Altruistiske ansatte (riddere) Egoistiske ansatte (landsknægte) Vores bud: Mixed motives og brugere med varierende handlingskapacitet Klassisk “socialdemokratisme” Lav brugerkapacitet (bønder)

Eksempler fra aktuel forskning: Variation mellem servicesektorer Brugere med relativ høj kapacitet Børnepasning Skoler Ansatte med relativ lav public service motivation Ansatte med relativ høj public service motivation Hospitaler Videregående uddannelse Brugere med relativ lav kapacitet

Variation mellem forsk. brugere (hospitalsbrugre som eksempel)

Sæt stikket i borgeren: Gør flere bønder til dronninger Borgerrolle: NPM bevægelsen fra klient til kunde Øget forventningspres, informationstab og potentiel ulempe for borgere med lav handlingskapacitet Den nye retning: aktivt medborgerskab, der mobiliserer ressourcer og skaber fælles ansvar Borger som kompetent fortolker af eget liv Selvhjulpen, når den rette hjælp gives Aktiv medspiller i den offentlige indsats Frivillig bidragsyder til velfærdsproduktion Medproducent af offentlige løsninger Ressourcer til såvel stærke som svage borgere Behov for nyt aktivt medborgerskab, udvikling af offentlige frivillighedspolitikker, udredning af de fagprofessionelles position og uddannelse i ledelse af frivillige

Typiske reaktioner på debatoplæg Præmissen er forkert: NPM ikke ’mission completed’, men først lige begyndt Passe på ikke at tale politikerne ned Der er noget om snakken, men brug for eksempler og mere konkrete ideer Det, vi alle er enige om, men ikke altid gør i praksis Generelt: jo tættere folk er på serviceproduktion til borgerne, jo mere enige er de

Vores bud på effektivitetsfremme Bedre policy-eksekvering gennem involvering af implementeringsniveauet og private interessenter Styrkelse af den horisontale koordination ved at bore huller i de organisatoriske og mentale siloer Mobilisering af samfundets ressourcer gennem: Samarbejde i netværk og partnerskaber Udvikling af et aktivt medborgerskab Fremme af offentlig innovation, der udvikler og realiserer nye kreative løsninger Styrkelse af medarbejderes indre motivation gennem revision af styringssystemerne og en implementering af disse, der ikke demotiverer medarbejderne