Hvordan opstår en tsunami?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Personlig planlægning og rengøringsplaner
Hvordan hænger det egentlig sammen?
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
En lille historie om VAND
Er vejsalt et problem for grundvandsressourcen?
Kvalitetskontrol og sikkerhedsanalyse i kortlægningsundersøgelser ATV Jord & Grundvand, 4. november 2009 Mette Tjener Andersson.
Mønstre i livets udvikling. Tilfældig, forklarlig, forudsigelig?
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Vejret Vandet i luften.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Jordvand, grundvand og overfladevand + Vandets bevægelser i jorden
TSUNAMI.
Pladetektonik & Jordskælv og vulkanisme
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Fremtidens klimaudfordringer –er jorden ved at smelte
Fremtidens klimaudfordringer –er jorden ved at få hedeslag
The Fittest will survive
Indsatser og vandværker
Om vand med ioner (ioner generelt til at starte med)
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
1.Projektopgave i natur og teknik
Skifergas - Hvad mener DN
Jordvand, grundvand og overfladevand + Vandets bevægelser i jorden
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Termisk Energi Du skal redegør for termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene Af Dagmar og Emilie.
Radioaktivitet Af Leif D. Hansen.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
TEC Frederiksberg.
1 Drivhuseffekten Lys kan opfattes som bølger
Jordens indre, Pladetektonik og Vulkanisme
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 22/8
Punktforurening af grundvand – Danske eksempler (1)
Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.
Hvad gør vi, når vandrammedirektivet bliver implementeret, og vi skal have yderligere fokus på risikovurdering i forhold til overfladevand? Philip J. Binning,
Jeopardy carboxsylsyre Etster.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 21/8 INDLEDNING -Naturvidenskabelig metode -Forsøg & matematisk model -Målemetoder -Enheder -(vi vender løbende tilbage.
Lyd og lufttomt rum.
Stående bølger.
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Stående bølger.
Regler for håndtering af bekæmpelsesmidler Landskonsulent Poul Henning Petersen, Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret.
Råstoffer Af Camilla G, Sanne Holt Jakobsen, Halit Alias Kylling og Natasja Knak Villadsen.
Råstofindvinding under grundvandsspejlet –
Nye regler for påfyldning og rengøring af marksprøjter
1 Danmarks Miljøundersøgelser – Afdeling for Terrestrisk Økologi EU’s Jordkvalitetsdirektiv- Plantekongres januar 2005 Herning EU’s Jordkvalitetsdirektiv.
Kort Signaturer Løbskortet
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Gruppe Intro vi er tre elever som har valgt at skrive om en teknologisk formidling, hvor vi har valgt at lave en PowerPoint.
PESTICIDUNDERSØGELSER ODENSE 14 boringer Dræn og regnvandsledninger Geolog Hans Peter Birk Hansen, Odense Kommune Biolog Richard Jensen, Odense Kommune.
Rent vand og sanitet. Vand  Landområder =82% der har rent vand  Byområder =96% der har rent vand  Så mangler over en 1/3 af verdens befolkning stadig.
DRIKKEVAND. DRIKKEVAND I VERDEN MERE END 663 MILLIONER MENNESKER UDEN VAND SYD FOR SAHARA UNICEF.
Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.
Danmarks Naturfredningsforening
Grundvandsstrategi I Region Midtjylland.
Vækst – en udfordring for grundvandsressourcen
Naturvidenskabelig metode
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Salte og Ioner.
Resen Bæk før og efter genetableringen ved dambruget Sdr
Kampen for rent drikkevand!
Udpegning af indsatsområder for beskyttelse af nitrat i amterne
Fra lokalitet til opland
Præsentationens transcript:

Hvordan opstår en tsunami? En tsunami opstår som følge af undersøiske jordskælv, undersøiske skred i havbunden eller ved pludselige ændringer i atmosfærens tryk Animation af dannelsen af en tsunami

En tsunami kan bevæge sig med op til 700 km/t Bølgelængden på en tsunami kan være flere hundrede km (det er 100 – 1000 gange længere end en vindskabt bølge) På åbent hav er en tsunami maksimalt 1 m høj og tårner sig først op når den når kysten

Udbredelsen af tsunamien i 2004 DHI, Peter Rasch

Waveofdestruction.org

Waveofdestruction.org

Sri Lankas østkyst efter tsunamien Karsten Høgh Jensen

Palmerne står skævt efter Tsunamiens uventede besøg Karsten Høgh Jensen

Kystnære grundvandsmagasiner Vandforsyningen til befolkningen i kystnære områder baseres på disse grundvandsmagasiner Magasinerne er følsomme over for forurening og overpumpning

Grundvandet i kystnære områder Lars Bie Jensen

Grundvandet på en ø Lars Bie Jensen

Specielle forhold ved en lagune Lars Bie Jensen

Kystnære grundvands-magasiner langs østkysten af Sri Lanka

Mange brønde på Sri Lanka er åbne brønde Karsten Høgh Jensen Karsten Høgh Jensen Op til 40.000 brønde er blevet forurenet med saltvand af tsunamien. Derfor må befolkningen forsynes med friskt drikkevand fra tankbiler.

Effekt af Tsunamien i kystområder Indtrængning af saltvand Brønde ødelagt Kystlinie trukket tilbage Dræningsforhold forværret Forurening (kemikalier, septiktanke, affald)

Effekten af en tsunami på grundvandet ved en ferskvands lagune/sø (Sri Lanka) Før Tsunami Efter Tsunami Lars Bie Jensen

Indtrængen af saltvand i brønde kan måles Saltvand har, grundet det høje indhold af salt en bedre elektrisk ledningsevne end ferskvand Elektrisk ledningsevne måles i S/afstand (Siemens pr. afstand). For vand udtrykkes ledningsevnen tit i µS/cm (mikrosiemens pr. cm) Regnvand har en ledningsevne på 40 – 200 µS/cm Drikkevand i Danmark har en ledningsevne på 7 – 800 µS/cm Havvand har en ledningsevne på ca. 40 000 µS/cm

Måling af ledningsevnen i tre brønde på Sri Lanka før og efter tsunamien Lars Bie Jensen

Forsøgsområde ved østkysten

Data fra Sri Lanka