Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Temadag om undervisningsmiljø
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Trivselspolitik på Løsning Skole
Status på opfølgning på trivselsundersøgelse
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Fokusgruppe-feedback Daniela Lot. Hvordan fandt jeg dem? *Biblioteket på LærDansk * Aarhus Kommunes Bibliotekers hjemmeside på engelsk * Samarbejdspartnere.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Velkommen Elevrådet – EUC Syd. Fysiske rammer  Sikkerheden  Indeklima  Eventuel  Toiletforhold Fysiske rammer.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
HUM KOMMENTARANALYSE STUDERENDE HUM TRIVSEL OG TILFREDSHED STUD KOMMENTARANALYSE.
Undervisningsmiljøvurdering 2013 EUX Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Præsentation af Syddansk Universitet - en kort introduktion.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Holder det? NJK panelets svar og det nordjyske arbejdsmarked NJK Konference 1/ Jacob Rubæk Holm, Aalborg Universitet
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Undersøgelsens omfang
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Generel introduktion til EC
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Region Midtjyllands tilbud 2013
Undervisningsmiljøvurdering 2013 Produktion og udvikling Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Fremme af unges mentale sundhed
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Mød Aalborg Universitet
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
2012 | Undervisningsmiljøvurdering Næstved. Undervisningsmiljøvurdering Vurdering af det sociale, fysiske og æstetiske miljø Socialt miljø.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Sundhed, omsorg og pædagogik Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 HG Ikast Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
Naboskabsundersøgelse Skt. Klemens Resultater og idéer 2. marts 2010.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Præsentationens transcript:

Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 Præsentation af undersøgelsens resultater og forslag til det videre forløb 31. maj 2010 Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Hvad er den studerendes overordnede vurdering af studie- og undervisningsmiljøet? Dette svarer til niveauet ved UMV2004 og UMV2007 Sønderborg er steget bemærkelsesværdigt Slagelse (og Esbjerg) har en lavere vurdering af studiemiljøet end andre campusser Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Hvad er den studerendes overordnede vurdering af studie- og undervisningsmiljøet? (deltidsstuderende) De diplomstuderende er relativt set mindst tilfredse med studie- og undervisningsmiljøet Dette går igen i samtlige fire miljøer Også når det gælder de diplomstuderendes trivsel ved studiet Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

De fire miljøer Det fysiske og psykiske miljø vurderes højt Der er dog stadigvæk rum til forbedringer Der er stor forskel på hhv. det fysiske og psykiske miljø og så det æstetiske og virtuelle miljø Af kvalitative svar, kan det analyseres, at der især er utilfredshed med opsætningen af sdu.dk der er forekommende. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

De fire miljøer (deltid) Igen viser det sig, at der er stor forskel på diplom- og masterstuderende. De diplomstuderende er relativt mere utilfredse med alle fire miljøer. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Rapporten påpeger følgende problemer Indeklimaet Rengøring af toiletter og kantine Ensomhed i forbindelse med eksamensperioder, pauser og udenfor normal undervisningstid Nye studerende overlades til sig selv efter rus perioden Dette er særligt et problem hvis campus har et stort opland Studerende med praktiske henvendelser til administrationen, har svært ved at finde frem til den ansvarlige – bliver sendt fra skranke til skranke Søgefunktionen på SDU’s hjemmeside fungerer dårligt Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Rapportens overordnede anbefalinger Bedre udnyttelse af udendørsarealer – f.eks. borde, bænke, læhegn, petanquebaner o. lign Flere rum til social aktivitet – f.eks. på institutniveau Flere rum til gruppearbejde, med fokus på indretning Flere sociale aktiviteter uden alkohol Afholdelse af events Forlænge introduktionsperioden til hele 1. semester Introduktion til praktiske aspekter af studiemiljøet ved studiestart Et cafémiljø med udendørs siddepladser efterspørges både i Odense og Slagelse Website på engelsk Det anbefales at relevante bilag gennemlæses af beslutningstagere Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Den studerendes tid ved SDU Der er en del forskel på hvor lang tid den studerende bruger på deres campus. Særligt ved Campus Slagelse, Esbjerg og Kolding bruger de studerende ikke megen tid (i fysisk forstand) på universitetet. Af fokusgruppeinterview ved Campus Slagelse fremgik det, at der særligt mangles sociale og faglige arrangementer udover undervisningen. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Den studerendes tid ved SDU (fakultetesopdelt) Variationerne i tidsforbruget kan skyldes forskelle i fakultetstilknytning Studerendes ved TEK bruger ca. dobbelt så meget tid på universitetet som studerende ved HUM og SAMF. Dette kan skyldes forskellige arbejdsmetoder mv. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Fordelingen af den studerendes tid ved SDU Der er relativt lidt tid udenfor undervisning, der bliver brugt på Campus Slagelse (31 %) Den deltidsstuderende bruger i gennemsnit ca. 25 timer på universitetet om måneden Heraf er der relativt megen af tiden, der bliver brugt på andet end undervisning Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Det fysiske miljø: Overordnede målinger af utilfredse brugere Relativt mange brugere af auditorier, klasserum/ undervisningslokaler og terminalrum er utilfredse med indeklimaet. For de samme lokaletyper gælder det, at der er relativt mange brugere, der er utilfredse med indretning/funktionalitet. Der er dog også problemer ved læsesale, grupperum og værksteder (indretning/funktionalitet). Der er problemer med tilfredsheden af rengøringen ved toiletter, værksteder (sikkerhed) og kantiner (hygiejne). Når det gælder de deltidsstuderende, så er disse også utilfredse med rengøringen. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Lokaleundersøgelsens resultater De generelle problemer lokaletypeopdelt på tværs af campusser. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Campus Esbjerg: Terminalrum/pc-rum 124 Plads til forbedringer: Computerne generelt Mørklægningsfaciliteterne Adgangen til stikkontakter Adgangen til det trådløse netværk Tung luft Positive aspekter ved lokalet: Bordet & stolen Lysforholdet ved computerskærmen Statisk elektricitet Tavlelyset Støj udefra Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Campus Sønderborg: Auditorium U101 Plads til forbedringer: Adgang til stikkontakter Adgang til det trådløse netværk Lokalets rumklang Tung luft Ustabil temperatur Støj fra teknikken Positive aspekter ved lokalet: Bordet Pladsforhold Stolen Blænding/refleksioner Statisk elektricitet Rengøring Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Fysiske rammer for social aktivitet Der er mangel på muligheder for at udøve sport og andre sociale aktiviteter. Eksempelvis er der mange forslag, der peger i retningen af, at der bør forekomme flere beachvolleybaner, grillepladser etc. Eller indendørs motionsrum, der ligeledes kan benyttes udenfor sommerhalvåret. Der er opbakning til, at man skaber både fælles områder for social aktivitet (fx roses nogle af de nye tiltag i Odenses kantine/fredagsbar). På samme tid er der dog også en bevidsthed om, at det er vigtigt, at have rum i nærmiljøet (instituttet/fakultetet). Der ønskes sociale mødesteder, der ikke ligger direkte op til indtagelse af alkohol. Der er mange kommentarer, der fokuserer på, at de omkringliggende udendørsarealer bliver udnyttet i ringe grad. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Det psykiske miljø: Trivsel Ved Campus Esbjerg og Campus Sønderborg er hhv. 83% og 79% af de studerende ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ tilfredse med deres generelle trivsel ved deres studium. Ved Campus Kolding er tallet 91,5%. Der er ikke de store fakultetsmæssige forskelle – dog er SUND-studerende umiddelbart en smule mere positive mht. deres trivsel. For de deltidsstuderende gælder det, at over 90% mener, at de trives. 70 % af de deltidsstuderende mener, at deres netværk er blevet styrket igennem deres studie – langt hovedparten mener dog, at dette er deres egen fortjeneste. I hvilken grad er du tilfreds med din generelle trivsel ved SDU? Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Det psykiske miljø: Ensomhed I hvilken grad føler du dig ensom på universitetet? 22 % af de studerende føler sig ensomme ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’. Dette svarer godt til undersøgelserne i 2004 og 2007. Ved Campus Esbjerg er ensomhed mere udbredt (29%) end ved Campus Slagelse (14%). Ved TEK føler blot 14% sig ensomme ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’. Mange af de ensomme studerende har svaret, at de ikke er med i en læsegruppe, men at de ønsker at være med i en. Ensomhed forekommer særligt ved eksamensperioder – men også i mellemtimer og pauser. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Social aktivitet Studiestart, introduktion og information: Der er stor fokus på studiestart – dette aftages dog ret hurtigt. Dette kan have negative konsekvenser for sammenholdet – særligt i de byer, hvor der ikke er naturlige samlingssteder (som i Odense). Der er ofte ikke for megen information om de praktiske sider af studielivet. Det er ofte vanskeligt at ’finde den rette person’ i administrative sammenhænge. Faglige arrangementer, caféer og events: Ensomhed kan skyldes, at udbuddet af sociale og faglige arrangementer ikke er tilstrækkeligt – særligt for campusser, der ikke har adresse i Odense. Der er dog ikke umiddelbart naturlige mødesteder på Campusvej 55, hvor mange af de studerende mødes. Alkohol skal ikke altid være en del af sociale arrangementer. Der bliver foreslået ’events’. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Social aktivitet - fortsat Spørgeskemaernes åbne svar: Især mange kandidatstuderende efterlyser arrangementer af social karakter. Mange kommentarer påpeger, at der ønskes en tættere og mere personlig kontakt til underviserne. Der forekommer kommentarer fra de udenlandske studerende, der påpeger at megen undervisning og gruppeundervisning foregår på dansk. Dette holder de udenlandske studerende unødigt udenfor (dette gælder også for det virtuelle miljø). Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Mobning, chikane og vold Der er lykkeligvis ’blot’ 3 studerende, der har svaret, at de i høj grad opfatter, at mobning, chikane og vold. 60 respondenter (3 %) svarer, at de i mindre grad mener, at dette er udbredt. Blandt de deltidsstuderende viser det sig, at de masterstuderende (igen) er lidt mere tilfredse med denne side af det psykiske miljø. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Det æstetiske miljø Det er især ved Campus Esbjerg og Sønderborg, at man mener, at der er gode rammer for pauser og socialt samvær. Der er en udbredt opfattelse i de åbne svar og fokusgrupperne af, at man ikke gider at bruge megen tid på SDU, hvis ikke rammerne er indbydende. Der er ros til flg. fysiske placeringer ved SDU: Bibliotekets (Odense, Campusvej) nye 24/7 læsesal. Den nye Fredagsbar (Odense, Campusvej). Alsion – Sønderborg. Der er kritik af lysindfaldet ved SDU-Odense (Campusvej). Der er stor forskel på Campus Sønderborg og Campus Flensborg Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Det virtuelle miljø De studerende har overvejende positive opfattelser af det virtuelle miljø ved SDU. Særligt mener mange studerende, at der er gode informationer omkring den faglige side af hverdagen på SDU (dog ’Odense-fokus’). Der er umiddelbart mindre tilfredshed med informationer om valg undervejs, valg efter uddannelse, regler om eksamen, samt informationer om SU og specialstøtte. Der er kvalitative svar, der bringer kritik af brugerfladen på ’sdu.dk’. Søgefunktionen er ikke optimal. Det kan ofte være vanskeligt at få en trådløs netforbindelse til at fungere. De diplomstuderende er markant mere negative end masterstuderende ift. det virtuelle miljø. Der er især kritik af, at e-Learn systemet i utilstrækkelig grad understøtter undervisningen. Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet

Rapportens bilag Rapporten giver kun et overordnet overblik Undersøgelsen efterlader en mængde information Fokusgruppeinterview Minisurvey Lokaleundersøgelse Der er i alt ca. 400-500 siders bilag Alle bilag er bearbejdet til printvenlig version Dette er en kort vejledning i bilagenes anvendelsesmuligheder – en ’bilags-sightseeing’ Studie- og Undervisningsmiljøvurdering 2010 - Syddansk Universitet