Større Skriftlig Opgave i kemi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Fedtstoffer Hvad er fedt?
Nanopartikler i svejserøg
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Fra Plante til Lægemidler (Panax quinquefolium)
Grundlæggende IT, niveau G
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Vigtige begreber i naturfag
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
FUNCTIONAL GENOMICS. FORMÅL Forstå hvorledes celler fungerer på et molekylært niveau og responderer på fysiologiske ændringer.
Fremtidens student med kemi
Valgfagsorientering i KEMI 2005 Tom Sillesen
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Teori, metodologi og metode
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Skabelsen af livets molekyler (aminosyrer, sukkerstoffer)
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
KOSTPROGRAM 2013.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Fremtidens tekniske gymnasium
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
Varedeklaration Optagelse af mad Madens funktion Kulhydrat
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
VITAMINER OG MINERALER
OSMOSE OG DIFFUSION STOFTRANSPORT.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Studieretningsprojektet, HTX
Anatomi & Fysiologi XIX Stofskiftet, vitaminer og mineraler I
PROTEIN Af Leif D. Hansen.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
Fra aminosyrer til enzymer
Fedt, protein og kulhydrater
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Enzymer KHPHH! Aminosyrer Proteiner Enzymer. Enzymer KHPHH! Aminosyrer Proteiner Enzymer.
Proteiner og massespektrometri
Valgfagsorientering i kemi
Biodiesel and bioethanol
SKABELON.
1y’s samlede undervisningsmateriale om menneskets fordøjelse
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Den populærvidenskabelige artikel
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Udadvendte aktiviteter på Institut for Kemi Besøgsservice Anne Kjær Laustsen.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Den populærvidenskabelige artikel
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Den naturvidenskabelige metode
Proteiner Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Naturfag.
Det sure, det salte og det basiske 2
Studieretningsprojektet
Mælk og andre Mælkeprodukter.
Metoden fælles beslutningstagning
Mikroorganismers ernæring og stofskifte
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Biologi, geografi og kemi på HF
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

Større Skriftlig Opgave i kemi 3gKE 2005

Opgaven består af: En teoretisk del En eksperimentel del Lærebøger Artikler Internettet Emnehæfter En eksperimentel del Udleverede øvelsesvejledninger Selvkonstruerede øvelsesvejledninger Artikler m.m.

Fordele og ulemper: Mindre tid pga. eksperimentelt arbejde Mere ”ejerskab” i 3.års opgaven Mere intensiv vejledning Stilen minder meget om kemirapporten Brede valgmuligheder

Den eksperimentelle del: Skolens laboratorium Kendte omgivelser ML er til stede Eksternt laboratorium Universitetet, virksomhed e.l. Gerne egne kontakter… Forsmag på ”forskning”

Emneområder: Levnedsmiddelkemi Miljøkemi Uorganisk kemi Organisk kemi Biokemi

Levnedsmiddelkemi Garvesyrer i te C-vitamin i grøn peber Nitrit i spinat Kaffens kemi Chokoladens kemi Honning Vin Mejerikemi

Miljøkemi Ozon Jordanalyse Røgrensning Øldåser og genbrug Nitratanalyse Blyanalyser Pesticider Tungmetaller Kampstoffer

Uorganisk kemi Analyse af tændstikker Kompleks-syntese Solcreme Buckminsterfullerener Nanoscience Farvestoffer Supraledere Tændernes kemi Luminiscens

Organisk kemi Lægemidler Kiral katalyse Cannizarro reaktionen Bivoks Shampo Karotin og chlorofyl Sæbe fra muskatnødder Emulgatorer Vitaminer Spektroskopi Fedtstoffer

Biokemi Glykolysen DNA-sekventering Enzymer Proteinsyntesen

Fag: Kemi Område: levnedsmiddelkemi Analyser af fransk og californisk rødvins indhold af nogle typiske forbindelser. Det er opgavens hovedformål at undersøge, om det er muligt ved kemiske analyser at konstatere forskelle mellem fransk og californisk rødvin. De to slags rødvin bør undersøges for følgende: indholdet af ethanol indholdet af garvesyre og farvestoffer indholdet af restsukker indholdet af jern Såfremt tiden tillader det kan du yderligere vælge at analysere de to rødvine for indholdet af: organiske syrer, calcium, chlorid, phosphat og sulfat, samt tilsætningsstoffet svovldioxid. De opnåede resultater sammenholdes med en evt. varedeklaration, med evt. myndighedskrav samt med litteraturens angivelser af typiske koncentrationer, og forskelle og ligheder mellem de to slags rødvin konstateres. Hvis der i litteraturen er anvist forskellige analysemetoder til den samme analyse, bør du redegøre for dit valg af metode, herunder omtale fordele og ulemper. Ved valg af metode bør du endvidere tilstræbe en passende spredning. Eventuelt kan du også inddrage øl i undersøgelsen.

Fag: Kemi Område: lægemiddelkemi Blodfortyndende lægemidler - syntese af Warfarin  (Område: Lægemiddelkemi) Giv en kort beskrivelse af de biologiske processer der fører til blodkoagulation. Kom herunder ind på Vitamin-K's rolle i denne sammenhæng. Forklar og gør rede for warfarins indflydelse på processerne, der fører til blodkoagulation. Gør desuden rede for warfarins stereoisomere forhold og mulige biologiske konsekvenser heraf. Med hjælp fra XX fremstilles optisk aktivt warfarin ud fra benzylideneacetone og 4-hydroxycoumarin. Reaktionsproduktet oprenses ved søjlechromatografi og renheden af stoffet bestemmes ved High Performance Liquid Chromatography (HPLC). Desuden bestemmes den optiske renhed af det fremstillede warfarin. Smeltepunktet måles og der optages et 1H-NMR spektrum af reaktionsproduktet. Der udføres eventuelt smeltepunktsbestemmelse på det fremstillede warfarin. Der ønskes en grundig beskrivelse af procedurer og reaktioner, der har været anvendt i forbindelse med forsøget, samt en vurdering af forsøgsresultaterne. Der ønskes en kort redegørelse for betydningen af lægemidlers stereoisomere forhold. Kom herunder ind på problemer og perspektiver med hensyn til kemisk fremstilling af optisk aktive molekyler. Gør eventuelt rede for forskellige strategier til udvikling af nye potentielle lægemidler.

Fag: Kemi Område: Tobakskemi Følgende ønskes inddraget: Kemiske forbindelser i tobaksrøg - herunder såvel forbindelser, der stammer fra tobakken som forbindelser, der er dannet under forbrændingen. Beskrivelse af de variationer, der forekommer af tobaksrøg afhængig af - om man betragter hovedstrøm eller sidestrøm - hvor lang tid der er røget på den pågældende portion tobak - rygemåden. Analyse for en eller flere forbindelser, der forekommer i tobaksrøg: - Modelforsøg med kendte ikke-røg prøver. - Analyse på røgprøver. Redegørelse for princippet i de anvendte analysemetoder.

Fag: Kemi Område: Tandkemi Tænder og tandpleje Redegør for den kemiske opbygning af en tand samt forskellige tandplejemidlers indhold og udvalgte af disse stoffers funktion. Det eksperimentelle arbejde udføres i skolens laboratorium og skal omfatte: en kvalitativ bestemmelse af kviksølvioners hæmning af enzymet amylases aktivitet ved nedbrydning af stivelse en kvantitativ bestemmelse af phosphatindholdet i en tand (eller i kød- og benmel, hvis ikke en tand kan fremskaffes) en kvantitativ bestemmelse af fluoridindholdet i tandpasta og/eller mundskyllemiddel Den skriftlige opgave skal indeholde en grundig gennemgang af de eksperimentelle metoder.

Fag: Kemi Område: Alkaloider Koffein Giv en redegørelse for alkaloidet koffeins opbygning og kemiske egenskaber. Redegør ligeledes for hvor koffein forefindes og hvor stoffet anvendes, du skal herunder komme ind på koffeins biokemiske egenskaber ved indtagelse. Det eksperimentelle arbejde udføres i skolen laboratorium og skal omfatte: ekstraktion og oprensning af koffein fra kaffe og/eller te en eksperimentel vurdering det udvundne koffeins renhed en spektroskopisk analyse (IR og/eller H-nmr) af dit udvundne stof (spektre optages på XX) Den skriftlige opgave skal indeholde en grundig gennemgang af de eksperimentelle metoder og en kortere gennemgang af teorien bag de(n) valgte spektroskopiske analysemetode.

Tidsplan: Uge 38-39: uforpligtende samtaler Man 3/10: valg af fag Uge 40-41: vejledning Tor 28/10: valg af område Uge 50-51: opgaveuge Tir-tor: eksperimentelt arbejde Fre-tir: opgaveskrivning