Det enstrengede patientforløb - Problematisering af lean Af Adjunkt Ph.d. Kasper Edwards IPL, DTU
Lidt om mig Adjunkt ved IPL Diagnostiske forløb i sundhedssystemet Ph.d.: Open source software Post doc.: Produktkonfigurereringssystemer Diagnostiske forløb i sundhedssystemet Procesanalyse af underlivscancerforløb, OUH Kronikkerforløb Analyse af sammenhænge og interaktion mellem praksis og sygehus etc.
Planen Udfordringen Nuværende patientforløb Lean og koordination Idealet: Det enstrengede patientforløb Nuværende patientforløb Lean og koordination Er der indbyggede modsætninger Lean og forudsætninger Er lean kompatibel med behandling
Udfordringen Under pres Nød til at organisere anderledes Bedre kvalitet / kortere gennemløbstid Færre ressourcer personer/penge Nød til at organisere anderledes Men hvordan? Lean er taget ind som svaret Uagtet at det er designet til en anden kontekst
Det enstrengede pt. forløb Idealet Hurtig diagnostik Hurtig behandling Enstrenget – one piece flow
Nuværende patientforløb AMA Frederiksberg hospital Kvinde, underlivscancer
Indtryk AMA Patientforløb Travlhed Reaktivt / akut Ventetid Gået glat igennem – på 2 måneder Mange ansvarsskift
Lean, koordination og organisation Hvorfor benytte lean i sygehuse? Hvad koordinerer et patientforløb? Er det velegnet? Er det et ydre pres? Mode? Det eneste man kunne komme i tanke om?
Organisationsteori Mintzberg – koordinationsmekanismer Direkte ledelse Lederen giver ordre Standardisering af processer Regler udformet af eksperter Standardisering af output Form og mængde Standardisering af kvalifikationer Uddannelse Gensidig tilpasning Individuel tilpasning
Mintzberg Maskinbureaukratiet Højt specialiserede rutineopgaver Standardisering af processer Formaliserede procedure Lav uddannelse Fokus på produktivitet Kontrol
Mintzberg Fagbureaukratiet Standardisering af kvalifikationer Højtuddannede professionelle Autonomi Mellemledere er også professionelle Optaget af god faglighed Bedst mulig kvalitet
Lean og Mintzberg Lean Lean understøtter maskinbureaukratiet Fokus på produktivitet Standardisering af processer Arbejdsbeskrivelser Optaget af den aftalte kvalitet Lean understøtter maskinbureaukratiet
Modsætninger Ydre krav til sygehuse Kvalitet, produktivitet, forskning - ingen grænser Pres for at ændre koordinationsmekanismerne Faren for forsimpling af koordination Effektiv til kendte/simple forløb Maskinbureaukrati Vanskeligt at håndtere krævende patienter Fagbureaukratiets død
Modsætninger Problemer med fastholdelse Ønske om at helbrede stimulere fagbureaukratiet Ønske om effektivitet stimulere maskinb. => Frustration Konflikten træder ind i linjeledelsen Linjeleder udskiftes med ”professionelle” ledere Koordination ud fra ikke-faglighed Dvs. maskinb udfoldes langsomt
Lean og forudsætninger Hvad karakteriserer arbejdet på sygehusafdelinger?
Lean og forudsætninger Forudsætninger for lean Ensartethed Standardisering Repetitivt, pålidelighed, kvalitet Planlagt variation Flow Hvor er forudsætningerne opfyldt Alle opgaver som normalt er planlagt Administration Billeddiagnostik Bioanalyse Andet produktionslignende…
Lean og forudsætninger Lean passer ikke ind i: Diagnostik Den medicinske kerneydelse Hvor behandler agerer på egen hånd Alle typer af reaktive forløb Hvor processen er betinget af komplekse regler
Tilbage til én streng Hvordan/kan vi nå det enstrengede forløb? Kun i et flerstrenget sygehus Nogle aktiviteter er lean og styret Andre er selvkoordinerende
Problemer med to strenge Konkurrerende faggrupper Belønningssystemer Karriere Forskellig belastning Planlagte forløb: 80-100% belastning Reaktiv: Varierende, skal have overkapacitet Målingsproblematikken Belægningsprocent Udnyttelsesgrad, etc. etc.
Alternativ Quick Response Manufactoring Accelererede patientforløb Signalering af kapacitet Mulighed for stor variation Stadig flow Ingen opdeling af forskellige strenge Fagspecialiceret Accelererede patientforløb Fokus på behandling (flow) Organiseret omkring patienten Dyrker faglighed Kæmpe potentiale
Konklusion Indbygget modsætning Fag- kontra maskinburekratiet og lean Enstrenget patientforløb i tostrenget system Der er måske alternativer til lean
Referencer Liker, Jeffrey K.: ‘The Toyota Way – 14 Management Principles From the World’s Greatest Manufacturer’. 1. udgave. 2004, McGraw-Hill Education, ISBN: 0-07-139231-9. Andersen, Hanne Fløe og Nedergaard-Hansen, Knud; ”Lean på AMA ved Frederiksberg Hospital”, Eksamensprojekt, IPL, DTU, 2006 Bicheno, John, ”Den nye LEAN Værktøjskasse- Mod hurtigt fleksibelt flow”, 2004 Tapping, Don og Shulker, Tom; ”Value Stream Management for the LEAN office”, Productivity Press, 2003