ADHD- også alt det andet !

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Den 16.august 2010 Regionsgården
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Energi- & Vandværkstedet
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Børn, bevægelse og motivation
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sociologi – Individ og samfund
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
E I EKSTROVERSION og INTROVERSION
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Relationskompetence – hvad er det?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Jeg hørte engang én sige, at hvis man skal have mennesker til at bygge et skib, skal man ikke give dem søm og træ. Man skal give dem drømmen om havet.
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Psykiske følger af utilfredshed med udseendet NOl-LEOOS
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Personlig stof- og alkoholpolitik
Læge Poul Lundgaard Bak
Kort til handling - psykisk arbejdsmiljø i sygeplejen
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

ADHD- også alt det andet ! Hvad gør vi så, når diagnosen ADHD er stillet?

Program Oplæg ved Silas. Cases ved Katarina og Jane. Dialog med sidekammerat 10 minutter. Feedback, spørgsmål og diskussion

Diagnosen ADHD Diagnosen ADHD er givet. Medicinering er, eller er ikke i gang. For at behandle det hele menneske, hvad skal vi så i øvrigt kigge på? ADHD som paraplybegreb, der på en gang rummer adfærdsmæssige, kognitive og emotionelle problemstillinger… I det danske referenceprogram anbefales kognitiv adfærdsterapi er det nok?

ADHD og medicin Medicin hjælper på større opmærksomhed og koncentration, men den udvikler ikke følelsesmæssige og sociale kompetencer. Hvad nu hvis den unge ikke vil have medicin?

ADHD og… X har ADHD og er: Godt begavet/ dårligt begavet, omsorgssvigtet, adfærdsforstyrret, personlighedsforstyrret, socialt kompetent/ social fobi. Udadvendt/ indadvendt, snakkende/ stille, hidsig/ passiv aggressiv, kræsen/ alt spisende, musikalsk, kreativ, humoristisk, sportsinteresseret…………….

Forstå egen/andres adfærd i lyset af indre/mentale tilstand Mentaliseringsevne Forstå egen/andres adfærd i lyset af indre/mentale tilstand Differentiere, rumme og benævne emotioner og andre mentale tilstande (behov, impulser osv.) Opleve forestillinger om virkeligheden som forestillinger – ikke ’virkeligheden’ (adskille indre & ydre realitet) Er typisk en implicit, processuel færdighed (baggrund for adfærd) Afgørende for regulering af følelser & adfærd, håndtering af relationer & belastende oplevelser

Mentaliseringevne 2. Udvikles ved at: Andre rummer, hjælper med at adskille, spejler og tilbyder repræsentationer af (verbaliserer) mentale tilstande – at være genstand for en andens mentalisering At man erfarer, hvordan mentale tilstande kan rummes og være baggrund for egen & andres adfærd ’Lege’ m. forskellige perspektiver på/udgaver af virkeligheden

Eksekutiv funktionerne Eksekutiv funktioner og intelligens Hvad er eksekutive funktioner? De eksekutive funktioner er kernen i problemet, for en person med en opmærsomhedsforstyrrelse. Eksekutive betyder udøvende. Eksekutive funktioner er et samlebegreb ligesom intelligens. Det skal forstås som et hirakisk samlebegreb, der bygger på en lang række mere grundlæggende funktioner.

Intelligens Wais-lll og Wisc-lll Sproglig formåen og arbejdshukommelse versus perceptuel organisering og forarbejdningshastighed. Vurdering af eksekutivfunktioner i forhold til intelligens f.eks. Arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed. Sammenligning af WISC-III resultater i grupper af børn med ADHD og kontrolgrupper peger på svagere resultater for ADHD-gruppen på alle 4 indekser, primært opmærksomheds og tempoindekset. ADHD, intelligens og misbrug.

Livsverden (miljøfaktorer) Den fysiske verden: Kroppen i verden, fysisk krop og materiel ejendom. De sociale relationer til andre: Hver er personerne i vores verden og hvordan er vores relation til dem. Herunder opvækst, nærhed intimitet. Kommunikation.

Livsverden (miljøfaktorer) 2 Relationen til sig selv: Vores forhold til sig selv, frihed afhængighed, livsalder, personlighed. Den åndelige dimension: Mening med livet, religion, tvivl og glæde ved livet.

Personlighed Personlighedstest, interwiev Introvert/ ekstrovert…..dominerende, aktiv, snakkesalig eller reserveret og genert. Følelsesmæssig stabilitet/ ustabilitet. Åben versus lukkethed overfor indre såvel som ydre verden: fantasi, ukonventionelle værdier og nye ideer. Altrurisme versus egoisme samarbejde/ konkurrence. Samvittighedsfuldhed, selvkontrol versus impulsstyring

Helhedsbehandling Ovenstående er undersøgt, hvordan laver vi en plan der holder og er helhedsorienteret? Tværfaglighed, samarbejde og har vi den unge med? 2 casehistorier…

Dialog Dialog med sidekammerat 10 minutter. Hvad kan du genkende, ud fra det du har hørt på workshoppen? Er der noget genkendeligt, noget inspirerende? Noget nyt, der kan sættes i værk?