Fremtidens ledelsesudfordringer i gymnasieskolen Dorthe Pedersen,CBS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

Digitalt medborgerskab
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
De 10 bud Helle Hedegaard Hein
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Det arbejdsomme netværksseminar
Skolereform august 2014………………
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Ledelse af innovative medarbejdere
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Offentlig ledelse New public management
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Gymnasiereformens ledelsesudfordringer - hvad virker, hvad forstyrrer, hvad kan vi gøre bedre ? Dorthe Pedersen,CBS Projekt: Faglig planlægning, organisering.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Offentlig ledelse New public management
Ledelse med kant Hospice og Palliative Enheder, Lederseminar 2014
Vidennetværk Afslutningskonference Februar 2012
Et fagligt løft af folkeskolen.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Hvad virker, hvad forstyrrer - og hvad kan vi gøre bedre? Dorthe Pedersen,CBS Faglig planlægning og organisering på HHX efter reformen. December 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Mål- og resultatstyring
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Ledelse i en ramme af støj, paradokser og potentialitet.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.
Af Ove K. Pedersen Department of Business and Politics Copenhagen Business School 1 VELFÆRDSSTATENS UDVIKLING.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Digitalisering i den offentlige sektor
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Fremtidens ledelsesudfordringer i gymnasieskolen Dorthe Pedersen,CBS Inspektorforeningens årsmøde 2011 2. Marts på Nyborg Strand

Hvad vil jeg tale om? Reformtendenser – nye rammer for gymnasieskolens genopfindelse Gymnasieskolens reformpres – ‘den frigjorte men omringede institution’ Ledelse i et postbureaukratisk regime - at lede det potentielle Hvad bliver ledelsesudfordringerne?

Reformtendenser i en genopretningstid Genopretning og budgetmæssigt disciplin Incitamenter til at indhøste rationaliseringsgevinster Centralisering af ikke borgernær administration Mere kvalitet for pengene (bench marking) Digitalisering ift medarbejdere og borgere (ABT og digitale brugerfalder) Ny involvering af borgere og brugere

Regeringens genopretning (ud af budget- og velfærdsklemmen…?) Genopretningspakke og nulvækst (2,25 mia.kr i regioner og kommuner pr år) Kommunaløkonomiske budgetaftaler med krav om tilbagebetaling af ’overforbrug’ (6,55 mia.kr i 2011!) Sektoranalyser, der udpeger rationaliseringsprojekter (360 graders eftersyn i folkeskolen, specialområdet mv.)! Administrative servicecentre, effektivisering og samling af objektiv sagsbehandling! Sammentænkt digital selvbetjening (fælles IT strategi)! ’Væk med bøvlet’-plan – borgernær afbureaukratisering Normalisering af styreform i de store byer! Øget offentlig konkurrenceudsættelse!

Paradoksernes paradis eller styring i forlegenhed Aktuelle reformers succes synes at afhænge af at offentlige serviceorganisationer kan styre sig selv – ledelse udpeges til den kreative kraft, der kan overskride reformernes paradoks mellem nulvækst og forbedret service (nye opgaver), effektivitet og udvikling, standardisering og profilering osv; altså at skabe mere for mindre og gøre det indenfor konkurrerende regulerings- former og stridende styringssignaler!

Udvikling af studieretningsgymnasiet – oversættelser - fri men omringet En stabil, fagbureaukratisk organisering er blevet udfordret af et nyt post-bureaukratisk styringsregime, der stiller nye krav om (selv)styring på skolerne Styring sker gennem formning af rammer, forventninger, gensidige forpligtigelser, evaluering og måling, samtidig med at styringen søger at forlænge eller overskride sig selv ved opbygning af organisatorisk og ledelsesmæssig kapacitet i den selvejende institution. Den ’pålægges’ friheden til at beskrive sig selv på nye måder og udvikle ny praksis, samtidig med at den forpligtes til evaluering og refleksiv selvkontrol. Genopfindelse af studieretningsgymnasiet sker altså gennem ydre reformpres, oversættelser og lokal anknytning i form af træghed, modstand, ’sense making’, innovation, hykleri…….?

Hvilke ‘genopfindelser’ åbner reform af gymnasiet for ? Genopfindelse af ydelsen/selvbeskrivelsespres: Styrket faglighed, grundforløb, flerfaglige forløb, studieretninger (profilering), valgfag… Genopfindelse af evalueringsbegreb/dokumentationspres: Studieplan, studierapporter, kvalitetssystem, selvevaluering, resultatvurdering…(konkurrerende evalueringsdiskurser!) ‘Genopfindelse’ af økonomien / prioriteringspres: Selveje, taxameterstyring, markedsorientering, gennemførsel og kapacitetsudnyttelse! Genopfindelse af organisering/samarbejdspres: Teamorganisering om klasser, SR, flerfagligt samspil, undervisningsplanlægning, administration, elevkommunikation, pæd./faglig udvikling etc. Genopfindelse af ledelse/koordinations og kommunikations- pres: Målstyring, mange typer forløb og flere ledelsestemaer samt nye lærerroller med fokus på selvledelse og helhedsansvar - fra ‘privat praktiserende lærer’ til medleder/’spillende træner’...

Ledelse på potentialitet i et post-bureaukratisk styringsregime Frem for fagbureaukratiets kombination af kollegakultur og regelstyring, inspektion og opsyn, må der udvikles et strategisk og tværgående pædagogisk lederskab med fokus på mål, resultat og kvalitet, team, supervision- og udvikling Frem for at påtvinge skoler, ledelse og lærere abstrakte styrings- og ledelsesmodeller, bliver ledelse et spørgsmål om at kunne facilitere selvledelse - at team og lærere vil tage den nyvundne autonomi på sig, ’oversætte’ og skabe lokal mening med SR gymnasiet og udfolde en organisering og praksis, der understøtter dette. Ledelsen skal på den ene side sætte en horisont og retning ud fra reformens grundbegreber, men samtidig holde oversættelsen åben for den potentialitet af lokal mening og udfoldelsesmuligheder, som giver mulighed for at agere både visionært, effektivt og responderende på skolens komplekse opgaver, interne differentiering og relevante omverden!

Ledelsesudfordringer Identitet: Hvordan udvikles studieretningsgymnasiet og (fler)fagligheden helt ind i fællesfag og læreridentitet ? Er vi ved at udfordre lærernes ‘dna’ eller er det blot et spørgsmål om kommunikation? Professionen: Hvordan udvikles lærerrollen –så øget ansvar fører til flerfagligt samspil og nye handlemuligheder (inter-agency), frem for ‘loss of agency’? Skal vi have flere lærertyper og -roller? Organisationsform: Hvordan undgår vi at nye (eksterne) effektivtets- og styringskrav fører til internt bureaukrati, hierarkisering og fragmentering – Kan vi blot strukturere os ud af ledelsespresset? Ledelse: Hvordan udvikles et strategisk og pædagogisk lederskab med fokus på kerneydelsen og kerneaktørene (lærer og elever), samtidig med at skolen indgår i produktivt samspil med omverdenen? Legitimtet: Hvordan udvikles beslutnings- og kommunikationsformer (møder, netværk, digitalt) ud fra flere legitimitetbaser og med balance mellem det kollegiale, professionelle og individuelle?

Dimensioner i ledelsen Hvilken organisation – understøtter, sikrer koordination, gennemsigtighed, legitimitet, effektivitet…? Hvilken ledelse – er synlig, kommunikerer, faciliterer, muliggør, involverer…? Hvilken kultur spiller med… arbejdsplads, fagkultur, teamkultur, ledelseskultur….? Hvilken læreridentitet… bevidsthed, autonomi, faglig stolthed, anknytning…?

Hvilken læreridentitet ? teamet Hvad skal jeg nu ’knytte an’ til? Projektet Faggruppen Strategi /værdier Professionen Elever Arbejdsplads kultur Uddannelsen

Arketypiske ledelsesmodeller ’Den planlæggende kollegiale ledelse’: Central og formaliseret styring via administrative regler, standarder, manualer og funktionsbeskrivelser (fagbureaukrati og kollegakultur…..?) ’Den dialogbaserede ledelse’: Udbredt teamorganisering, høj grad af lærerinvolvering i samlet ledelsesdialog. (’organisme’, projekt og teamdialog…..?). ’Den strategiske virksomhedsledelse’: Ny formaliseret struktur med nye mellemledere, stabsfunktioner med reelle ledelsesfunktioner (ledelseshierarki, kontrakter, divisionalisering….?) Ledelse og organisering i gymnasium og VUC 2010