Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
10 Konkurrencesituation
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
4 Strategisk planlægning
Divergent og Konvergent
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Venedig – PID konference
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
ß Iværksætterens udfordringer og muligheder Louise Rønne, Republikken.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Udvikling og styring af en virksomhed
NOEA/Aalborg Universitet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Organisationstruktur
Problemer eller udfordringer.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
Den lærende organisation
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Branding afsætning.
Introduktion til Blue Ocean Strategy
Company programme - Veda
Præsentation af forretningsplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Mission, vision og forretningsidé
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy Fremtidens vindere konkurrerer ikke IDA - onsdag den 13. november 2013 MyAdvice

Program Introduktion til Blue Ocean Strategy Introduktion til hinanden Dialog og sparring – din virksomheds uniqueness og udfordringer

Blue Ocean Strategy Skabe markedsfordele ved hjælp af kreativitet og nye idéer frem for priskonkurrence. Strategien er formuleret i 2005 af professorer W. Chan Kim og Renée Mauborgne fra INSEAD i Frankrig.

Det handler om at ’tænke ud af boxen’ og gøre virksomhedens produkt eller strategi så unik, at konkurrence nærmest bliver overflødig.

Value innovation – skaber en bæredygtig strategi Omkostninger Value innovation Købsværdier

Røde oceaner: Blå oceaner: Det kendte marked som repræsenterer alle eksisterende brancher. Konkurrer på eksisterende markeder Bekæmp konkurrenterne Udnyt eksisterende efterspørgsel Foretag værdi-/omkostningsafvejning Ret alle virksomhedens aktiviteter ind på det strategiske valg mellem differentiering eller lave omkostninger Det ukendte marked som repræsenterer alle ikke- eksisterende brancher. Skab et marked uden konkurrence Gør konkurrence irrelevant Skab og fasthold ny efterspørgsel Bryd med værdi-/omkostningsafvejning Ret alle virksomhedens aktiviteter ind på differentiering og lave omkostninger samtidig

6 principper Formulere Omdefiner markedsgrænser Fokus på det overordnede billede – ikke tal Ret blikket ud over eksisterende efterspørgsel Få den strategiske rækkefølge på plads Risikofaktor som hvert princip dæmper Søgerisiko Planlægningsrisiko Skaleringsrisiko Forretningsmodelrisiko Eksekvere Overvinde forhindringer i organisationen Byg eksekvering ind i strategien Organisations risiko Ledelses risiko

6-vejs ramme -> definér ny strategi Normale reaktionsmønstre -> Blue Ocean mindset Definere branchen på samme måde som altid og fokusere på at være de bedste Analysere alternative brancher Opfatte branchen som opdelt i én gang vedtagne strategiske grupper – og stræbe efter at hævde sig inden for denne gruppe Analysere strategiske grupper Fokusere på den samme købertype, hvad enten det er indkøber, bruger eller påvirkeren Købsbeslutningsprocessen Definere omfanget af de produkter og ydelser, branchen tilbyder, ens Komplementære produkter og ydelser Acceptere branchens funktionelle og emotionelle orientering Funktionel eller emotionel appel til kunderne Fokusere på samme tidshorisont – ofte på eksisterende konkurrencemæssige trusler Trends

Omdefinér markedsgrænserne og skab et nyt strategi lærred Definér nyt strategi lærred Analysere alternative brancher Analysere strategiske grupper Købsbeslutnings-processen Trends Funktionel eller emotionel appel til kunderne Komplementære produkter og ydelser

Med andre ord… Forsøg IKKE at udkonkurrere konkurrenterne, men forsøg i stedet for at tilbyde en merværdi til kunderne. Herved udvider virksomhederne de eksisterende branchegrænser og skaber et marked uden konkurrence.

4-faset framework NEDPRIORITER Hvilke faktorer skal nedprioriteres kraftigt i forhold til branchens standard? SKAB Hvilke faktorer skal skabes, som branchen aldrig tidligere har udbudt? FJERN Hvilke faktorer, som branchen tager for givet, skal fjernes? Ny værdi kurve OPPRIORITER Hvilke faktorer skal opprioriteres kraftigt i forhold til branchens standard?

Hands on – 4 trins visualiseringsstrategi Visuel opmærksomhed Visuel udforskning Visuel strategi ’messe’ Visuel kommunikation Sammenlign din virksomhed med dine konkurrenters ved at tegne dit nuværende strategi lærred. Bemærk hvor din strategi skal ændres. Gå ud på markedet og oplev de 6 veje til at skabe et blåt ocean (analyser markeder, strategi grupper, købsprocesser m.v.) Læg mærke til de særlige fordele ved alternative produkter/ydelser. Bemærk hvilke faktorer du skal fjerne, skabe eller ændre. Tegn dit ønskede strategi lærred baseret på dine nye observationer. Få feedback på alternative strategier fra kunder, konkurren-ters kunder, konkurrenter og andre. Brug feedback til at skabe den bedste strategi for fremtiden. Optegn din før- og efter strategi så du kan sammenligne dem. Understøt kun de projekter og operationelle handlinger, som understøtter at eksekvere den nye strategi.

Forhindringer i organisationen KOGNITIVE Organisationen er ikke forandringsvillig POLITISKE Modstand fra magtfulde interesser MOTIVATION Umotiverede medarbejdere RESSOURCER Begrænsede ressourcer

 http://www.youtube.com/watch?v=pTv4yD6BKlA

Have a cup of blue ocean MyAdvice Rejsen ud på det blå ocean begynder ikke med store investeringer eller omfattende innovationsprojekter. Den begynder heller ikke med en løsning på et problem. Den starter det vidunderlige øjeblik, da man pludselig ser sin forretning eller sine produkter i et helt nyt lys. Når du kan se din virksomhed fra en ny vinkel, kommer de nye løsninger næsten af sig selv! Vi har specialiseret os i at gøre virksomheders spilleplader større. Lægge nye perspektiver på forretningen og indføre nye regler. MyAdvice

Susanne Kaufmann sk@myadvice.dk +45 40 33 90 60