Det enstrengede patientforløb - Problematisering af lean

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sygepleje i korttidsafsnit
Advertisements

Det tværsektorielle samarbejde
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Uddannelse til tværfaglighed
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Head Lean Netværks-gruppe.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Fra integration til inklusion
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
LEAN Produktion påvirker arbejdsmiljøet – også ledelsens
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
Først lidt om Aalborg Portland
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Den gode patientrejse og det gode liv
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Hukommelsesklinikken
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Organisationstruktur
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Temadage Akutafdelingen DNV-Gødstrup Akutkonceptet som bærende ide Oktober + 1. november 2011.
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Udarbejde af den fremtidige flow
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Design af organisationen
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
FAM i Odense og Svendborg Nyt OUH – MiFam: ATC og CAP – MAS April 2009 v/ Jens Peter Steensen, OUH (og Niels Dieter Röck og Michael Hansen-Nord)
På vej mod et nyt OUH…! Center for Accelererede Patientforløb CAP Odense Universitetshospital SAS Radisson, H.C. Andersen 26. marts 2009.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
Hospitalernes fremtidige organisation - specialebaseret eller …? Vurderinger på baggrund af en regionsanalyse Lægeforeningen 20. september 2012.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Kvalitetsudvikling hvordan
Gevinstrealisering og fastholdelse
Kvalitet i plejen.
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Præsentationens transcript:

Det enstrengede patientforløb - Problematisering af lean Af Adjunkt Ph.d. Kasper Edwards IPL, DTU

Lidt om mig Adjunkt ved IPL Diagnostiske forløb i sundhedssystemet Ph.d.: Open source software Post doc.: Produktkonfigurereringssystemer Diagnostiske forløb i sundhedssystemet Procesanalyse af underlivscancerforløb, OUH Kronikkerforløb Analyse af sammenhænge og interaktion mellem praksis og sygehus etc.

Planen Udfordringen Nuværende patientforløb Lean og koordination Idealet: Det enstrengede patientforløb Nuværende patientforløb Lean og koordination Er der indbyggede modsætninger Lean og forudsætninger Er lean kompatibel med behandling

Udfordringen Under pres Nød til at organisere anderledes Bedre kvalitet / kortere gennemløbstid Færre ressourcer personer/penge Nød til at organisere anderledes Men hvordan? Lean er taget ind som svaret Uagtet at det er designet til en anden kontekst

Det enstrengede pt. forløb Idealet Hurtig diagnostik Hurtig behandling Enstrenget – one piece flow

Nuværende patientforløb AMA Frederiksberg hospital Kvinde, underlivscancer

Indtryk AMA Patientforløb Travlhed Reaktivt / akut Ventetid Gået glat igennem – på 2 måneder Mange ansvarsskift

Lean, koordination og organisation Hvorfor benytte lean i sygehuse? Hvad koordinerer et patientforløb? Er det velegnet? Er det et ydre pres? Mode? Det eneste man kunne komme i tanke om?

Organisationsteori Mintzberg – koordinationsmekanismer Direkte ledelse Lederen giver ordre Standardisering af processer Regler udformet af eksperter Standardisering af output Form og mængde Standardisering af kvalifikationer Uddannelse Gensidig tilpasning Individuel tilpasning

Mintzberg Maskinbureaukratiet Højt specialiserede rutineopgaver Standardisering af processer Formaliserede procedure Lav uddannelse Fokus på produktivitet Kontrol

Mintzberg Fagbureaukratiet Standardisering af kvalifikationer Højtuddannede professionelle Autonomi Mellemledere er også professionelle Optaget af god faglighed Bedst mulig kvalitet

Lean og Mintzberg Lean Lean understøtter maskinbureaukratiet Fokus på produktivitet Standardisering af processer Arbejdsbeskrivelser Optaget af den aftalte kvalitet Lean understøtter maskinbureaukratiet

Modsætninger Ydre krav til sygehuse Kvalitet, produktivitet, forskning - ingen grænser Pres for at ændre koordinationsmekanismerne Faren for forsimpling af koordination Effektiv til kendte/simple forløb Maskinbureaukrati Vanskeligt at håndtere krævende patienter Fagbureaukratiets død

Modsætninger Problemer med fastholdelse Ønske om at helbrede stimulere fagbureaukratiet Ønske om effektivitet stimulere maskinb. => Frustration Konflikten træder ind i linjeledelsen Linjeleder udskiftes med ”professionelle” ledere Koordination ud fra ikke-faglighed Dvs. maskinb udfoldes langsomt

Lean og forudsætninger Hvad karakteriserer arbejdet på sygehusafdelinger?

Lean og forudsætninger Forudsætninger for lean Ensartethed Standardisering Repetitivt, pålidelighed, kvalitet Planlagt variation Flow Hvor er forudsætningerne opfyldt Alle opgaver som normalt er planlagt Administration Billeddiagnostik Bioanalyse Andet produktionslignende…

Lean og forudsætninger Lean passer ikke ind i: Diagnostik Den medicinske kerneydelse Hvor behandler agerer på egen hånd Alle typer af reaktive forløb Hvor processen er betinget af komplekse regler

Tilbage til én streng Hvordan/kan vi nå det enstrengede forløb? Kun i et flerstrenget sygehus Nogle aktiviteter er lean og styret Andre er selvkoordinerende

Problemer med to strenge Konkurrerende faggrupper Belønningssystemer Karriere Forskellig belastning Planlagte forløb: 80-100% belastning Reaktiv: Varierende, skal have overkapacitet Målingsproblematikken Belægningsprocent Udnyttelsesgrad, etc. etc.

Alternativ Quick Response Manufactoring Accelererede patientforløb Signalering af kapacitet Mulighed for stor variation Stadig flow Ingen opdeling af forskellige strenge Fagspecialiceret Accelererede patientforløb Fokus på behandling (flow) Organiseret omkring patienten Dyrker faglighed Kæmpe potentiale

Konklusion Indbygget modsætning Fag- kontra maskinburekratiet og lean Enstrenget patientforløb i tostrenget system Der er måske alternativer til lean

Referencer Liker, Jeffrey K.: ‘The Toyota Way – 14 Management Principles From the World’s Greatest Manufacturer’. 1. udgave. 2004, McGraw-Hill Education, ISBN: 0-07-139231-9. Andersen, Hanne Fløe og Nedergaard-Hansen, Knud; ”Lean på AMA ved Frederiksberg Hospital”, Eksamensprojekt, IPL, DTU, 2006 Bicheno, John, ”Den nye LEAN Værktøjskasse- Mod hurtigt fleksibelt flow”, 2004 Tapping, Don og Shulker, Tom; ”Value Stream Management for the LEAN office”, Productivity Press, 2003