Projektlederen som procesleder for øget engagement

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Prioritering.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Modul 1 - Processer.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Vi gennemførte en række interview ifm
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Merlivs seminar 27. August 2008
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Forøg din værdi som konsulent
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Step 6: Evaluering og læring
Anerkendende APV.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Projektlederens rolle(r)
Kultur- og branchestudier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Innovation i en krisetid Hvad får man som bibliotek ud af at deltage i Innovation Cup? Tine Vind – Ballerup Bibliotekerne.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Procesværktøjer.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?
Temadebat i B-gruppen: Fælles nationale løsninger – hvordan? Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 2010 Helle Kolind Mikkelsen, chefkonsulent, KL.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hvis du ønsker at opnå fremragende
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Project Management Managing The Progress of Projects.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
SUF - gevinstrealisering
Hvor er værdien af intern kommunikation?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Projektlederen som procesleder for øget engagement Kursus for projektledere 17 maj 2010 Projektlederen som procesleder for øget engagement

Baggrund for denne præsentation: Jeg er i et uddannelsesforløb som proceskonsulent. Grunden til, at jeg synes det er vigtigt at bruge tid og energi på en proceskonsulent uddannelse er, at jeg tror på, det kan gøre mig til en mere efficient projektleder og mulighed for at fungere som proceskonsulent for andre (projekt)ledere. I min optik skal en leder udvise leadership, og ”leaders are the ones with followers”*. Et af bidragene til at skabe ”followers” på, er at være god til at styre de processer, der udgør et projekt. *Hamal

Eksempel: Projektlederen sidder med det store overblik og udarbejder den store plan, som alle skal arbejde efter => en meget top-down proces, som forudsætter at projektlederen har indgående kendskab og ved (næsten) alt. Hvis han/hun beder om hjælp til planlægningen, mødes det med undren…. Ved du ikke hvad jeg laver? Men indkalder man til planlægningsworkshop, er det straks en anden sag. Imidlertid skal man jo være rigtig god til at styre processen i eksempelvis en planlægningsworkshop for at det er folks tid værd, og der kommer en fantastisk plan ud af, som alle er begejstrede for.

Formål med præsentationen: At give jer indsigt i proceskonsultations verden, hvad det handler om, og et enkelt lille værktøj til at tage med hjem. Forventet resultat: At I få en oplevelse af hvordan proceskonsultation kan bruges til at involvere og engagere projektdeltagerne. Hypotesen er at involverede og engagerede projektdeltagere bidrager mere til at gøre projektet til en success.

Hvad er en proces: I nudansk ordbog: en fremskriden Process (From Wikipedia, the free encyclopedia) Process or processing typically describes the act of taking something through an established and usually routine set of procedures to convert it from one form to another, as a manufacturing or administrative procedure

Hvad er Proceskonsultation? What goes on between a helper and the person or the group being helped is proces consultation...how things are done, not what is done (Schein, 1999). •Metoder og forståelser til at skabe/styre lære-og udviklingsprocesser •Det modsatte af indhold -måden vi gør ting. •Kobles i praksis til indhold (elementer af undervisning, temadiskussioner og beslutninger (f.eks. strategiafklaring, udviklingsarbejder, diskussioner om ledelse m.m.))

Tre Procesniveauer i Proceskonsulentens Arbejde 1. In the momentfacilitation (”Jeg får ikke noget ud af dette. Vi har prøvet det før”) 2. Meeting facilitation (processen til seminaret..) 3. Procesdesign (planlægning af hele interventionen fra a-z) Pearce 2005

Appreciative Inquiry - en Proces-og Udviklingsmodel Otte Anerkendende Grundantagelser i AI Det vi fokuserer på bliver vores virkelighed. I ethvert system, organisation eller gruppe er der noget der fungerer. Virkelighed bliver skabt i nuet af mennesker, og der er mange virkeligheder. I en proces, hvor der stilles spørgsmål til et system, organisation eller gruppe vil der ske en påvirkning. Mennesker har mere selvtillid når de udforsker fremtiden, hvis de tager udgangspunkt i en virkelighed de kender og som fungerer. Det som tages med fra fortiden bør være det bedste. Det er vigtigt at prise/værdsætte forskellighed. Sproget vi bruger skaber vores virkelighed. Inspireret af Sue Hammond 1997

APPRECIATIVE INQUIRY - 5F MODELLEN Fase 1: Fokuser Udvælg fokusområde, hvor vi ønsker at skabe udvikling: Hvilke områder er aktuelle? Hvor kan vi skabe størst effekt? Fase 5: Frigør At lave handleplaner Hvad er vores næste skridt? Hvad skal der gøres? Hvem gør hvad? Fase 2: Forstå Undersøg vores erfaringer: Hvornår får vi det til at lykkes Hvad er det, vi gør her? Hvad gjorde det muligt 4: Fastslå Fastslå målsætninger Hvad vil vi satse på? Hvad er vores målsætninger? Fase 3: Forestil Fokus på det, vi ønsker at opnå Hvor vil vi gerne hen? Forestil at vi lykkes med det –hvordan ser det ud? Kilde: Rambøll Attractor 2010

Måske kender I det allerede fra jeres dagligdag? – at ved at styrke drømmene og styrkerne, får man mere engagerede medarbejdere, som leverer bedre resultater… “ .....vil du bygge et skib, så saml ikke folkene sammen til at hente tømmer, tilvirke værktøjer eller uddelegere opgaver; Lær dem længslen efter det åbne hav....“ Antoine de St. Exupery. (Den lille Prins)