Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til AT + AT-1

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til AT + AT-1"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til AT + AT-1

2 AT Almen studieforberedelse
Dagens pointe: Kun gennem kendskab til FAG og METODE kan vi nærme os ”sandheden”

3 Opgave fra borgmesteren
”Visionær Vind” BILLEDKUNST DESIGN BIOLOGI Profilere Fredericia i forbindelse med Klima-topmødet: Som en kreativ, grøn og nytænkende kommune med fokus på økonomi og udvikling. ENGELSK DANSK MATEMATIK ERHVERVSØKONOMI FYSIK SAMFUNDSFAG Hvilke fag?

4 Hvad skal du kunne i AT. (nye krav på universitetet og i erhvervslivet
Løse opgaver med flere fag: - Hvad handler fagene om? - Hvordan gør man i fagene (metoder)? Arbejde selvstændigt Samarbejde Sætte emnet i historisk og nutidigt perspektiv Tænke kreativt Formidle – skriftligt og mundtligt

5 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT-undersøgelse Eksempel Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?

6 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Den traditionelle forklaring: Kenyanere og andre, som vokser op i høje højder, kompenserer for luftens lavere iltindhold ved at øge deres evne til at optage ilt - og løber derved hurtigere i længere tid uden at producere mælkesyre og gå kolde.

7 Hypotese: ”Opvæksten i tynd luft”
Forskning/metode: Professor Walter Schmidt og kollegerne i Bayreuth har i et 12 ugers forsøg med 10 kenyanske og 11 tyske eliteløbere aflivet denne teori: »Kenyanernes dominans skyldes ikke højere eller bedre iltoptagelse hos løberne - de har hverken mere hæmoglobin i blodet eller større hjerter end europæiske løbere,« konkluderede Schmidt. Falcificering!

8 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? HISTORIE: De har ikke altid løbet så hurtigt! 1985: 44 procent af verdens bedste langdistanceløbere var fra Europa, mens blot 12 procent kom fra Kenya. 2008: 69 procent af verdenseliten kommer fra Afrika, heraf 47 procent fra Kenya Det kan ”den tynde luft” heller ikke forklare!

9 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Scott Douglas (am. Forsker): ”In the positive-feedback cycle of Kenyan running — where hard training at altitude builds on genetics, culture, and tradition, and where others' success spurs on each new crop of aspiring runners — monetary motivation is a key ingredient ”

10 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Forklaringen på de østafrikanske langdistanceløberes ovenlegenhed er bedre løbeøkonomi, mindre kropsmasse og tyndere lægge, viser ny dansk og tysk forskning. ALLE KAN SE DET! MEN ER DET ”RIGTIGT”?

11 Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?
AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? FYSIOLOGEN : Tynd luft! ØKONOMEN : Penge! SOCIOLOGEN : Sociale forhold! ANATOMEN : Tynde ben!

12 AT Almen studieforberedelse
Kun gennem kendskab til FAGENE og METODER kan vi nærme os ”sandheden”

13 Eksempler på spændende AT-forløb
FAG SAG Idræt og religion: Italienske fodboldtilhængere Historie og samfundsfag: Fascisme + Studietur til Rom Samfundsfag og engelsk: Terrorisme Musik, samf. og dansk: Musikvideoer Dansk og biologi: Den globale opvarmning

14 AT på FG 1.g 2.g 3.g AT 1 AT 2 AT 3 Det hele menneske (Id, mu/dr)
Renæssance (Hi, fy, bk) En sag – Årsprøve (Sa, +) Intro til AT Problemformulering Udarbejde og besvare problemformulering 2.g AT 4 AT 5 AT 6 Videnskabsteori/metoder (Da/en, nv-fag) En sag Besvare problemform. Synopsis introduktion Synopsisprøve 3.g AT 7-intro AT 7-sag AT eksamen Nybrud efter 1900 UVM-stillet opgave Synopsisfremlæggelse

15 Prøver og eksamen i AT 1.g årsprøve:
AT-3: Udarbejdelse og besvarelse af problemformulering, der besvares skriftligt 2.g årsprøve: AT-6: UVM-emne. Arbejdet munder ud i en mundtlig synopsisprøve 3.g eksamen: Synopsiseksamen. Består af både en skriftlig (synopsis) og en mundtlig del Ingen afsluttende årskarakter, men én eksamenskarakter, der tæller på eksamensbeviset med vægten 1,5.

16 AT – 1 Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?”
Emne: ”Det hele menneske” Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?”

17 AT-1 Intro 10 lektioner: 3 musik/drama 5 idræt Afrunding
Lille skriftlig opgave

18 Præsentation af skriftligt produkt
I får hver en problemstilling der skal besvares skriftligt 3-5 forskellige problemstillinger i drama eller musik Elevtimer: ½ time Besvarelsen medbringes til den sidste lektion 18

19 Akrobatikkonkurrence
Hver klasse skal i fællesskab kunne stå med kun 12 berøringsflader på jorden En klasse i F5 En klasse udenfor F5 Klasserne viser hinanden hvordan det gøres til sidst i F5

20 Ulrik Wilbeks personlighedsanalyse
En metode til at analysere 4 forskellige kvaliteter hos ”det hele menneske” Ulrik Wilbek analyserer landsholdsspillere ved hjælp af en test med 55 udsagn, som spillerne skal forholde sig til Resultatet af analysen anvendes i udtagelse af spillere samt udviklingen af den enkelte spiller

21 Ulrik Wilbeks personlighedsprofiler
Rød: Præstation - Utålmodige Sejrsvilje ”Krigere” Ambitiøse Grøn: Kreativitet Søger variationen Eksperimenterer Impulsive Grå: Struktur Søger sikkerhed i: Rutiner Regler Statistikker Blå: Social Tolerante Harmonisøgende Sensitive Hvilken profil tror I følgende spiller har på banen? Kasper Hvidt, Lars Christiansen, Bo Spellerberg og Mikkel Aagaard

22 Ulrik Wilbeks personlighedsprofiler
Et team har brug for det rette mix af alle 4 kategorier for kunne yde de bedste præstationer Alt efter arbejdsopgaven udvælges personer med den mest optimale profil til opgaven Skal der følges en planlagt strategi sættes grå spillere på banen I en presset situation hvor man er lidt nede kan de grønne spillere lave helt uventede ting Man kan have forskellig personlighedsprofil alt efter situationen man befinder sig i. Den grå revisor kan være rød kitesurfer i fritiden Lars Krogh Jeppesen er rød på banen men blå udenfor banen Snak med sidemanden om hvilken profil I har i forskellige situationer + i akrobatikøvelsen

23 Svømmesangleg - hvis der er tid…
TEKST: FAGTER: Svømme, svømme, 2 svømmetag I en svømmehal. Tegn firkant med hænderne Hvor der er varmt tør sved af panden Hvor der er koldt gnub skuldre med hænderne I en svømmehal Tegn firkant med hænderne Dykke, Dykke Små dyk med samlede hænder Dykke på bunden ned Dybt dyk med hænderne Åh jeg ville ønske gå rundt om sig selv og skiftevis jeg ku’ blive ved og ved løft armene

24 Svømmesangleg 1. gang synges alle strofer
2. gang mimes 1. strofe, resten synges 3. gang mimes 1. og 2. strofe osv… Sidst mimes alle strofer kun med fagterne. Der sluttes af med at synge hele sangen med fagter til. Hvordan det er at stå og synge/fægte foran de andre? Hvorfor er det svært?


Download ppt "Introduktion til AT + AT-1"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google