     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering 4.-5. maj 2004 Fyraftensmøde Tirsdag d. 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inspirationstema: Børns rettigheder
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Medborgerskab – på sporet
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fagets formål, fokus og fagmål
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Lærerprofessionen - en definition.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Kvantitative metoder
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Kodeks for offentlig topledelse
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Lærerprofessionen.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk 14. januar 2016.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Fyraftensmøde Tirsdag d. 2. november 2004 i Århus Onsdag d. 3. november 2004 i København Monitorering og evaluering - behøver det at være så svært?

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Mål for mødet: –Overblik over enkle redskaber –Drøfte hvordan indgå –Lytte til hinandens erfaringer –Tænke det ind i egne rammer –Drøfte at få det integreret i projektplanlægningen –Hvordan kan man bruge det man lærer af M og E –Inspiration og ideer

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 MONITORERING OG EVALUERING – Hvorfor? -refleksion, læring, ansvarliggørelse (kapacitetsopbygning) -mulighed for at justere og forbedre -at give og få feedback (tilfredsstillelse) -(mobilisering og lobby/advocacy arbejde) -kontrol/ intern dokumentation/ regnskab -oplysning/ekstern dokumentation/ information

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Principielt udfører SYD-PARTNEREN al monitorering og evaluering - med støtte fra og suppleret af den danske organisation. Forskellige typer: 1. Traditionel rapportering: (statusrapporter, regnskaber, budgetopfølgning, afsluttende rapport) 2. Yderligere monitorering/evaluering af projektudførelse (på f.eks. output, projektmål, indikatorer, partnerskabet, kapacitetsopbygning) 3. Monitorering/evaluering af impact/virkning (udviklingsmål / impactindikatorer / impactstudier) Der er ofte tale om overlapning imellem dem

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 At vælge sig simple redskaber ud fra: formål - ressourcer (DK/Syd) - kapacitet / erfaring (DK/Syd) - realisme! - reel brugbarhed - samspil/interaktiv anvendelse - forståelse hos partner / målgruppe - grundlæggende troværdighed (ikke videnskabelig ”objektivitet”) HVEM skal bruge materialet til HVAD HVEM skal gøre HVAD og HVORDAN

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Monitorering af virkning / impact: Er der hos målgruppe / partner eksempelvis sket ændringer i: - materielle livsvilkår / adgang til ressourcer - dagliglivet / sociale vilkår og relationer - vilje, lyst og evne til at handle - viden (f.eks. om rettigheder / ”redskaber”) - magtrelationer / kontrol over ressourcer etc. - strukturer / organisering - politikker / strategier At se på ændringer kræver ofte at der er en eller anden form for viden om udgangspunktet, status eller baseline

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Indikatorerne skal: •være præcise og afspejle et væsentligt aspekt af målopfyldelsen •være forståelige og give mening for målgruppen •skal kunne gøres genstand for ”objektiv bedømmelse” •omfatte forhold der har direkte sammenhæng med projektaktiviteterne •kunne måles uden de store omkostninger Forskellige former for indikatorer:  Kvantitative f.eks. antal uddannede kvinder / antal km. bygget vej  Kvalitative f.eks. forøget viden blandt kvinder  Adfærdsbeskrivende f.eks. kvinder laver ernæringsrigtig mad

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Baseline undersøgelse – og survey/interviews Formålet med et Baseline studie er på et senere tidspunkt at kunne dokumentere hvilken forandring et givent projekt har medvirket til at skabe. Ambitionerne for studiet, afhænger derfor af projektets størrelse, og organisationens egne ambitioner i forhold til hvor detaljeret man gerne senere vil kunne ”måle” frugterne af ens arbejde. Et Baseline studie skal skabe et sammenligningsgrundlag – intet andet. Det skal derfor skræddersyes til det konkrete projekt med udgangspunkt i samarbejdet mellem Nord og Syd-NGO’en og de eksisterende ressourcer.

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Baseline data

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Levestandard -grundlæggende fornødenheder -Viden / kompetencer -Arbejde / indkomst -værdier Personlig Udvikling -Selvværd -Kulturel identitet -Kreativitet -Kritisk reflektion Organisatorisk kapacitet -Planlæging -Administration -Ressourcer -Udadvendte kontakter / netværk Organisations kultur -Vision -Demokratisk praksis -Autonomi -Solidaritet Politisk miljø -Love -Politikker -Praksis Samfunds-normer -Værdier -Attituder -Relationer Samfund Lokalt, Regionalt, Nationalt Netværk, NGO’er, Græsrødder, Grupper Familier, Individer Håndterbart / måleligt Uhåndterbart / svært måleligt

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Overordnet mål/Udviklingsmål: Via styrkelse af CGFED som fortaler for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder i Vietnam, er der opnået : •Forbedret livskvalitet indenfor seksuel og reproduktiv sundhed. •Større bevidsthed om seksuelle og reproduktive rettigheder. •Øget lighed mellem kønnene •Ændret holdning til centrale emner indenfor seksuel og reproduktiv sundhed. •Blandt kvinder, mænd og unge i lokalsamfund i Vietnam.

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Projektmål nr. 1: Ved udgangen af September 2006, har –800 forældre (til unge), –160 unge, –92 nøglepersoner(*) fra 4 provinser i Vietnam forøget viden om og forståelse for centrale begreber indenfor køn og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR). De anvender denne viden til en forbedring af den seksuelle og reproduktive sundhed på lokalt niveau og fungerer som folkelig basis for CGFED’s fortalervirksomhed på lokalt niveau. (*) Nøglepersoner: •- Massemedie-repræsentanter på provins- og distriktsniveau. •- Lokale ledere / fremtrædende personer fra diverse organisationer i projektområderne •- Sundhedspersonale fra projektområderne •- Lærere fra kommuneskoler i projektområderne •- Repræsentanter fra lokalafdelinger af Kvindeforbundet (Vietnam Women’s Union, ungdomsforeningen (Vietnam Youth Union), og landmandsforbundet (Vietnam Farmer’s Association). •(i alt 12 masse-medie repræsentanter og 80 repræsentanter fra de andre grupper) Projektmål nr. 2: Ved udgangen af September 2006, har CGFED styrket kapacitet til at drive fortalervirksomhed, lave netværksarbejde og styre/implementere udviklingsprojekter, og bruger denne kapacitet til at påvirke de vietnamesiske myndigheder til en bedre implementering af nationale SRSR strategier/handlingsprogrammer.

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 ”Imagine the project is all finished - how will you know it is a success, what things will you see happening? How will men, women and children benefit? How will it affect your life?”

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004 Fem simple trin: 1.Setteing the long term goals – ”The community’s Vision of Success’ 2.Reaching the long term Goals – Creating Check lists for Action 3.Carrying out Participatory Monitoring – Community Feedback on progress 4.Participatory Evaluation – What changes have people noticed? 5.Participatory Monitoring and Evalution for the community: Creating local ownership

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004

     Projektrådgivningen – Monitorering og evaluering maj 2004