Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet. Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

CBS’ Uddannelser Kvalitetsseminar 7. marts Formål med kvalitetsseminaret •Kvalitetsudvikling af uddannelser –Inspiration til fortsat udvikling.
Den Danske Kvalitetsmodel
Ansættelsesprocedurer
Optagelse på kandidatuddannelse - ansøgning
Uddannelsesvejledning Musik & Teaterefterskolen 14/15
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Akkreditering CBS - Kvalitetsseminar den 7. marts 3. marts 2008.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Dataopsamling og GPS-styring
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Baggrund Natura 2000: fuglebeskyttelsesdirektiv 1979 og habitatdirektiv 1992 Vandrammedirektiv Miljømålslov: Målsætning, Indsatsprogram & Køreplan.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Januar:De store starter med at øve til forstilling Mellem og små har almindelig skovdage Februar:Forestilling for forældre og bedsteforældre Lave fastelavnspynt.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
10. December Februar (Rejseaften) 24. Marts (første tur)
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Årshjul 2015 Version 1 AAU - Økonomi.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 9. februar 2010.
Stormøde for økonomi på AU
Akkreditering Kort fortalt. Baggrund Universitetsloven fastlægger – at alle eksisterende bachelor-, kandidat- og masteruddannelser skal akkrediteres –
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Orientering om bachelorprojekt 2015
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
Anders Frølund, kommunikationschef Orienteringsmøde 14. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T INFORMATIONSKONTORET Velkommen til informationsmøde.
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sneplovsbeslag Reglerne er nu ændret, så der kan anvendes sneplovsbeslag i perioden 15. september til den 15. maj: Bil kan i perioden fra den 15. september.
Department of Marketing and Management
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Årshjul for vintertjeneste Vej- og trafikteknisk ordbog
Renholdelsesgruppens
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
2010 Månedskalender Du kan udskrive denne skabelon og bruge den som vægkalender, eller du kan kopiere de enkelte sider og bruge dem i din egen præsentation.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Dialogmøde 7. maj 2018 for medarbejdere vedr
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar Februar Marts April Maj Juni Juli August September Oktober
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet

Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder, Instituttets studiekoordinator, studienævnsformand Anker Gemzøe • 28. august: opstartsmøde med ACE Denmark, repræsentant fra ledelsessekretariatet, repræsentanter for fakulteterne og de involverede uddannelser – Gennemgang af processen med de vigtigste datoer, vejledningen, kriteriesøjlerne, formalia mv. – Kort møde med akkrediteringskonsulent fra ACE tilknyttet Dansk • 4. september: Indsendelse af forslag til kernefaglige eksperter til panelet.

Arbejdet med rapporten (september til december 2009) • Fakultetets kvalitetsmedarbejder udarbejder tidsplan med opgave- og ansvarsfordeling, frister for de enkelte dokumentationspunkters behandling samt datoer for opfølgende møder tidsplan med opgave- og ansvarsfordeling • Gruppen arbejder i løbet af efteråret med indsamling af dokumentationsmateriale (statistik, forsknings-CV’er, VBN-rapporter, VIP/DVIP-ratio, optags- og frafaldstal, gennemførsels- og beskæftigelsestal mv.) samt besvarelse af dokumentationspunkterne + hyppige møder.

Rapportens færdiggørelse • 25. november 2009: rapporten klar til gennemlæsning (prodekan og dekan) og korrektur (50 sider + ca. 200 sider bilag) • 17. december 2009: færdig rapport klar.

Fra aflevering til afgørelse • 11. januar: rapporten afleveres til ACE Denmark (uploades elektronisk af ledelsessekretariatet) • 5. marts: Formøde med studerende og VIP/DVIP fra Dansk (forberedelse af panelets besøg) • 9. marts: Besøg af akkrediteringspanelet på AAU (kernefaglig ekspert, aftagerrepræsentant, studerende, repræsentant fra ACE) • 10. maj: ACE Denmarks rapport med deres indstilling sendes til høring hos os • juni: Akkrediteringsrådet træffer på baggrund af rapporten afgørelse om positiv akkreditering, betinget positiv akkreditering eller afslag på akkreditering.

Eksempel: Historie • ecisions/Afg_relsesbrev_og_rapport-AAU- BA_Historie.pdf ecisions/Afg_relsesbrev_og_rapport-AAU- BA_Historie.pdf

Erfaringer fra forløbet • Start processen i god tid forud for selve akkrediteringsrunden og betragt det hele som en chance for at få uddannelsen kigget efter i sømmene! – Tjek studieordninger, få styr på procedurer (aftagerpanel/aftagerkontakt, evalueringer og især opfølgning herpå, indsats ifm. frafald/lave optagstal/dårlige beskæftigelsestal, studienævnets strategi og handlingsplaner osv.), opdater hjemmesider) – Få overblik over vejledningen og læs et eksempel på en dokumentationsrapport, som har fået pæne ord med på vejen – Noter gode ideer ned, som kan tegne et godt billede fx af studiemiljø, kontakt med alumner/aftagere, netværk osv. – Forbered fagmiljøet og studienævnet på den kommende indsats og arbejdsbelastning (fordel eventuelle delopgaver, få lavet CV, inddater alt i VBN osv., indhent forslag til kernefaglige eksperter, arbejd med strategi og handlingsplan).