Kognition og uendelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
At Dividere.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Udfordringer i uddannelsessystemet Oplæg – SFU Sommerlejr 2010 v. Frederik Gjørup Nielsen.
”Intet” af Janne Teller
At Dividere Decimaltal.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Læringsstile og lektier
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Perspektivgeometri.
Fætterjagt oktober 2005 Billeder fra Lauras album.
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kapitel 4 – nogle citater
Observation af din/andres undervisning –
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Kognition og IT ved Brian Olesen Midtsjællands Gymnasieskoler
Vejledning til arbejdet med faginddeling af ISSN-listen (tidsskriftslisten) (Tryk F5 for skærmvisning)
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
- et forsøg på en analyse
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
STREET ART / GADEKUNST.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Skrevet af Alexander E, Amalie og Wootae 6.a
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Johannes V. Jensen Lavet af: Asbjørn Kjærlund, Oliver Thorndall, Natasja Jensen og Matilde Christensen.
Galileo Galilei Fysiker..
Leonardo da Vinci.
Leonardo da Vinci.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
HISTORIEN OM DEN RØDE TRØJE af og med Torben Dreier.
PÅSKE-SALME-SANG.
STX Uddannelse.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Statistik, bøder m.m. Statistik
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
SketchUp En intro i 3D tegning.
Fra komfortzone til læringszone
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Olivia Rasmus Seebach Olivia siger ja til din fest, men til kærlighed siger hun nej Olivia hun lukker ikk' nogen ind i sit hjerte, heller ikk' dig Du kan.
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Parameterfremstilling og punktmængde
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Præsentationens transcript:

Kognition og uendelighed Et tværfagligt undervisningsforløb med matematik, dansk og religion Bjørn Felsager, Brian Olesen Midtsjællands Gymnasium

Claus Michelsen (SDU) og Steffen Iversen har for nylig (2005) udviklet en generel ramme for tværfaglig undervisning , der bygger på tværfaglige kompetencer som forbindelsesleddet mellem de to fag: Vandret udbredelse: tværfaglig dimension Lodret strukturering: enkelt faglig dimension Vandret sammenfletning: tværfaglig dimension Vi besluttede os for at bruge kognitive analyser som den generelle tværfaglige kompetence med relevans for alle fag i gymnasiet , ikke mindst i forbindelse med Almen Studieforberedelse (AT) . Den moderne kognitionsforskning blev dermed forbindelsesleddet på tværs af fagene i projektet.

Gruppe 1: Opførte deres eget skuespil – Skovhuggeren og døden . Gruppe 2: Diskuterede forskellige scenarier herunder Gåden om fodboldene og Sisyfosmyten. Gruppe 3: Opførte Hilberts hotel. Gruppe 4: Drengene diskuterede forskellige aspekter af Rummets form, pigerne diskuterede Narnia som et eksempel på rejsen til den anden verden. Gruppe 5: Brugte spejle som deres gennemgående metafor. Gruppe 6: Diskuterede Harry Potter og en mulig forbindelse til Fibonaccitallene. Fremlæggel- se i 2 mo- duler. Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 Gruppe 5 Gruppe 6 Kommen-tarer: Klassen/ Lærerne Generel evaluering: 1 modul

Udvalgte uddrag fra fremlæggelserne I Spejle som en metafor for uendelighed Hilberts Hotel Fodbold som eksempel på en superhandling Calvino – Rummets form: En model for den projektive plan (ved hjælp af Cabri 3D)

Udvalgte uddrag fra fremlæggelserne II Matta sluttede sig til den franske gruppe af surrealister i 1937 før han to år senere flyttede til New York. Hans malerier kan synes abstrakte, men udspringer af teg-ninger med erotiske og voldelige scener. I de to sidepaneler i triptykonet har bil-ledsproget en mekanisk science fiction kvalitet. Men midten domineres af or-ganiske former, der vækker mindelser om kønsorganer. Matta var optaget af at erobre sindets indre verden. Billedet Black Virtue fremmaner et flydende mentalt landskab med en ekstrem kom-bination af seksualitet og vold. Roberto Matta Echaurren, Black Virtue 1943, Tate Collection Som en af de førende abstrakte ekspressionister anses Mark Rothko (1903-1970) for en af de største malere i det tyvende århundrede. Hans malerier er berømte for de intense følelsesmæssige reaktioner de fremkalder hos tilskuerne. Kort før hans død skænkede Rothko ni malerier i stort format til Tate på betingelse af at de altid vil blive vist i deres eget rum, adskilt fra andre kunstneres arbejder. På denne måde opstod et af højdepunkterne i Tates kunstsamling. Disse malerier udgør en del af en større serie kendt som The Seagram Murals … Mark Rothko, Tate Collection (ca. 1960)

Dansk stil: Et essay om uendelighed Vi ved alle godt at man ikke kan se uendeligt, men hvad er så det tætteste man kommer på at se det? Det er forsvindingspunktet. Illustrationen ovenover viser at hvis man stod i midten af punkt P og D og så ud mod horisont linjen, ville man aldrig se hvor horisonten sluttede. Man ville bare se hvor den forsvandt. Udover det viser illustrationen også hvordan et væsen kan foretage en uendelig rejse. De to streger med de sorte prikker på symboliserer en dreng og en pige. Drengen går lidt hurtigere end pigen, og hunden (prikkerne) løber mellem de to med ti kilometer i timen. Afstanden mellem prikkerne ser ud til at blive mindre og mindre, og dermed til sidst ende i punktet nul. Men dette er kun øjets observation. Nå man forstørrer billedet er der hele tiden et stykke endnu til nulpunktet. Som man når længere og længere er det bare det samme og det samme. Når man så formindsker billedet er det ikke til at se hvor langt man er nået. Dette sker fordi uanset hvor lille en længde er, vil der altid være halvdelen tilbage af længden, som man igen må halvere.