Ide-magneten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Sofies dejlige dag.
Innovation og iværksætteri
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Relationer – Omgangstone
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Grøn stues skovtur Alle børnene var på Grøn stue kl. 09. Vi tog vores overtøj og tasker på og gik op mod stationen. Kl. 11 var vi på Klampenborg st. og.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
1.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Ide-magneten

Idémagneten – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Gammel-tænkning er ikke nok ... Nytænkning = Innovation ??? Intro Innovationskaravanen   PUdviklingstendenserne i samfundet - og UCN peger mod, at der er behov for at få nye og helt anderledes idéer. Der er overalt brug for det man kan kalde nytænkning - ny tænkning som modsætning til gammel tænkning - dvs. gøre som man plejer. Vi ved fx, at ungdomsårgangene er mindre og dét at drive en uddannelsesinstitution med færre uddannelsessøgende kræver nytænkning - på alle områder. UCN er jo allerede godt på omgangshøjde: Kantinerne i UCN serverer jo helt anden mad i 2010 end for bare få år siden, undervisningen udvikles hele tiden. Som underviser ved alle, at det er ikke længere nok at være venlig og velforberedt og have gode powerpoints. Der skal hele tiden noget til, der fanger interessen og indsatsen - og som får de studerende til at fortælle omverdenen at det er en sindssygt spændende uddannelse, de går på. Det tekniske personale og servicemedarbejderne oplever hele tiden, at der sker nye ting, som komplicerer deres arbejde. Der bliver flere og flere samarbejdspartnere, alle i administrationerne oplever, hvordan al den nye teknologi letter en masse rutinearbejde, men samtidig tager opgaverne om sig, så der er brug for nytænkning ift. arbejdets tilrettelæggelse. Det er de her indsatser innovation skal hjælpe til at øge og gøre sjovere at ha' med at gøre. Men det er jo ikke nok med tænkning. Innovation indeholder en kreativ tænkning - men det er først innovation, når den kreative tænkning bliver omsat til real life - bliver til værdi for andre. Innovation betyder innovations positive betydning for løsning af de opgaver, vi kommer til at møde indenfor det nærmeste årti. Innovation kommer oftest via en kreativ proces, som skaber en god idé - og det er dén, der efterfølgende omsættes og giver værdi. Eksempler på Innovation i UCN kan være, når den kreative proces bliver til nye måder at undervise på, nye måder at samarbejde/mødes på, nye relevante uddannelser akkrediteres og udbydes eller nye teknologier der gør hverdagen for alle UCN's brugere mere tilgængelig. UCN vil være en innovativ professionshøjskole med innovative uddannelser, videncentre osv. I UCN's udviklingskontrakt for 2010-2012 er Innovation et af hovedomdrejningspunkterne. UCN ønsker at ALLE medarbejdere kan arbejde innovativt. UCN's mange afdelinger og uddannelser er til sammen en organisme, der skal udvikle sig innovativt. UCN bliver ikke en innovativ professionshøjskole, ved at man udvikler innovativt i ét hjørne eller et par områder. Derfor er ALLE inviteret til innovationskaravanen - og derfor har lederne på deres lederseminar i januar været dem, der lagde ud med en tur med karavanen. UCN er allerede godt i gang. Der arbejdes i mange sammenhænge og med mange forskellige faglige tilgange med innovation – og kreativitet:

Innovation? En ulden fis i en hornlygte – et buzzword – eller? Innovation er en kreativ proces, som skaber en god idé, der efterfølgende omsættes og giver værdi. Fase 2, 3 og 4 kommer vi tilbage til lidt senere i 2010!

Hvornår får I de gode idéer? Hvor befinder I jer fysisk, når I får gode idéer? Hvad laver I, når de gode idéer kommer? Hvad mener I er afgørende for, at de gode idéer kommer frem?   Hvornår får I gode idéer? Hvor er I rent fysisk når I får gode ideer? Hvad laver I når de gode ideer kommer? – Hvad mener I er afgørende for at de gode ideer kommer frem? At styre kreativitet = at stimulere idéudvikling = Fokus i Innovationskaravanen fase 1 !

Den kreative platform Tryghed Koncentration Motivation Viden/erfaring

Er der noget I er i tvivl om? Brug planchen ved døren! Er der noget I er i tvivl om – har I spørgsmål til TI så skriv på planche ved døren.   Vi har hængt en planche ved døren som I må anvende hvis I har nogle spørgsmål til os i TI eller til dagen i dag. Ligeledes hvis I er interesserede i flere metoder til en kreativ hverdag. Vi vil efterfølgende svare på spørgsmålene, så skrive gerne jeres mail på så vi kan kontakte jer. Praktiske forhold: Dagens program Lokaler (plenum, gruppe, toiletter) Forplejning Litteratur / handouts / intranet Evaluering

Strukturen - den kreative platform: Den Røde Løber Opgaven –udfordringen Ideudvikling Ideudvælgelse Præsentation Den blå løber/kattelemmen

Tegn en hund: på 7 sekunder

En hund tegnes: • 80 procent: Kiggende mod venstre • For børn er det kun 40 procent

Gruppe-inddeling Hjemme-pleje Folkeskole Daginstitution

3D-case ”Barndomsdrøm” Tænk tilbage på din barndom, hvad ville du være, når du blev stor…… Skriv det på den hvide label Fortæl hinanden om jeres barndomsdrøm på 1 min. og om den er gået i opfyldelse  Find sammen med den, som bruger samme type transportmiddel, som du selv. Den med de lyseste øjne starter

Udfordringen. Hvilken udfordring eller opgave i den daglige praksis - i hjemmeplejen, børnepasning eller folkeskole - kunne du ønske dig en teknologisk løsning på? Find sammen med den person, du har nogenlunde sammen højde som. Fortæl om din udfordring. Find sammen med den person,

Udfordringen Den udfordring, du fortalte til din store gruppe, skal du nu skrive ned på et A4 papir, som et spørgsmål. Hvad vil du allerhelst have nye ideer til? Udfordringen skal formuleres så konkret som muligt, så der er noget, man kan ideudvikle på. Udfodri

Vi går i gang…

Billede der vises mens du laver 3D cases Instruktion: Det billede betyder at I nu skal rejse jer op og komme herud på gulvet til mig Anvend kort 1,2,3,4 før næste slide vises

Den røde løber - 3D case Klap 1-2-3 ”Yes – jeg har lavet en fejl” Find sammen med en, som har samme hårfarve, som dig Den med den længste pegefinger starter

Den røde løber - 3D case Dagen baglæns ”Fokus” Find sammen med den, der har den samme farve trøje som dig Den med de største hænder starter I får 1 minut hver og vi styrer

Den røde løber – 3D Case Ting mødes. Ja-og Opfind… En bus En indkøbsvogn Find sammen med en, der har samme type bukser eller kjole som dig. Den, der sidst har spist et æble, starter

I må gerne sætte jer ned

Find din udfordring frem igen…..

Den kreative platform Bedste venner i dag til ideudvikling: Gule sedler Pen Skriv en ide 1 pr. seddel

Ideudvikling….

Ideudvikling Tøm hjernen…..

Hvilke ideer ville han få?

Hvilke ideer ville de få?

Hvilke ideer ville de få?

Ideudvikling – with balls Tag en bold i posen. Brug ordet til at få ideer til din udfordring…

Ideudvikling Ønske-feen…. Hvad nu hvis alt kunne lade sig gøre?

Ideudvikling Dogmetænkning… Hvad nu, hvis du kun har 10 minutter til at imødegå udfordringen…. Hvad sker der så…

Ideudvikling Hvis en general var ansat til, at løse din udfordring– hvilke ideer ville hun/han så få?

Ideudvikling Hvis en tandlæge havde din udfordring – hvilke ideer ville han/hun få?

Ideudvikling Hvis den person du holder mest af havde din udfordring – hvilke ideer ville han/hun så få?

Frokost

Inddeling i grupper Se på de forskellige udfordringer Sæt to streger i forhold til, hvilke udfordringer du bedst kunne forestille dig, at arbejde videre med Grupperne inddeles her ud fra

Billede der vises mens du laver 3D cases Instruktion: Det billede betyder at I nu skal rejse jer op og komme herud på gulvet til mig Anvend kort 1,2,3,4 før næste slide vises

Den røde løber – 3D Case Giv gaver Find sammen to & to med en der har samme type sko som dig selv Det er vigtigt at det er den første indskydelse om hvad gaven er som bliver anvendt.Hvis man ikke ønsker at sige hvad gaven er, siger man bare TAK Den der har længst hjem starter 

Den røde løber - 3D case Schsvusj-boing Fokus Gå i rundkreds med dem, som er i den samme gruppe.

Den røde løber – 3D Case Planlæg en ferie sammen Sig ja og…. Find sammen med den person, der har samme håndtemperatur som dig selv. I får et stimuli-kort med nogle tilfældige ord på. Hvis i kommer til, at kigge på kortet, bytter i med en andens kort. Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive blive inspireret af et stimuli kort ad gangen, og sig ”ja og” til alle de ideer som din partner bidrager med til ferien.

Den røde løber – 3D Case Yes – vi har lavet en fejl (sten-saks-parpir) Find sammen med en, der har samme farve strømper eller strømpebukser, som dig selv Lav nu sten, saks parpir sammen. Når i ikke har det samme, råber i sammen ”Yes vi har lavet en fejl”

I må gerne sætte jer ned

Stjæle principper Et eksempel herpå er opfindelsen af kuvøsen til at holde nyfødte babyer i live. Ideen til kuvøsen kom fra franskmanden Stephane Tarnier, da han observerede, hvordan datidens rugemaskiner til fugleæg, i en fransk zoologisk have, fungerede. Han fik ideen til, at princippet fra denne rugemaskine kunne anvendes til at afhjælpe det stigende problem med høj dødelighed kort efter fødslen. Det lyder ret simpelt, og det er det også. Tværfagligt arbejde går basalt set ud på at ”stjæle” principper fra én sektion i biblioteket til at løse ét problem i en anden sektion. I dette eksempel finder man et problem i den del af biblioteket, der har med hospitaler at høre. Man finder løsningen til dette problem ved at lede efter principper i den del af biblioteket, der har med zoologiske haver at gøre. Et andet eksempel kommer fra udviklingen af de skudsikre vest, Shapes. Ideen til disse revolutionerende veste kom da Kwame Dako observerede et dokumentarprogram om skjoldet på en bille. Dako tog princippet for konstruktionen af et skjold på en bille og anvendte dette i sin konstruktion af sine skudsikre veste. I dette eksempel blev der overført viden fra fagligheden om insekter, til fagligheden om tøjdesign.

Hvordan ser din hjerne ud?

Ideudvikling Stjæle Principper Kuvøsen Stephanie Tarnier Hunden og Grundfoss ”The solution to your problem has already been found somewhere else” Altshuller

Hjerne-kort Instruktion og handouts

Sortering af ideer Grønne ideer – umiddelbart omsættelige Gule ideer – på lidt længere sigt Røde ideer – radikal innovation Associationer

Præsentation i elevator – 1 minut til hver Læs din udfordring op Fortæl om de ideer du fik til løsning af udfordringen Den der er født først på året starter

De to yngste i gruppen skal nu være interviewer hhv. interviewperson I befinder jer i fremtiden – ideen er realiseret – intervieweren vil vide hvordan ideen blev realiseret og hvordan løsningen ser ud Skriv de ideer ned der opstår efter interviewet

Konkretisering Individuelt; skriv et postkort til dig selv - hvad er det første du gør? - hvem gør du det sammen med?

Evaluering

Slut på den kreative platform…

Evaluering

Tak for i dag 