Design og æstetik? Netværk for Æstetik og Design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.
Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Musiksociologi MM Æstetik
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Æstetiske læreprocesser
Kultur- og branchestudier
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Audiovisuel betydning
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Forskellige former for magt
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception.
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Unified Modeling Language
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB Introduktionsmøde til valgfag og seminarer på FSV BA-seminar: Sundhedspolitik mellem stat, professioner og.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Præsentationens transcript:

Design og æstetik? Netværk for Æstetik og Design Mads Nygaard Folkmann, lektor, ph.d. Design, Institut for Litteratur, Kultur og Medier mnf@litcul.sdu.dk

Hvad skal vi bruge æstetikbegrebet til? Ulemper: Uklart Filosofisk omtåget Mangetydigt I periferien af begrebsdannelser i design – eller ofte ubehandlet Fordele Centralt element i design Kommunikativt

Æstetik som del af designdiskursen ”Jeg har været så heldig at arbejde tæt på Alfredo Häberli, der ofte leger sine ideer frem. Jeg – og millioner andre – har købt hans stribede skåle fra Iittala, og nu har han skabt en ny serie for Georg Jensen, hvor ren æstetik, simpel funktion og et nordisk særpræg går op i en højere enhed.” Michael Anker, nordisk chef for Luceplan, Rum, april 2012, s. 20

Hvad skal vi bruge æstetikbegrebet til? Kommunikativ diskurs vs. Akademisk diskurs Smagsorienteret Begrebsafklarende Normativt (modernisme) Deskriptivt Hverdagslig Filosofisk: erkendelse Ikke-afgrænset/alment Kunst: domæne  Kan vi opstille en begrebslig, ikke-normativ æstetisk diskurs for design, der både udpeger noget specifikt i design (dvs. ikke noget alment) og ikke reducerer design til noget andet (f.eks. kunst)?

Hvordan er design æstetisk? Mit forslag: 3 typer af æstetisk betydning: Sansemæssigt-fænomenologisk: Æstetik som aisthesis; aisthetá = ”det, der kan sanses” Begrebsligt-hermeneutik Begrebslig refleksivitet; æstetik som udfordring af forståelse Diskursivt-kontekstuelt Æstetik i kontekst: æstetisering; æstetik som diskursiv indramning af betydning/hvad der er ’æstetisk’ betydning

Typer af æstetisk betydning Inspiration fra tre paradigmer af æstetikteori Vedr. sanselig erfaring: Baumgarten: Aesthetica (1750–58)  Dewey, Shusterman, Böhme, Seel Vedr. begrebslig erkendelse: Kant: Kritik der Urtheilskraft (1790)  Adorno, Menke, Bubner, Seel Vedr. kontekstuel og diskursiv forankring af det æstetiske  Rancière, Featherstone, Liessman, Oldemeyer

1. Sanselig erfaring Udgangspunkt i aisthetá = ”det, der kan sanses” Fokus på fremtrædelsen Atmosfære: Samspil af subjekt og objekt Anna Haupt & Terese Alstin: Hövding

2. Begrebslig refleksivitet Fokus på, hvordan æstetiske objekter kan fordre en bestemt forståelsesmæssig indstilling af os Hvordan kan design æstetisk kodes til at være et medium for nye typer af forståelse? Hvilke idéer og begreber er til stede? Hvordan bringes de til fremtrædelse, og hvordan reflekteres de? Er der en grad af æstetisk selvrefleksion? = Hvordan reflekterer designet i sin materielle fremtrædelse sit idé- og begrebsindhold?

Æstetisk kodning = Kommunikationsfunktion i design: Måder for designobjekter at reflektere sig som æstetiske: Med deres bestemte kodning vil de mødes med en bestemt forståelse Æstetik = hvordan designobjekter relaterer sig til deres (konstruktion af) betydning

Kodningsstrategier MNF: ”Evaluating Aesthetics in Design” Design Issues 26(1)

3. Diskursiv forankring af ’æstetik’ Fokus på æstetiske mediers indvirkning på, hvordan betydning opstår og værdisættes Diskursiv bestemmelse af, hvad ’æstetisk’ betydning er: “Aesthetics refers to the specific regime for identifying and reflecting on the arts: a mode of articulation between ways of doing and making, their corresponding forms of visibility, and possible ways of thinking about their relationships. “ Jacques Rancière: The Politics of Aesthetics, s. 10 (opr. Le Partage du sensible)

Æstetisering Proces af tilblivelse og fremhævelse af betydning som ‘æstetisk’ Høj grad af sanselig appel og æstetisk kodning Påvirkning af virkelighedopfattelse: Hvad der er virkeligt, og hvad der er simulation Rækkevidde/udfoldelsesgrad Struktur: Materielt/immaterielt

Niveauer af æstetisk betydning Sanseligt Ydre udforming, materialer Taktil og emotionel respons Begrebsligt Interface, apps Åbent struktureret, dynamisk interaktion med betydning/ betydningsdannelse Kontekstuelt Effekt af/som æstetisering Udveksling af symbolsk værdi Framing af erfaring

Sammenfatning... MNF: ”The Aesthetics of Immateriality in Design: Smartphones as Digital Design Artifacts”

Æstetikreferencer Adorno, Theodor W. 1970. Ästhetische Theorie. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Böhme, Gernot. 1995. Atmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Böhme, Gernot. 2001. Aisthetik. Vorlesungen über Ästhetik als allgemeine Wahrnehmungslehre. München: Wilhelm Fink Verlag. Bubner, Rüdiger. 1989. Ästhetische Erfahrung. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Dewey, John. 2005. Art as Experience. New York : Penguin. Folkmann, Mads Nygaard. 2010. “Evaluating Aesthetics in Design. A Phenomenological Approach”. Design Issues, 26(1), 40-53. Folkmann, Mads Nygaard. 2012a. ” The Aesthetics of Immateriality in Design : Smartphones as Digital Design Artifacts”. Paper presented at Design and semantics of form and movement, Wellington, New Zealand Folkmann, Mads Nygaard. 2012b. “Interior as Place. Aesthetic Coding in Interior Design”. Blossom, Nancy & Thompson, J.A.A. (eds.). The Blackwell Book on Interior Design. Blackwell. Liessmann, Konrad Paul. 2010. Das Universum der Dinge. Zur Ästhetik des Alltäglichen. Vienna: Zsolnay. Menke, Christoph. 1991. Die Souveränität der Kunst. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Rancière, Jacques. 2004. The Politics of Aesthetics. London & New York: Continuum. Seel, Martin. 2000. Ästhetik des Erscheinens. München: Hanser. Seel, Martin. 2007. Die Macht der Erscheinung. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Shusterman, Richard. 22000. Pragmatist Aesthetics. Living Beauty, Rethinking Art. Lanham & Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.