Organisation og ledelse: Hvordan finder vi og holder på de aktive?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Livets Ord November 2008.
At forholde sig professionelt Anne Skov
National konference for VUM superbrugere
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Roskilde Tekniske Skole
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Reduktion AM 2009.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Kultur og samarbejde Refererer til vort gruppearbejde vedr. ”Vigtige emner fremover”, bl.a. Sikre bredt spekter af kompetancer Sikre positiv og negativ.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Samarbejde i Odsherred gennem Åben Dialog
Finanskrisen.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
DBU Fyns HR-strategi.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Historie •Sejlklubbens formand nævner behov for bedre faciliteter i sin beretning på efterårsgeneralforsamling, 2002 •Generalforsamlingen er positivt stemt,
TERM modellen Introduktion til øvelse
Supervision og faglig feedback
Følge indhold Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Kommunikation / it.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Forskellige typer netværk Det personlige netværk: Uformelt Grænseløst Komplekst Det organiserede netværk: Noget, man er medlem af En defineret ramme Quiero.
Projektlederens rolle(r)
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Reduktion AM 2009.
Læreplaner i Højvangen
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Forudsætninger for en god samtale
Guds glæde gennem generøsitet
1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?
Hvordan spørger man anerkendende?
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
1 Favrskov Afdeling lRep-møde 25. april 2008 lAlfred Borg, Formand.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Den koordinerede ungeindsats
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Levnedsmiddelselskabet
MOT’s virkemidler.
Den glade skole på bjerget.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Motivation af frivillige
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Organisation og ledelse: Hvordan finder vi og holder på de aktive? Brainstorm i plenum

Organisation og ledelse: Hvordan finder vi og holder på de aktive? Organisations matricen Hvervesedlen Samtalen Hvordan absorberer man nye i grupperne? Ledelsesstile: Delegering og forventningsafstemning

DN-Favrskov afdeling Lokalgruppe Hammel Lokalgruppe Hvorslev Lokalgruppe Hinnerup Lokalgruppe Hadsten Lokalgruppe ??? Favrskov kommune Specialist Netværk xxx Netværk yyy Specialist Projekt xxx Projekt yyy Specialist Specialist

”Matrix-organisation” Man kan deltage i netop de aktiviteter, som man har lyst og tid til, og have en god fornemmelse af, at der er andre, der tager sig af resten. Listen er også supleret med adresser, telefonnumre og mailadresser m.m. Ca. 55 p.t.

Samtalen Giv dig tid til at lytte... Brug åbne hv-spørgsmål: Her starter forventningsafstemningen..

Hvordan absorberer man nye i grupperne? ”Vores gruppe” er et positivt udtryk ”Nu går det lige så godt og vi vil ikke have flere ind” ”Vi vil selv bestemme hvem vi vil have ind” ”Vi vil i hvert fald ikke have ham der ind” Håndtering af konflikter / magtkampe Focuser på indhold og ikke personlige forhold Men hvis nødvendigt, så brug en metode

En simpel analysemetode ”Attityder hos gruppedeltagere” Opgaveorienteret Focuserer på hvad der skal gøres og at få det gjort Team orienteret Focuserer på hvordan gruppen har det og hvad der skal til for at den har det godt Selvoptaget Går mere op i sig selv, af en eller anden grund.. Spørgsmålet er hvilken, da det ikke er befordrende

En simpel analysemetode ”Attityder hos gruppedeltagere” En selvoptaget attityde kan dække over psykologiske behov eller uenighed i mål og midler Blokerende adfærd for andre end hans egne ideer Gør uafladelige sidespring Søger anerkendelse i alt Klovner/ Laver sjov ud af alt uden at bidrage Åndsfraværende ”Snigskytte” der kæmper om autoriteten Det kan være nødvendigt at tale med vedkommende herom for at afdække årsagen og bede ham prøve at ændre adfærd eller forsvinde..

Link til ”Situationsbestemt ledelse” Modellen tager udgangspunkt i medlemmernes kompetancer http://www.paradigmeskifte.socialfonden.net/files/upload/05.pdf Lokalt...

Kompetencetræet... Karsten

Denne skal vist ikke med alligevel... En konflikt kan opstå på baggrund af mistillid til hinandens kompetencer ”Alle livets voksen-kompetencer” ”Speciel DN-kompetence” Denne skal vist ikke med alligevel...