Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Velkommen.
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mindreåriges patientrettigheder
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Lovgivning - i forhold til seksuelle overgreb
Medborgerskab – på sporet
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Mariehøns Oplæg på Hotel Hvide Hus Den 7. december 2011 for Abena A/S
Demens og seksualitet - viden, dilemma og etik
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Tolkning Ghazwa Alameri
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Social- og sundhedshjælper
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Etik og moral, registrering og handleplaner Dilemmajagten
Seksualpolitik.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ret og pligt Øhavets Lærerkreds Skarrildhus den 9. september 2009.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Social- og sundhedshjælper retning
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
Muligheder og rettigheder
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
”Med Serviceloven i baglommen” - med et særligt fokus på magtanvendelsesreglerne.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Læring gennem registrering og indberetning
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Seksualitet.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Rehabilitering og hjemmehjælp
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Professionel elev ?.
Præsentationens transcript:

Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov

Indhold Rammerne for vejledningen Servicelovens intentioner Hvilke opgaver kan professionelle have i relation til handicappede og seksualitet (SM -vejledning) Rammerne for at arbejde med seksualitet Tjenesteretslige regler – hvad må, kan og skal man Hvilke procedurer skal følges Hvordan sikre at hjælpen gives i overensstemmelse med personens ønsker og samtykke Fra egen seksualitet til professionel kompetence Italesættelse af seksuelle temaer – fra tabu til tema Håndtering af etiske dilemmaer

Retslige ramme Socialministeriet vejledning ”Seksualitet uanset handicap” Formål: at beskrive den støtte og hjælp, der kan gives at oplyse hjælpepersoner om forpligtigelser og rettigheder at beskrive den retlige ramme at angive nogle pædagogiske retningslinier

WHO Seksualitet er en integreret del af et hvert menneskes personlighed. Den er et basalt behov og et aspekt af det at være menneske, som ikke kan adskilles fra andre aspekter i livet. Seksualitet er ikke synonymt med samleje. Det handler ikke om, hvorvidt vi har orgasme eller ej, og endelig er det ikke summen af vort erotiske liv. Dette kan være en del af vor seksualitet, men behøver ikke at være det. Seksualitet er så meget mere. Det er, hvad der driver os til at søge efter kærlighed, varme og intimitet. Den bliver udtrykt i den måde, vi føler, bevæger os på, rører ved og bliver rørt ved. Det er ligeså meget dette at være sensuel, som at være seksuel. Seksualitet har indflydelse på vore tanker, følelser, handlinger og samhand- linger, og derved på vor mentale og fysiske helse. Og da helse er en funda- mental menneskeret, så må også seksuel helse være en basal menneskeret.

Medborgerskab Mennesker med funktionsnedsættelse er borgere i samfundet med samme grundlæggende rettigheder og retssikkerhed som alle andre. Med serviceloven Gået fra et klientperspektiv til et medborgerperspektiv Retten til eget liv er central Indgreb i denne ret skal ske med retslig hjemmel Værgemål Regler om Magtanvendelse Indgreb via pensionslovgivningen

Medborger Bruger Brugere af ydelser Har indflydelse på Ydelsen alle i samfundet Rettigheder Grundloven Menneskerettigheder Retten til eget liv Selvbestemmelse Bruger Brugere af ydelser Har indflydelse på Ydelsen Retssikkerhed Myndighed har beslutningsretten Eksempler på dilemmaer – hvor det kræver en etisk overvejelse om Begreberne og indholdet. Den demente dame – hvad oplevedes som værdigt for hende Den demente mand på fortovet ( nøgen) Den udviklingshæmmede mand – (nøgen – eller i snavset tøj – med våd ble Nogen siger det gør en forskel om man har levet et liv uden handicap og dermed vist hvad der er ens værdier – eller man har et medfødt handicap. Hertil har jeg følgende tanker – hvori er forskellen ? Hvad er det der gør at de handlinger der opleves som ok

Medborgerskab FN's Standardregler om Lige muligheder for handicappede (standardregel nr. 9) understreger, at mennesker med nedsat funktionsevne skal have mulighed for at opleve deres egen seksualitet og have seksuelle forhold på linie med andre mennesker, og at de i denne forbindelse skal støttes gennem lovgivning samt med relevant rådgivning.

Fokus på livets forskellige aspekter – også i relation til seksualitet Følelsesmæssige relationer Kroppens eksistens Med kommunernes opgavevaretagelse – kan fordelen for handicappede være at de først og fremmest bliver betragtet som mennesker Erkendende, skabende aktiviteter

Opgaver i relation til seksualitet Informere, vejlede, rådgive Bistand til aktiviteter i relation til seksualitet Oplæring

Opgaver: 1: Bør beherskes af alle 2: Kræver større kompetence A. Dialog, information, rådgivning og vejledning Være samtalepartner Generel information Give råd og vejledning B. Bistand til aktiviteter Foretage indkøb Hjælpe så pågældende føler sig attraktiv Hjælpe med forberedende C. Seksuelle hjælpemidler Demonstrere og oplære i brug af Give hjælp til afprøvning og tilpasning af hjælpemidler D. Færdighedstræning Give praktisk oplæring i selvtilfredsstillelse

Retslige ramme Serviceloven Den særlige indsats for voksne med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse Formålet: at forebygge at problemerne for den enkelte forværres at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion og udviklingsmuligheder at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, behandling, omsorg og pleje

Retslig ramme - retssikkerhed Et skriftligt samtykke i følsomme og svære situationer af hensyn til hjælpe-personens og brugerens retssikkerhed Et mundtligt samtykke mest almindelig fx ved behov for hjælp til gennemførelse af et samleje med partneren obs at begge vil - begge giver samtykke til hjælpen Andre former for samtykke - kun i konkrete situationer ud fra en vurdering af den handicappedes evne til og måde at udtrykke sig

Retslige ramme Formålet med at yde støtte til de børn og unge, der har et særligt behov for dette, er at skabe de bedst mulige opvækstvilkår … så de på trods af deres individuelle vanskeligheder kan opnå de samme muligheder for Personlig udfoldelse, udvikling og sundhed som deres jævnaldrende. Mål med indsatsen §11 Børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt deres nedsættelse: Ligebehandling, tilgængelighed, kompensation og helhedsorienteret

Tjenesteretslig ramme En hjælpeperson skal være indforstået med at kunne vejlede og støtte den enkelte i forhold til seksualitet En hjælpeperson kan ikke pålægges at deltage i seksualoplæring Men har pligt til at anvise en anden hjælpeperson eller fagperson

Tjenesteretslig ramme Arbejdsgiver – fx Kommunalbestyrelsen - har ret til at lede og fordele arbejdet Dette kan ske ved udarbejdelse af standarder for servicen Hjælpepersoner har pligt til at følge arbejdsgiverens retningslinier for varetagelse af opgaver

Straffeloven Det er ikke strafbart : at yde hjælp til onani at yde hjælp til personer, der ønsker samleje med hinanden at yde hjælp til at kontakte en prostitueret

Straffeloven Det er strafbart: at give seksualoplæring når en person verbalt eller ved sin adfærd modsætter sig dette at fungere som seksualpartner fx ved at have samleje eller andre former for seksuel samkvem som led i en seksualoplæring at give seksualoplæring til børn under 15 år - for denne gruppe kan der kun gives seksual-vejledning

Retslig ramme - tavshedspligt Straffelov og forvaltningslov Personer ansat i en offentlig myndighed har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger (straf. lov § 152 og forv. lov § 27) Videregivelse af oplysninger til private foreligge samtykke åbenbar almen interesse, varetagelse af egne eller andres tarv

Seksualvejledning - seksualoplæring pligt Oplæring Må - men ikke pligt Forudsætninger: samtykke beskrivelse (plan for oplæringen)

Seksualoplæring Konkrete anvisninger i forhold til fx onani. Evt. inddrage bøger film, hjælpemidler m.m. Hjælperen fører personens egen hånd, således at vedkommende lærer at onanere Obs! Kun oplæring, ikke hyppigt tilbagevendende m.h.p. stadig seksuel tilfredsstillelse Praktisk hjælp til samleje eller anden fysisk samvær med partner

Seksualoplæring Der skal foreligge en beskrivelse som angiver karakteren og omfanget af hjælpen Hjælpen skal være ønsket og accepteret af den pågældende Den stedlige leder skal godkende forløbet

Støtte og hjælp til unge Særlig forpligtigelse til at skabe mulighed for seksuel udvikling identitetsdannelse erfaringsdannelse til mestring af voksenlivet Ved fx at kunne møde jævnaldrende, venner og kærester at udforske sig selv at få hjælp til at acceptere egen krop og person – lighed

Hjælp til personer med erhvervet funktions- nedsættelser Støtte og hjælp vedrørende: problemer af fysiologisk karakter problemer af psykisk karakter - accept af ny livssituation problemer som følge af medicin et ændret samliv - også støtte til partner problemer som følge af øget afhængighed af partner

Støtte og hjælp til personer uden verbalt sprog Grundig vurdering af den enkeltes behov Er der tale om et uforløst seksuelt behov, udarbejdes et forslag til et handlingsforløb Forslaget drøftes med og godkendes af den pågældende person samt den nærmeste foresatte forud for igangsættelse Beskrivelse af indsatsen skal foreligge og behandles fortroligt

Problematisk seksuel adfærd Eksempler på problematisk seksuel adfærd Seksuelle handlinger som er anstødelige set i forhold til almindelige normer (fx anstødelige verbale eller fysiske tilnærmelser til hjælpepersoner, naboer etc.) Ulovlig seksualitet (fx seksuel adfærd som er til skade for andre, eller sker mod personens vilje) - skal meldes til politiet

Problematisk seksuel adfærd Eks. på handleanvisninger og overvejelser Er den seksuelle adfærd en måde at søge kontakt og nærhed på? - kan kontakten etableres på anden vis? Er det en senfølge på overgreb? Kan personen lære en anden adfærd? Skal der hentes hjælp udefra fra fx en sexolog? Obs. på pårørende - deres oplevelser Obs. på kollegaer - deres oplevelser