Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk - 61166944

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Digital trivsel og forældresamarbejde
Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Chat og SMS på den fede måde!
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad gør livet så værdifuldt?
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hvem, Hvad, Hvor om mobning & digital mobning
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Digitale medier og mobning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Jeg støtter barnet ved:
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Uge 7 Unge og seksualitet.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
VELKOMMEN.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Hvem, hvad, hvor om mobning
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Præsentationens transcript:

Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk

Kilde: Dorte Marie Søndergaard: ”Mobning og social eksklusionsangst” kilde: Dorthe Marie Søndergård 2009

Mobning - dannelse i ensomhed • Mobning er en social dynamik • Mobning er en fælles, social og uformel orden i klassen, der udvikler systematiske udstødelsesmønstre • Mobning er kontekst-sensitiv Helle Rabøl Hansen,

4 Dannelse - digitalt •Dannelse: at “komme til sig selv”, forstå sig selv og sin omverden i et større kulturelt perspektiv. •Traditionelle kultur-teknikker: læse, skrive, regne - idag også digitale medier / norsk helpdeskwww.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA •Via digitale færdigheder og kunnen udvikles identitet og indsigt. •Digitale medier forandrer den måde børn og unge ‘skaber sig selv’ og de fællesskaber de indgår i, og den måde, de lærer på

5 Digitale medier handler om: •Interaktivitet (deltagelse, tekst, lyd, grafik, flere medier samtidig, kontrol, selv - og medbestemmelse, selv og fælles ledelse, strategi, samarbejde •Fællesskab (samvær, samarbejde og leg, hjælpsomhed, deltagelse i forskellige niveauer, evne til at skabe velfungerende relationer) (Troels citat) •Personlige færdigheder (mestring, styrket selvværd, udfordring til tanken: overblik, analyse, huske, strategi, kombinere, motivere)

6 •Underholdning, humor, gyse, fryd •Spænding, afprøve ny teknik, nye muligheder •Viden, interessere sig for samfundet og verden •Arbejde, skole-opgaver •Afslapning, se tv, film, videoer •Fritidsinteresser, finde ‘fag-fæller’ •Kontakt m venner og familie, være sociale •Informationer, opsøgende og nysgerige •Spille, innovation, kreativitet, analyse •Indkøb, vælge ud, overblik, søge information

Teenagere bruger tid på digitale medier FORDI de er teenagere og bekymrer sig meget om hvad de andre tænker om en! FORDI de er i gang med at finde ud af, hvem de er! Nettet: Identitets-legeplads. Facebook er et middel til at skabe og prøve identiteter af. At afprøve sig selv indenfor en særlig ramme og alligevel skille sig ud. Kilde information blog: Maria Ø om artiklen ”Generation Dum” , Lotte Nyboe: Digital Dannelse

B & U vil gerne fortælle om deres positive oplevelser, men forældrene er typisk negativt indstillet Identitet En del af 2.0 generationens identitet er at have profiler på social networking sites •At folk kan gå ind og se, hvem jeg er - bekræftelse •At jeg kan debattere om ting, der sker i verden – ikke bare i DK Kontakt / Social Networking • Holde kontakt med mine venner” • En måde ”at være sammen på”, når man ikke har så meget tid • Komme tættere på sine venner, lære dem bedre at kende - snakke om gode/dårlige oplevelser sammen • På nettet er der lots lots lots of love mellem venner Nye venner/bekendte • få nye venner •At snakke med nogle jeg møder på ferier eller i byen • Jeg kan få venner hurtigere (tilflytter)

Chatfordele ifølge de unge 2 Flirt og kærester • Der et større mulighed for at få kærester • Man kan flirte helt vildt – det ville jeg aldrig gøre ”face to face” Eksperimentere • På chatten kan virkeligheden godt blive lidt surrealistisk •Jeg kan 100% selv bestemme, hvad der skal ske Mod og seksualitet • Jeg er ikke så genert i chatten • På chatten kan jeg være mere modig Jeg chatter meget om sex Frirum •Jeg tør spørge om flere ting og sige flere ting • Man er mere afslappet NB Spillene har idag nøjagtig samme funktion

Mobilen - navlestreng til fællesskabet “Det er ligesom alle vennerne, de er bare inde i denne her. Det er ligesom man ved, hvor man har dem. Man har dem her.” Rikke 14 år - bekræftelse af fællesskabet - adgangsbillet til fællesskabet - forældremedie / min egen! - mulighed for spontanitet - on-going kommunikation - nærvær uafhængigt af tid og rum

SMS´en 8 mio dagligt i DK (praktiske aftaler, dyrke venskaber, følge med i hinandens liv, kæresterelationer) •Ingen ”pinlige” følelser i SMS •Svært at ringe om ”pinlige” ting •Mere ydmygende at sige undskyld face to face end SMS •Man kan gemme sig bag SMS´er •Både i ubehagelige situationer, men også ved flirt mm. Kilde: Undersøgelse om mobilmobning / AMOK Dorthe Rasmussen

Nye Dimensioner Privatsfæren mellem hjem og barnets sociale arenaer brydes op •24/7 - hvor som helst, når som helst De digitale medier ”skærmer” for den direkte kontakt ansigt til ansigt, hvilket formentlig gør tonen mere rå •Ingen verbal eller nonverbal afkodning •Er der mobning på færde bliver mobberollerne bliver mere uigennemskuelige •Mobningen kan blive mere usynlig for tilskuerne •Mobberne bliver mere grænseoverskridende – trusler og krænkelser Børnenes netværk og kontakter udvides ved brug af digitale medier •Dette kan have en forstærkende effekt på følelsen af eksklusion, magtesløshed, skam og isolation – DEN UENDELIGE OFFENTLIGGØRELSE •Følelsernes usamtidighed •Fravær af voksne

Nye dimensioner Hårdt sprog •ex. Bøsse, lille pik, svans, homo, Luder, so, billig, klamme patter, grim røv, knepper din mor, du sku ha´ så meget pik din klamme luder … Trusler om vold eller død •”det gør alle” •selvbeskyttelse? Selvbestaltet etik •Individuelle grænser - The Wild West •Gråzoneland

Nye dimensioner Soft Porno •Markant øget fokus på seksuelle signaler i både sprog og fotos •Sex mobning – positionere sig på seksuel attitude, ramme på den seksuelle identitet Forstærket fokus på udseende •Negative kommentarer på billeder / afstemninger - ratings •Mediernes indflydelse

Hvad er ulovligt? •Indbrud på en profil er i voksenverden dokumentfalsk, som er reguleret af straffeloven. Det samme gælder for trusler om vold, seksuel vold og død. •Trusler. Man må ikke true folk på livet i tekstbeskeder - heller ikke selv om det bare er "for sjov". Hvis modtageren bliver bange, så er truslerne kriminelle og kan straffes med bøde. •Hænger man folk ud med billeder, man har taget af dem uden deres accept, kan man retsforfølges. Det er altså ikke bare mangel på respekt - det er også forbudt

Hvad er ulovligt? •ifølge Straffelovens §264 er ulovligt at tage billeder på ikke offentligt tilgængelige steder, med mindre den fotograferede giver sin accept. Bl.a. omklædningsrum og klasseværelset er privat område. Det er heller ikke tilladt at tage billeder i det offentlige rum, som kan virke krænkende - for eksempel på stranden eller i svømmehallen. •Mange børn og unge overraskes over voksensamfundets alvorlige reaktioner. De har ikke selv været klar over, at handlingerne var ulovlige i strafferetslig henseende. ”Jeg mener det jo ikke i virkeligheden”, sagde en 13-årig pige i undersøgelsen. -læs mere på

Hvad er ulovligt? •Dansk straffelov forbyder æreskrænkelse – båder IRL og URL. - kan give op til 6 mdr. fængsel. MEN det er ofte vanskeligt at dømme udøverne af digital chikane. Særlig hvis serveren er placeret i udlandet (ex. Facebook) det er op til den krænkede at gå til domstolene med sagen. tænk før du uploader

Anbefalinger til forældre 1. Vær tilgængelig 2. Bland dig nysgerrigt og fordomsfrit i dit barns chatverden. 3. Hvor går grænsen? ”På SMS og chat bliver´ jeg li´som meget mere modig”!

Anbefalinger til forældre 4. På chatten og SMS kan man hverken se eller høre hinanden - hjælp barnet med at beskytte sig selv 5. Tal om hvorfor man ikke skal give sine kammeraters adresse og mobilnr. til andre, uden først at spørge, om det er OK Familien er også et fællesskab - vis, at der er brug for deltagelse 7. Kroppen kræver sit!

Anbefalinger til forældre 4. På chatten og SMS kan man hverken se eller høre hinanden - hjælp barnet med at beskytte sig selv 5. Tal om hvorfor man ikke skal give sine kammeraters adresse og mobilnr. til andre, uden først at spørge, om det er OK Familien er også et fællesskab - vis, at der er brug for deltagelse 7. Kroppen kræver sit!

21 SFO - skole - hjem •Fælles forum for de tre ‘arenaer’ med henblik på fælles digital indsats •Kendskab til praksis, til forældre-dilemmaer og institutionens praktiske muligheder •Konkrete muligheder - gør eleverne til deltagere •Tema-dag, spille-aftner, ‘store lærer små’, elever underviser forældre, spil-mærkning m.m. 21

På ret køl? Hvordan skal vi håndtere børnenes digitale fællesskab? 3 råd til os selv, til eleverne og til skolen:

Ideer til råd og formuleringer på Sanderum skole - få talt mere m børnene om deres liv på nettet - som lærer bruge medierne - interessere sig for det fremfor afvisning/ligegyldighed - sprog - faglig / forældre -opgave