Neurofysiologi / Anatomi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Den 16.august 2010 Regionsgården
Fortolkning af testresultaterne
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Blindfødte børns hjerner ser gennem fingrene
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Anatomi & Fysiologi V Nervesystemet
Neurologiske lidelser og skader Neurointensive problemstillinger
Erkendelsesteori: vidensmodel
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Ledelse i Praksis – 4. aften
Specialpædagogisk massage
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
Kunsten at kunne tænke op
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
A-refreshment lørdag, den
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Ortopædist Uddannelsen Af Ali Ghotbi
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Audiovisuel betydning
Basal ganglier projektionssystemer
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Hjernen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
OSMOSE OG DIFFUSION STOFTRANSPORT.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Nervesystemet S. 5. Dka.
Ledningsbaner i CNS.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hvad er det? Af Ali Ghotbi, Ortopædist Uddannelsen.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Anatomi & Fysiologi VI Nervesystemet
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Neuropsykologisk undersøgelse (tre traditioner)
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Læsionens placering Cortex Hvid substans Basalganglier Cerebellum CNS
1. Introduktion og oversigt: Hjernens funktioner –
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Oplæg i Neuropsykologi
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Dynamisk system teori - model
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Netværksdage Korsør 2016.
Nervesystemet S. 5. Dka.
Små glade ben i tal.
Centralnervesystemet
Problem- and play- based Learning
mekanoreceptor i huden
Figur 13.2 Funktionel inddeling af nervesystemet (fortsat).
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
KODEORD KONTROL.
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Nervesystemet CNS Funktion:
Assisteret NOR - workshop
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Neurofysiologi / Anatomi

Litteratur - basis: Kandel & Schwarts & Jessel: Principles of neural science McGraw-Hill ed 4, 2000

Neurofysiologi sept 2005

Sanser Synssans Høresans Somato-sensorisk sans - exteroceptivt system - sansning externe stimuli - proprioceptivt system - overvåger hvor kropsdele befinder sig Interoceptive system - generel information om kroppens tilstand Kemiske sanser - lugte- og smagssans

Sammenfatning af hjernens funktionalitet. Pandelapper: Personlighed Planlægning Organisering Problemløsning Selvtillid Opmærksomhed Opførsel Følelser

Sammenfatning af hjernens funktionalitet. Parietallapper: Bearbejdning af sanseindtryk Kropsfornemmelser Rumoplevelser Rum-retning Genkendelse af selv

Sammenfatning af hjernens funktionalitet. Occipitallapper: Primære synsindtryk Tolkning synsind- tryk og bearbejd- ning Koordination Ve. styrer hø. og omvendt

Sammenfatning af hjernens funktionalitet. Tindingelapper: Lydopfattelse Samarbejder for- skellige sanseind- tryks modaliteter Sprog/musik “Ligevægt” “Tænkning”

Neurofy- siologi + Anatomi

Neurofysiologi / Anatomi

Neurofysiologi / Anatomi Primær sensorisk cortex unimodal associations cortex multimodal associations cortex Somato sensorisk visuel auditiv

Neurofysiologi / Anatomi Hud hurtigt adapterende Post parietal laps område Dybt tryk ledstilling Hud hurtigt og langsomt adapterende Motor cortex Dybt væv - strækrecptorer Primær senso-motorisk cortex

Neurofysiologi / Anatomi

Neurofysiologi / Anatomi langsomt adapterende hurtigt adapterende receptive områder superficielt Merkel Meissner dybt Ruffini Pacinian

Neurofysiologi / Anatomi hare kat abe menneske

Sensorisk-motorisk system Hierakisk opbygget Al motorik er guidet af sensorisk feedback Centrale sanse-motoriske programmer - bevidst contra ubevidst kontrol - kan udvikles uden træning - læring kan udvikle sansemotoriske programmer

Organisering af sensoriske system Sensorisk cortex består af: - primær sensorisk cortex - sekundær sensorisk cortex - associations cortex

Posteriore parietale associations cortex Integrerer information om hvor kroppen befinder sig i forhold til rummet. Informationer fra både visuelle, auditoriske og Somato-sensoriske systemer indgår teste

Model af sensoriske system Associations cortex Sekundær sensorisk cortex Primær sensorisk cortex Thalamiske kerner Receptorer

Interaktions principperne Hierakisk organiseret - dele af systemet kan blive rangeret i forhold til hinanden Funktionelt inddelt - nivauer i cortex fungerer separat og har forskellig specialisering Parallel processering - informationen løber igennem systemet i mange baner

Sanse-motoriske system Associations cortex sec motor cortex Primær motor cortex Hjerne-stamme muskel Rygmarv

Koordinationen

Synssansen - selektiv opmærksomhed Vi opfatter kun et begrænset antal sensoriske stimuli Vi fokuserer via interne cognitive processer via eksterne hændelser. Coctailparty effekten: - vi kan blokere stimuli fra opmærksomheden men samtidigt ubevidst overvåge det blokerede

Synet - principper Primære visuelle cortex i bageste del af occipitallap Præ-striate cortex ligger rundt om denne. Andre visuelle områder indgår i perception af form, farve og bevægelse Subjektive konturer - når man kan se konturer selv om de ikke er der. Neuroner i præ-striate cortex “laver” disse konturer

Corticale syns mekanismer Dorsale og ventrale baner Dorsale baner: - Dorsale fra primær visuelle cortex - Dorsal præ-striate cortex - Posterior parietal cortex Ventrale baner: - Primær visuel cortex - Ventral præ-striate cortex - Infero-temporale cortex

Corticale syns mekanismer Dorsale baner: - hvor objekter befinder sig dvs de styrer adfærd vdr objekter Ventrale baner: - hvad objekterne er dvs formidler bevidst perception af objekter

Visuelle områder i cortex Præ striate cortex Hvor er objektet ? Hvad er objektet ? Infero temporale cortex

Meeneskets huskefunktion Neuropsykologi En skade i hjerne i barnealderen påvirker højere cortikale områder, i voksenalderen lavere. Hvilke grupper af samarbejdende zoner i hjernen er ansvarlige for effektuering af kompleks mental aktivitet og hvorledes bidrager hver af disse zoner til det funktionelle system ? Hvorledes er relationen mellem disse i lyset af forskellige udviklingstadier af mennesket ?

Corticale syns mekanismer Prosopagnosi: - Manglede evne til at genkende ansigter - Skade i ventrale baner - Problemer med identification af fuglearter o lign

Sansemotorisk funktion /sensorisk funktion Sensoriske system - her flyder information opad i hierarkiet Sanse-motorisk system - her flyder information overvejende nedad i hierarkiet Motorisk output - guides af sensoriske input Læring ændrer formen på og styringen af sanse-motorisk kontrol

Indlærte cykle bevægelser

Indlære fingerbevægelser Udføre indlærte bevægelser Indlære nye bevægelser

Centrale sansemotoriske programmer Sansemotor system hierarki: Centrale programmer - Programmer på højt niveau aktiver programmer på lavt niveau og herpå videre til muskler Når de forskellig nivauer er aktiverede kan systemet fungere på sensorisk feedback uden kontrol fra højere dele i systemet Sensorisk kontrollerende information er ikke nødvendigvis bevidst.

Centrale sansemotoriske programmer Disse programmer kan udvikle sig - uden træning. - opstå som et resultat af træning Skift af kontrol til lavere niveau resulterer i at højere nivauer frigøres hvorved hastigheden i bevægelserne øges

Dorso laterale præfrontale associations cortex Modtager informationer fra: - posteriore parietallaps cortex Sender disse videre til - sekundære motor cortex - frontale øje område

Sansemotorisk association Post parietal cortex Dorsolat prefrontalt associationscenter Sekundær motor cortex Frontal øjenfelt

Cerebellum og basalganglier Modtager information fra primær- og sekundær motor cortex samt fra hjernestamme og motoriske kerner Feedback fra somato-sensoriske og vestibulære - vigtig for at lære motorik og cognition Basal ganglier modtager information fra forskellige corticale områder. Sender informationer tilbage til motor cortex via thalamus

Gruppe opgaver: PPT - Præsentation af hvordan de sensoriske input kommer til hjernen og hvordan de her forbinder sig med hinanden. Forklar hvordan denne interaktion har betydning for vores funktion i dagligdagen. Udfylde udleverede skemaer om anatomi.