Ledelse af forandringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

National konference for VUM superbrugere
På vej mod en innovativ offentlig sektor
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Ledelse i Praksis – 4. aften
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Virksomheder – Leavitt’s model
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Forretning og Ledelse lektion 7
IS-Strategi.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Niveauer for læring i organisationen
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt
Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Skolen og den sociale arv
Læringspunkter modul 1-5
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Engagement og vinderkultur i en omstillingsproces Lilian Mogensen, direktør for Kundeservice og HR Tryk Alt+F8 og Afspil auto_open for at vise værktøjslinien.
New Nordic Leadership  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Business Model Generation
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Ledelse af forandringer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Ledelse af forandringer

Innovation og Entrepreneurship Pointer fra sidst: Forretning og Ledelse – Lektion 9 Innovation og Entrepreneurship Pointer fra sidst: Innovation: Timing, og relationer Produkter, service og processer Radical innovation, gamechanger Closed vs open innovation, value chain, co-creation Diffusion; en udbudsside og en efterspørgselsside First mover og second mover Entrepreneurship: Start-up, growth, maturity og exit

Leading and managing change Managing change programmes Forretning og Ledelse – Lektion 9 Diagnosis Types of change Context of change Forcefield analysis Levers for change Building a case Challenging taken-for-granted Changing routines and symbols Political systems Leading and managing change Strategic leadership Other roles in managing change Styles of strategic leadership Managing change programmes Turnaround strategy Revolutionary change Evolutionary change

Types of change Adaption Evolution Reconstruction Revolution Big bang Forretning og Ledelse – Lektion 9 Types of change Big bang Transformation Realignment Incremental Revolution Reconstruction Evolution Adaption

Forretning og Ledelse – Lektion 6 Time Power Scope Strategic change program Readiness Preservation Capacity Diversity Capability yip

Styles of change leadership Forretning og Ledelse – Lektion 9 Styles of change leadership High Readiness Capability Education/ coaching Direction Collaboration Participation Low

Change management – set fra et individ perspektiv Forretning og Ledelse – Lektion 6 Change management – set fra et individ perspektiv

Forandringsledelse - de menneskelige aspekter Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse - de menneskelige aspekter Mange fejlslagne forandrings-projekter har ikke håndteret de menneskelige aspekter - og har derfor ikke givet den nødvendige ændring af medarbejdernes adfærd og bevidsthed (samspillet mellem væren og bevidsthed) Udgangspunktet for enhver forandring er det enkelte menneskes opfattelse af situationen og dets nuværende praksis! Et gennemgående spørgsmål: Hvad betyder det konkret for mig?

Hvad skal forandres? Mission, vision, mål Mission/vision/mål Strategi Forretning og Ledelse – Lektion 9 Hvad skal forandres? Mission, vision, mål Mission/vision/mål Strategi Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Medarb. Organisation Nu Fremtid Teknologi Processer Brændende platform Vision om fremtiden Udviklingsvejen

Forandringsledelse - handler om Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse - handler om At håndtere og forholde sig til nutid, fremtid og vejen hen mod målet At skabe engagement hos ledelse og medarbejdere, så de er parate til at gøre hvad der er nødvendigt At fremme involvering og engagement ved at opsamle alle involverede parters opfattelse af faktorer, som kan hæmme eller fremme forandringsprocessen At etablere en detaljeret beskrivelse af ændringen, herunder kommunikation af detaljeret ændringsplan for at op nå målsætninger og fastholde engagement hele vejen i gennem.

Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Bogholder Ruth Jensen informeres om at: 1) Britisk kapitalfond overtager virksomheden 2) Virksomheden skal fusioneres med en anden og divisioner slås sammen 3) Økonomi-funktionen samles i Buddinge og der skal implementeres SAP i hele organisationen 2) lokale 1) globale 3) individuelle

Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Omkostningerne ved den nuværende situation Forandringsplanen Visionen Sponsoropbakning Forandringsagenternes kompetence Modstand Organisatorisk sammenhæng Interne og eksterne begivenheder

Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: 1) Omkostningerne ved den nuværende situation Krav om at ændringen er nødvendig og dette er erkendt 2) Forandringsplanen/udviklingsvejen Krav om at den hænger sammen og ikke indeholder for mange ændringer på én gang 3) Visionen Krav om at den er klar og kommunikeret ud til alle samt accepteret

Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: 4) Sponsoropbakning Krav om at der ikke er vaklen/ tøven og at den opretholdes gennem hele forandringsperioden 5) Forandringsagenternes kompetence Krav om at disse fagligt og troværdigt kan stå i spidsen 6) Modstand Krav om at forstå modstanden, dens bevæggrunde og omfang 7) Organisatorisk sammenhæng/konsistens Kulturen, adfærden og myterne, ændringshistorik 8) Interne og eksterne begivenheder Ændrede prioriteringer, ændret fokus

Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Løftestænger Barrierer Omkostningerne ved den nuværende situation X Forandringsplanen X Visionen X Sponsoropbakning X Forandringsagenternes kompetence X Modstand X Organisatorisk sammenhæng X Interne og eksterne begivenheder X

Hvilken type forandring har virksomheden behov for? Forretning og Ledelse – Lektion 9 Opgave SAS: Hvilken type forandring har virksomheden behov for? Hvilke løftestænger og barrierer har virksomheden for en succesfuld forandring?