Det gode klasserådsarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Trivsel - et fokusområde
Hjerterum og opsøgende funktion
Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Er det ikke noget i klassen?
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Roskilde Tekniske Skole
God trivsel = God læring
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars

Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Forældremøder på Kalbyris
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Dagsorden  Skolebestyrelsen Skolebestyrelsen  Viceinspektøren Viceinspektøren  SSP SSP  Årsplan for dansk Årsplan for dansk Årsplan for dansk  Årsplan.
Medarbejderinddragelse = Trivsel. Medarbejderinddragelse i gruppen Socialt Uddannelse Kollegacoaching Nye medarbejdere Projekter Salgsmål Kampagner.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Udarbejdet af skolebestyrelsen
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Relationer – børn imellem
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Kontaktforældre Program
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Refleksioner og opsamling ift. i går
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Idékatalog til Klasseforældrerådet
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Kursus for kontaktforældre
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Det gode klasserådsarbejde

Det gode klasserådsarbejde

1. Gruppearbejde

Fortæl om et par gode oplevelser i forbindelse med klasserådsarbejdet Gruppe 1 Gode erfaringer Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6

Gruppe 1 Gode erfaringer Praktisk "gris" ifølge lærerne Spisegrupper Forældrekontakt Klassekasse

Gruppe 2 Gode erfaringer Madgrupper Forældre med på første skoledag Fællesspisning f.eks i byparken sanmme aften Fælles fødselsdag Flere holder fødselsdage sammen

Gruppe 3 Gode erfaringer Nyt festudvalg til hver fest På 1 skoledag mødes klassen incl.i Solvangsparken med mad. Lav aftaler med alle forældre om fødselsdage, gave niveau mobiltelefoner etc.

Gruppe 4 Gode erfaringer Deltagelse i Parkstafet Spisegrupper Første skoledag - picnic sammen Socialt samvær

Gruppe 5 Gode erfaringer Gå hjem møde Ferniseringer & teater

Gruppe 6 Gode erfaringer Klasserådet laver kaffe & kage til klassemøderne. Klasserådet arr. fest 1 gang derefter går det på skift

Giv et par gode råd videre: Hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med klasserådsarbejdet Gruppe 1 Gode råd Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6

Gruppe 2 Gode råd Husk at lave referater fra klasserådsmøderne Fordele puljetid Brug årene mens børnene er små på at lære de øvrige forældre at kende

Gruppe 3 Gode råd Deltagelse i Parkstafet Arr. diskofest Arr. bowling for forældrene Kontakt de andre forældre når der er noget Lav aftaler med de andre forældre Når børn kender de fælles regler = færre problemer

Gruppe 4 Gode råd Velkomstfolder Festudvalg for sig.

Gruppe 5 Gode råd Julepynt - fremvisning af lokale Morgenmad før jul & før sommerferie Brug Herstedhøje til klassearr.

Gruppe 6 Gode råd Klassekassen sponsere ex. bus til klasseture & gave til læreren

Har I eksempler på, hvordan I har samarbejdet med skolebestyrelsen Gruppe 1 Skolebestyrelsen Gruppe 2 Ingen erfaringer Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Skolebestyrelsen skal være mere synlig Brug kontoret ved problemer Skolebestyrelsesreferater er sort snak for udeforstående Gruppe 6

Hvordan har I samarbejdet med de andre forældre i klassen Gruppe 1 Samarbejde imellem forældrene Gruppe 2 Samarbejdet mellem forældrene Godt, dog i en enkelt klasse hurtigt frafald i madgrupperne Gruppe 3 Gruppe 4 Referat af møder - vær tydelig Gruppe 5 Skiftende arbejdsgrupper til arrengementer Fester uden børn Gruppe 6

Hvor mange er I i klasserådet? Er det for mange eller for få? Gruppe 1 Antal i klasseråd Gruppe 2 5, 5, 5-7, 7, 7, 7 Gruppe 3 Gruppe 4 3, 5, 5, 5, & 9 Gruppe 5 5,5,6,7,5 & 7 Gruppe 6

Hvor holder I møderne? Er det optimalt? Gruppe 1 Klasserådsmødernes placering Gruppe 2 På skolen Gruppe 3 Gruppe 4 På skolen & i hjemmene Gruppe 5 Gruppe 6

Hvem udarbejder dagsorden til møderne Gruppe 1 Dagsorden Gruppe 2 Oplæg fra lærer som så skal retur til lærer og nogle udarbejdes i fællesskab Gruppe 3 Gruppe 4 Udarbejdes i fællesskab Gruppe 5 Udarbejdes i samarbejde lærer & klasseråd Gruppe 6

Hvilke opgaver synes I er de vigtigste for klasserådet Gruppe 1 Vigtige opgaver Gruppe 2 Klassens trivsel Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6

2. Gruppearbejde

hvilke pointer fra de forskellige indlæg er de vigtigt at få drøftet og lavet aftaler om i jeres klasseråd Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

1. klasse Altid referat De frie arrengementer Planlæg året Inddrag klasselæren Drøft om man kan lave fælles retningslinier

2. klasse Trivsel Socialt samvær Enighed gavebeløb

3. klasse Klassensregler på skrift så alle både børn & forældre ved hvilke regler som gælder Fælles normer for hele klassen Husk at lave en dagsorden til møderne

4. klasse Klassesregler Madgrupper 4-6 medlemmer Fælles løsning af konflikter forældre imellem når konflikten er "varm"

5. klasse Tage handling ud fra den aktuelle trivsel i klassen

6. klasse Mere synlig skolebestyrelse på hjemmeside og i referater. Formøde inden møde med lærerne Dagsorden udarbejdes i fællesskab Struktur giver bedre møder Aftale kontrakt om f.eks alkohol, fest sluttidspunkt, fest alene eller med voksne, Ens regler Rygning Lærernes timeforbrug til arrengementer er til åben debat i klasserådene Informationer fra skolebestyrelsen skal være bedre til at fortælle om hvad de laver og hvad de taler om - Hvad kan "vi" bruge dem til?

Hvad er din motivation for at deltage i klasserådsarbejdet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

1. klasse Interesse for vore børn

2. klasse Indflydelse på vores børns trivsel

3. klasse Socialt hygge God indflydelse på børnenes skolegang Samarbejde mellem forældre, lærer & pædagoer

4. klasse Sikre børnenes trivsel At klassen fungerer socialt

5. klasse Være med til at påvirke Have fingeren på pulsen

6. klasse Trivsel At børnene har det godt Informationskilde til "hvad rør sig i klassen" Skabe netværk

Hvad kan du bidrage med i samarbejdet med klasserådet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

1. klasse Positiv tilgang Gode ideer til godt socialt samarbejde Madgrupper & klasselister

2. klasse Arrengementer & gode ideer

3. klasse Meninger & holdninger "arme & ben" Deltage til at få god trivsel i klassen Samarbejde med de andre forældre og skolen Drage omsorg for klassens børn

4. klasse Arrengementer Bindeled imellem forældre og lærer Sikre at forældre kan samarbejde

5. klasse Tid Aktiviteter Erfaring fra andre klasser

6. klasse Skrive referat "Praktisk gris" Indrage øvrige forældre i opgaver Være bindeled imellem det faglige og det sociale

Hvad vil du gerne have ud af samarbejdet Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

Klassetrin 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse

1. klasse God trivsel i klassen At børnene er søde imod hinanden Indflydelse på det gode og på løsning af det dårlige.

2. klasse En god klasse der har det socialt godt med gode sunde værdier

3. klasse Magt & indflydelse

4. klasse Samarbejde klasserådene imellem Klassens trivsel Samarbejde forældrene imellem Samarbejde forældre og lærer

5. klasse En velfungerende klasse som trives og lærer en masse

6. klasse Trivsel At børnene har det godt Informationskilde til "hvad rør sig i klassen" Skabe netværk

Det gode klasserådsarbejde