1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
NGG.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Rungsted Gymnasium.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Introduktion til AT + AT-1
NGG.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Roskilde Tekniske Gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Projektopgave klasse.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Studentereksamen - stx
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
NGG-INFO 1.
Falkos sproglige studieretning
Samtidshistorie på HHX
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Konference om Almen Studieforberedelse
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Intro og Problemformulering
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Orientering om studieretninger på RG En studentereksamen : 4 A-niveau, 3 B-niveau, 7 C-niveau 3 naturvidenskabelige fag på C Heraf.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Orienteringsaften Brøndby Gymnasium. Program Kl Velkomst ved borgmester Kjeld Rasmussen Adm.dir. i Brøndby IF, Per Bjerregaard/bestyrelsesmedl.
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Nørre Aaby Realskole - et trygt sted at lære Velkommen Info-møde Skoleåret 2012/ årgang Onsdag den 16. november 2011.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
UU-vejleder Jette Skiveren Tlf:
Hvad er AT – almen studieforberedelse
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Velkommen til Metode i DIO.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?

AT Almen studieforberedelse Dagens pointe: Kun gennem kendskab til FAG og METODE kan vi nærme os ”sandheden”

Profilere Fredericia i forbindelse med Klima- topmødet: Som en kreativ, grøn og nytænkende kommune med fokus på økonomi og udvikling. Opgave fra borgmesteren ”Visionær Vind” Hvilke fag? BILLEDKUNST DESIGN FYSIK MATEMATIK ERHVERVSØKONOMI ENGELSK DANSK BIOLOGI SAMFUNDSFAG

Hvad skal du kunne i AT? (nye krav på universitetet og i erhvervslivet!) 1.Løse opgaver med flere fag: - Hvad handler fagene om? - Hvordan gør man i fagene (metoder)? 2.Arbejde selvstændigt 3.Samarbejde 4.Sætte emnet i historisk og nutidigt perspektiv 5.Tænke kreativt 6.Formidle – skriftligt og mundtligt

AT-undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Eksempel

AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Den traditionelle forklaring: Kenyanere og andre, som vokser op i høje højder, kompenserer for luftens lavere iltindhold ved at øge deres evne til at optage ilt - og løber derved hurtigere i længere tid uden at producere mælkesyre og ”gå kolde”. ”Tynd luft”

Forskning/metode: Professor Walter Schmidt og kollegerne i Bayreuth har i et 12 ugers forsøg med 10 kenyanske og 11 tyske eliteløbere aflivet denne teori: Falcificering! Hypotese: ”Opvæksten i tynd luft” »Kenyanernes dominans skyldes ikke højere eller bedre iltoptagelse hos løberne - de har hverken mere hæmoglobin i blodet eller større hjerter end europæiske løbere,« konkluderede Schmidt.

AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? HISTORIE: De har ikke altid løbet så hurtigt! 1985: 44 procent af verdens bedste langdistanceløbere var fra Europa, mens blot 12 procent kom fra Kenya. 2008: 69 procent af verdenseliten kommer fra Afrika, heraf 47 procent fra Kenya Den udvikling kan ”den tynde luft” heller ikke forklare!

AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Scott Douglas (am. forsker): ”In the positive-feedback cycle of Kenyan running — where hard training at altitude builds on genetics, culture, and tradition, and where others' success spurs on each new crop of aspiring runners — monetary motivation is a key ingredient ”

AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Forklaringen på de østafrikanske langdistanceløberes ovenlegenhed er bedre løbeøkonomi, mindre kropsmasse og tyndere lægge, viser ny dansk og tysk forskning. ALLE KAN SE DET! MEN ER DET ”RIGTIGT”?

Det er pigerne, der får de kenyanske drenge til at løbe! AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Jeg har fundet en helt anden forklaring: Og hvad skal de kenyanske drenge have for at imponere pigerne?

Hvad er det pigerne vil se?

Undersøgelse af kalenjinfolket Metode: –Ikke fysiologi eller sociologi: Oplæs s. 118 –Men historie og antropologi: •Migration •Skriftlige kilder fra kolonitiden •Lingvistik •Antropologisk sammenligning! 70% af kenyanske topløbere kommer fra kalenjinfolket. Og hvad kommer forskerne frem til?

KVÆGTYVERI! •Kvægtyveri giver højstatus •Køer havde meget høj social og økonomisk værdi •Ofte km. løb ved tyveri Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?

AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? FYSIOLOGEN: Tynd luft! ØKONOMEN: Penge! SOCIOLOGEN: Sociale forhold! ANATOMEN: Tynde ben! ANTROPOLOGEN: Kvægtyveri!

AT Almen studieforberedelse Kun gennem kendskab til FAGENE og METODER kan vi nærme os ”sandheden”

Eksempler på spændende AT-forløb •Idræt og religion:Italienske fodboldtilhængere •Historie og samfundsfag:Fascisme + Studietur til Rom •Samfundsfag og engelsk: Terrorisme •Musik, samf. og dansk: Musikvideoer •Dansk og biologi: Den globale opvarmning •Historie og fysik:A-kraft-ulykke FAGSAG

AT på FG 1.g AT 1 AT 2 AT 3 Det hele menneske (Id, mu/dr) Renæssance (Hi, fy, bk) En sag – Årsprøve (Sa, +) Intro til AT Problemformulering Udarbejde og besvare problemformulering 2.g AT 4 AT 5 AT 6 Videnskabsteori/metoder (Da/en, nv-fag) En sag Besvare problemform. Synopsis introduktion Synopsisprøve 3.g AT 7-intro AT 7-sag AT eksamen Nybrud efter 1900 En sag UVM-stillet opgave Synopsisfremlæggelse

Prøver og eksamen i AT 1.g årsprøve: AT-3: Udarbejdelse og besvarelse af problemformulering, der besvares skriftligt 2.g årsprøve: AT-6: UVM-emne. Arbejdet munder ud i en mundtlig synopsisprøve 3.g eksamen: Synopsiseksamen. Består af både en skriftlig (synopsis) og en mundtlig del Ingen afsluttende årskarakter, men én eksamenskarakter, der tæller på eksamensbeviset med vægten 1,5.

AT – 1 Emne: ”Det hele menneske” Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?”