NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Eventudvikling i Rebild Kommune
Præsentation af materialer på personalemøde
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
En skrivehændelse i biologi
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Velkommen til Mentoruddannelse
Fremtidens fjernvarmeforsyning…
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Velkommen.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
© Capacent 0 Projektledelse som karrierevej Dansk projektledelses Forskningsprogram 28. Januar 2011Roskilde Universitets Center.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
4. Møde i Sparringsgr. for proj. Science-kommuer Tid: Onsdag den 26. maj kl Sted: Danmarks Lærerforening (DLF) Dagsorden: 1.Velkomst og dato for.
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
Indvielse af webantologien:
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Master i Rehabilitering
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
PSYKOTERAPEUTISK CENTER
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
ScienceTalenter. Hvorfor satse på talenterne? politisk fokus talenterne keder sig Mensaskoler og Elitegymnasier positiv feedback på andre elever.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
It i undervisning og læring
Formål med konferencen
Præsentationens transcript:

NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed skal styrkes! Konferences kendetegn

NTS-centeret Nationalt forankret med 5 regionale centre Regionalt NTS-center Nordjylland Marianne Hald Ole Kronvald Rune Therkildsen

Program for i dag 9.15 – 10.00 Nutidens børn, fremtidens kompetencer, fortidens skole. Hvordan kan det hænge sammen? Hans Henrik Knoop, DPU, Aarhus Universitet 10.30 – 11.45 Eksempler på effekter af en naturfaglig indsats? Jan Nielsen, skoleleder Arden Skole, Maria Møller, naturfagslærer Arden Skole, Niels Staun, naturfagsvejleder Løkken skole 11.45 – 12.30 Frokost  12.30 – 13.00 Derfor har vi brug for naturvidenskab! Lektor John Hansen, Det Sundhedsvidenskabelige fakultet, Aalborg Universitet  13.00 – 14.15 Drenge og naturfag, strategi og praksis Jan Beck-Larsen, souschef Ejerslykkeskolen, Odense 14.15 – 14.30 Kaffe 14.30 – 15.00 Naturfag og inklusion: Invitation til deltagelse i en regional og national indsats NTS-centeret, Marianne Hald og Ole Kronvald 15.00 – 15.15 Opsamling, tak for i dag!

NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed skal styrkes! Konferences kendetegn

Inklusion og undervisning i naturfagene

Inklusion – en arbejdsgruppe AKT UCN NTS UCN NTS Inklusion og naturfagene AAU lærer lærer lærer

Afgrænsninger Alle elever i klassen   En undervisning der er struktureret, differentieret og opbygget på en måde, så den inkluderer flest mulige børn talenter drenge piger Elever med særlige behov

Perspektiv på inklusion klasserumsledelse faglighed relationer Inklusion er når eleven føler sig inkluderet

Generelle og særlige betingelser for inklusion Vi har fundet at der er generelle vigtige betingelser der skal være til stede for at inklusion kan ske i undervisningen – også i naturfag At der også er betingelser, der er specifikke og særlige for naturfag Vi har spurgt: Kan naturfag bidrage med noget særligt i den samlede inklusion på skolen? Hvad kan de bidrage med?

Note fra arbejdsgruppen..

Specifikke betingelser for inklusion, når naturfagene arbejder Praktisk eksperimenterende arbejde Det praktisk eksperimentelle arbejde konstituerer ofte et læringsfællesskab – dialog, samarbejde, nødvendighed af hinanden Det vi gør i naturfagene, som andre fag også gør: Observation Hypotese Dataindsamling Analyse Fortolkning Vurdering Relation til samfundet Konklusion

Specifikke betingelser for inklusion, når naturfagene arbejder Fagets genstandsfelt er umiddelbart tilgængeligt Mulighed for at skabe primærerfaringer De faglige begreber er tilgængelige fra flere sider, de er ikke altid progressive

Efteruddannelseskurser 2013-14 Ud fra det aktuelle behov Konferences kendetegn

Arbejdsgruppen bag Anbefalinger og kurser Eleverne skal udvikle, fastholde og styrke interessen for naturvidenskaben UNDERVISNINGEN SKAL BLIVE MERE INTERESSANT Styrk samarbejdet mellem naturfags-lærerne Udvikl naturfagskulturen på skolen Udvikling af den eksisterende praksis Sociale og organisatoriske forhold De praktiske rammer 6 anbefalinger: 1. Fagteam på alle skoler, 2. Tovholder for teamet, 3. Samling af timer i natur/teknik i blokke, 4, tværfagligt samarbejde, 5. lærernetværk mellem skoler, 6. Ledelsesopbakning Hvem er arbejdsgruppen? Skoleledere, naturfagsvejledere, læreruddannelsesfolk – indsigt i naturfag, skole, strukturer, efteruddannelse og skolepolitik Spørg med HVORDAN, nedad Arbejdsgruppe – hvad er det vi har allermest brug for? At lærerne styrker samarbejdet omkring naturfagene. Den naturfaglige kultur skal styrkes (Sølberg 2006): Udvikling af den eksisterende praksis Støtte ildsjælene Fælles læseplaner Synlighed Social og organisatoriske forhold på skolen Fagteam Ledelsesopbakning Procedurer for samarbejde De praktiske rammer på skolen Mulighed for samarbejde på tværs af naturfagene Meningsfuld skemalægning Feltarbejde Skolens økonomi   På baggrund af denne overordnede anbefaling formulerede arbejdsgruppen nogle efteruddannelsestilbud. Tilbuddene sætter ind dér, hvor behovet er størst:

Tilmelding via NTSnet, senest 3/6 2013 Kurserne Præsenter kurserne, indhold og form Delregionalt udbud Priser (mulighed for at de bliver lavere) Underviserteams – didaktiker og praktiker Tilmelding via NTSnet, senest 3/6 2013 http://ntsnet.dk/begivenhed/efteruddannelseskurser-i-naturfag-region-nordjylland

NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed skal styrkes! Konferences kendetegn