Det gode klasserådsarbejde
Det gode klasserådsarbejde
1. Gruppearbejde
Fortæl om et par gode oplevelser i forbindelse med klasserådsarbejdet Gruppe 1 Gode erfaringer Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6
Gruppe 1 Gode erfaringer Praktisk "gris" ifølge lærerne Spisegrupper Forældrekontakt Klassekasse
Gruppe 2 Gode erfaringer Madgrupper Forældre med på første skoledag Fællesspisning f.eks i byparken sanmme aften Fælles fødselsdag Flere holder fødselsdage sammen
Gruppe 3 Gode erfaringer Nyt festudvalg til hver fest På 1 skoledag mødes klassen incl.i Solvangsparken med mad. Lav aftaler med alle forældre om fødselsdage, gave niveau mobiltelefoner etc.
Gruppe 4 Gode erfaringer Deltagelse i Parkstafet Spisegrupper Første skoledag - picnic sammen Socialt samvær
Gruppe 5 Gode erfaringer Gå hjem møde Ferniseringer & teater
Gruppe 6 Gode erfaringer Klasserådet laver kaffe & kage til klassemøderne. Klasserådet arr. fest 1 gang derefter går det på skift
Giv et par gode råd videre: Hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med klasserådsarbejdet Gruppe 1 Gode råd Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6
Gruppe 2 Gode råd Husk at lave referater fra klasserådsmøderne Fordele puljetid Brug årene mens børnene er små på at lære de øvrige forældre at kende
Gruppe 3 Gode råd Deltagelse i Parkstafet Arr. diskofest Arr. bowling for forældrene Kontakt de andre forældre når der er noget Lav aftaler med de andre forældre Når børn kender de fælles regler = færre problemer
Gruppe 4 Gode råd Velkomstfolder Festudvalg for sig.
Gruppe 5 Gode råd Julepynt - fremvisning af lokale Morgenmad før jul & før sommerferie Brug Herstedhøje til klassearr.
Gruppe 6 Gode råd Klassekassen sponsere ex. bus til klasseture & gave til læreren
Har I eksempler på, hvordan I har samarbejdet med skolebestyrelsen Gruppe 1 Skolebestyrelsen Gruppe 2 Ingen erfaringer Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Skolebestyrelsen skal være mere synlig Brug kontoret ved problemer Skolebestyrelsesreferater er sort snak for udeforstående Gruppe 6
Hvordan har I samarbejdet med de andre forældre i klassen Gruppe 1 Samarbejde imellem forældrene Gruppe 2 Samarbejdet mellem forældrene Godt, dog i en enkelt klasse hurtigt frafald i madgrupperne Gruppe 3 Gruppe 4 Referat af møder - vær tydelig Gruppe 5 Skiftende arbejdsgrupper til arrengementer Fester uden børn Gruppe 6
Hvor mange er I i klasserådet? Er det for mange eller for få? Gruppe 1 Antal i klasseråd Gruppe 2 5, 5, 5-7, 7, 7, 7 Gruppe 3 Gruppe 4 3, 5, 5, 5, & 9 Gruppe 5 5,5,6,7,5 & 7 Gruppe 6
Hvor holder I møderne? Er det optimalt? Gruppe 1 Klasserådsmødernes placering Gruppe 2 På skolen Gruppe 3 Gruppe 4 På skolen & i hjemmene Gruppe 5 Gruppe 6
Hvem udarbejder dagsorden til møderne Gruppe 1 Dagsorden Gruppe 2 Oplæg fra lærer som så skal retur til lærer og nogle udarbejdes i fællesskab Gruppe 3 Gruppe 4 Udarbejdes i fællesskab Gruppe 5 Udarbejdes i samarbejde lærer & klasseråd Gruppe 6
Hvilke opgaver synes I er de vigtigste for klasserådet Gruppe 1 Vigtige opgaver Gruppe 2 Klassens trivsel Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6
2. Gruppearbejde
hvilke pointer fra de forskellige indlæg er de vigtigt at få drøftet og lavet aftaler om i jeres klasseråd Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
1. klasse Altid referat De frie arrengementer Planlæg året Inddrag klasselæren Drøft om man kan lave fælles retningslinier
2. klasse Trivsel Socialt samvær Enighed gavebeløb
3. klasse Klassensregler på skrift så alle både børn & forældre ved hvilke regler som gælder Fælles normer for hele klassen Husk at lave en dagsorden til møderne
4. klasse Klassesregler Madgrupper 4-6 medlemmer Fælles løsning af konflikter forældre imellem når konflikten er "varm"
5. klasse Tage handling ud fra den aktuelle trivsel i klassen
6. klasse Mere synlig skolebestyrelse på hjemmeside og i referater. Formøde inden møde med lærerne Dagsorden udarbejdes i fællesskab Struktur giver bedre møder Aftale kontrakt om f.eks alkohol, fest sluttidspunkt, fest alene eller med voksne, Ens regler Rygning Lærernes timeforbrug til arrengementer er til åben debat i klasserådene Informationer fra skolebestyrelsen skal være bedre til at fortælle om hvad de laver og hvad de taler om - Hvad kan "vi" bruge dem til?
Hvad er din motivation for at deltage i klasserådsarbejdet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
1. klasse Interesse for vore børn
2. klasse Indflydelse på vores børns trivsel
3. klasse Socialt hygge God indflydelse på børnenes skolegang Samarbejde mellem forældre, lærer & pædagoer
4. klasse Sikre børnenes trivsel At klassen fungerer socialt
5. klasse Være med til at påvirke Have fingeren på pulsen
6. klasse Trivsel At børnene har det godt Informationskilde til "hvad rør sig i klassen" Skabe netværk
Hvad kan du bidrage med i samarbejdet med klasserådet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
1. klasse Positiv tilgang Gode ideer til godt socialt samarbejde Madgrupper & klasselister
2. klasse Arrengementer & gode ideer
3. klasse Meninger & holdninger "arme & ben" Deltage til at få god trivsel i klassen Samarbejde med de andre forældre og skolen Drage omsorg for klassens børn
4. klasse Arrengementer Bindeled imellem forældre og lærer Sikre at forældre kan samarbejde
5. klasse Tid Aktiviteter Erfaring fra andre klasser
6. klasse Skrive referat "Praktisk gris" Indrage øvrige forældre i opgaver Være bindeled imellem det faglige og det sociale
Hvad vil du gerne have ud af samarbejdet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse
1. klasse God trivsel i klassen At børnene er søde imod hinanden Indflydelse på det gode og på løsning af det dårlige.
2. klasse En god klasse der har det socialt godt med gode sunde værdier
3. klasse Magt & indflydelse
4. klasse Samarbejde klasserådene imellem Klassens trivsel Samarbejde forældrene imellem Samarbejde forældre og lærer
5. klasse En velfungerende klasse som trives og lærer en masse
6. klasse Trivsel At børnene har det godt Informationskilde til "hvad rør sig i klassen" Skabe netværk
Det gode klasserådsarbejde