A-refreshment lørdag, den

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Svend Gønge-skolens værdier...
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Den 16.august 2010 Regionsgården
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Den som opgiver at blive bedre, ophører med at være god.
Velkommen Børnefodbold Store Trænertræf Vejen 2012.
Kreativitet og innovation i ALT
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
I dag er temaet Visualisering
Præsentation af Trænermanual
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Træningstilbud i Vedbæk Tennisklub Vi håber at kunne byde dig velkommen til vores klub, og at du/I vil benytte et af vores mange træningstilbud Motionisttræning.
Om at nå sine mål 1.Johnny Mølby - karriere 2.Status AC Horsens Målsætning AC Horsens 4.Målsætning Johnny Mølby 5.Strategier Johnny Mølby og AC.
Klar parat sæson start! V. Anna Nilsson og Mia Hastrup Militarydagen den 25. februar 2012.
Familie: Rikke, Emil og Sofie
Agenda Turneringsholdene Træningen Andet Varighed ca. 45 minutter
Trænerseminar ”Serv og serveretur”. Generelt •Afgørende på internationalt niveau •Kvalitet •Fejlprocent •Taktiske variationer •Tilpasning til spilsystem.
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
A-licens og A+ - HB Køges fremtid formes her
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Inspiration til reformarbejdet
Kenneth Heiner-Møller | Kvindelandsholdet 2008 Pladsspecifikke kompetencer - Vores valg og vores vej KIES 8/
Niveauer for læring i organisationen
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Træningsplanlægning Ullevål torsdag d. 5/11 kl
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
”Systematisk udvikling” ”Fra kadet til senior”. Beskrivelse Målsætningstrappe - individuelt NBTF langsigtet målsætning Tydeliggøre ansvarsfordeling og.
4. Spørgsmål 1. Formål 2. Præsentation af trænere + aktivitetsplan 3. En del af HB´s nye projekt.
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Søren Randa-Boldt | U/19 Kvindelandsholdet 2010 Store trænertræf 2011 Søren Randa-Boldt, 40 år Fuldtidstræner i DBU (P-licens 30.nov.2011) Uddannet elektriker.
Læring, kommunikation og samarbejde
KUP - seminar Oktober 2014 Ullevål. Status på KUP 17 klubber indgår Lia er gået ud og Kjelsås er kommet ind 16 af 18 har gennemført Startmøte med.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
U6+U8 totalhåndbold - Nu Totalhåndbold – fri opdækning efter tilbageløb. Kampbold: Trial/Trio soft str. 0 (minibold) Max 7 spillere pr. hold Opdeling i.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Relations kompetencer
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Træningselementer U5-U8 Kjellerup IF
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Drivkraften og Motivation
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Future Vejle inspiration
Meningsskabelse som relationskompetence
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle-inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

A-refreshment lørdag, den 19.01.2013. Tema: Teknisk træning – 1 v 1 positionsbestemt - handling efter handling på baggrund af basisfærdig-heder. Fodboldteknik er ikke det vigtigste – men uden teknik vil vil man i dag ikke kunne klare sig på international niveau, úanset position på banen. (MIN HOLDNING). 1

Tekniske færdigheder. 20 titler på 8 år – ret godt gået. Kunsten at fastholde bolden har fået afgørende betydning. Topfodbold handler om plads. Man må at lære at arbejde i små rum nær modstandernes forsvarsområde - og kontrollere store rum bag ens egen 4- backkæde. Spanien viste endnu engang klare eksempler på værdien af individuel teknik. Citat: Bert van Marwijk-Hollands EM træner 2012. Citat: Luis Aragoes, Spaniens EM træner 2008. Jeg tror, at målet for enhver fodboldelsker er at komme til scoringer ved at lave et godt kombinationsspil. Spanien/spanske klubhold. 2005: U19 EM. 2006: U17 EM –U19 EM-Sevilla UEFA – Barcelona Champ-Supercup Sevilla. 2007: U17 EM-Sevilla UEFA. 2008: Senior EM. 2009: Atletico M. Europa L-Barcelona Champ.- Superc. Barcelona-VM klubh. Barcelona. 2010: Senior VM. 2011: U19 EM – U21 EM – Barcelona Champ. 2012: U19 EM – Atletico Madrid Europa L.- Senior EM. 20 titler på 8 år – ret godt gået. 2

Tekniske færdigheder. Hvordan skaber vi en kultur og en bevidstgørelse for vores trænere/spillere, i forhold til at udvikle de tek-niske færdigheder der i dag kræves for at kunne begå sig på højeste international niveau. Er vi dygtige nok eller prioriterer vi anderledes i vores træningsplanlægning? Leg med bolden – individuelle tekniske færdigheder er ikke nok – MEN et vigtigt skridt på vejen. 3

Træningsmetode/organisation af træning. Fra basis til funktionel træning. Progression i forhold til tema men husk at blive i flowzonen. Progression i forhold til udvikling af spilleres individuelle tekniske færdigheder. Overførelsesværdi i forhold til helheden. Blok/fase 1: Træningen består i at gentage en given teknik/færdighed igen og igen. Endvidere er presset på spillerne begrænset. Automatisering af handlinger med bold. H/V hjerne-halvdel. Seriel/fase 2: Seriel træning består i at gentage flere forskellige teknikker/færdigheder i forlængelse af hinanden og derpå begynde forfra igen. I forhold til fase 1 træning, vil der ske en progression i det udvalgte tema, da spillerne skal forholde sig til flere ting. Øget tempo i handling/er i form af mere pres. Randomiseret/fase 3: Randomiseret træning består i at træne forskellige teknikker/færdigheder i vilkårlig rækkefølge. I forhold til fase 2 træning, vil/kan temaet nu blive afviklet i form af det færdige spil. Spillerne vil nu være under maksimal pres. Kampen Relationelt teknisk/taktisk uden pres med holdet. Relationelle tekniske færdigheder. Back/Kant. 1 v 1 træning positions bestemt Basisteknik

Splitvision. Relationelle Færdig- heder Gode tekniske færdigheder er vigtige elementer i forhold til at skabe og udvikle andre kompetencer. Perception. Evnen til at opfatte- vurdere/fortolke sanse- indtryk, for herefter at be- slutte og handle. Splitvision. Spillernes evne til at have fokus på flere ting og kunne arbejde med flere stimuli/påvirkninger samtidig. Relationelle Færdig- heder Samarbejde mellem flere spillere. Taktiske færdigheder. Udvikler fysisk kapacitet – koordination/balance Selvtillid – tro på egne evner. Styrker de mentale færdigheder. Positionsbestemt tekniks træning. Handling efter Handling. Basisteknik Spark-dribling/finte 1. ber-1.gangspasning mm. 5

Teknisk træning – 1 v 1 positionsbestemt - handling efter handling på baggrund af basisfærdigheder. Teknisk træning med fokus på 1. berøring og 1. gangspasning, handling efter handling. Skabelon. Teknisk træning positionsbestemt – Perception og relationelle færdigheder. Samme fokus som ovenstående. 6

Målsætning i forhold til træningsmetode. At vores spilleres individuelle færdigheder udvikles – i forhold til de krav vi stiller – og i forhold til de krav der kræves for at kunne tage næste steep i deres karriere. At vores spillere kan udføre handling på handling under pres og stress og at de kan overføre og udføre de individuelle færdigheder i kamp med succes. 7

Basistræning Metode: Metodemæssigt har jeg valgt at skifte mellem den formelle deltræning og den funktionelle spiltræning. Blok/fase 1 træning giver hurtigt resultater i form af basisviden/genkendelighed, og hvis den viden efterfølgende kan overføres til selve spillet, vil spillerne få en øget refleksion og bevidsthed omkring brug af færdighederne/bevægelserne.

Basistræning Hvorfor er randomisereret og seriel træning bedre end bloktræning? Muligvis tvinges man ved randomisereret eller seriel træning til at løse et problem mange flere gange, da man ikke kan gentage den tidligere løsning. Flere forskere angiver, at det er løsningen af en opgave der fører til at man kan huske den. I bloktræning løser man ikke opgaven på ny, men kopierer bare den tidligere løsning, hvorfor man ikke memorerer så effektivt, som hvis man løste opgaven på ny. Ydermere ser det ud til, at randomisereret træning medfører en øget refleksion og bevidsthed om bevægelserne.

Det betaler sig at arbejde ekstra med sine individuelle udviklingsmål Det betaler sig at arbejde ekstra med sine individuelle udviklingsmål. (Kultur og bevist-gørelse). 10

Basisteknik. 11