Ledelse af forandringer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Ledelse af forandringer
Innovation og Entrepreneurship Pointer fra sidst: Forretning og Ledelse – Lektion 9 Innovation og Entrepreneurship Pointer fra sidst: Innovation: Timing, og relationer Produkter, service og processer Radical innovation, gamechanger Closed vs open innovation, value chain, co-creation Diffusion; en udbudsside og en efterspørgselsside First mover og second mover Entrepreneurship: Start-up, growth, maturity og exit
Leading and managing change Managing change programmes Forretning og Ledelse – Lektion 9 Diagnosis Types of change Context of change Forcefield analysis Levers for change Building a case Challenging taken-for-granted Changing routines and symbols Political systems Leading and managing change Strategic leadership Other roles in managing change Styles of strategic leadership Managing change programmes Turnaround strategy Revolutionary change Evolutionary change
Types of change Adaption Evolution Reconstruction Revolution Big bang Forretning og Ledelse – Lektion 9 Types of change Big bang Transformation Realignment Incremental Revolution Reconstruction Evolution Adaption
Forretning og Ledelse – Lektion 6 Time Power Scope Strategic change program Readiness Preservation Capacity Diversity Capability yip
Styles of change leadership Forretning og Ledelse – Lektion 9 Styles of change leadership High Readiness Capability Education/ coaching Direction Collaboration Participation Low
Change management – set fra et individ perspektiv Forretning og Ledelse – Lektion 6 Change management – set fra et individ perspektiv
Forandringsledelse - de menneskelige aspekter Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse - de menneskelige aspekter Mange fejlslagne forandrings-projekter har ikke håndteret de menneskelige aspekter - og har derfor ikke givet den nødvendige ændring af medarbejdernes adfærd og bevidsthed (samspillet mellem væren og bevidsthed) Udgangspunktet for enhver forandring er det enkelte menneskes opfattelse af situationen og dets nuværende praksis! Et gennemgående spørgsmål: Hvad betyder det konkret for mig?
Hvad skal forandres? Mission, vision, mål Mission/vision/mål Strategi Forretning og Ledelse – Lektion 9 Hvad skal forandres? Mission, vision, mål Mission/vision/mål Strategi Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Medarb. Organisation Nu Fremtid Teknologi Processer Brændende platform Vision om fremtiden Udviklingsvejen
Forandringsledelse - handler om Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse - handler om At håndtere og forholde sig til nutid, fremtid og vejen hen mod målet At skabe engagement hos ledelse og medarbejdere, så de er parate til at gøre hvad der er nødvendigt At fremme involvering og engagement ved at opsamle alle involverede parters opfattelse af faktorer, som kan hæmme eller fremme forandringsprocessen At etablere en detaljeret beskrivelse af ændringen, herunder kommunikation af detaljeret ændringsplan for at op nå målsætninger og fastholde engagement hele vejen i gennem.
Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Bogholder Ruth Jensen informeres om at: 1) Britisk kapitalfond overtager virksomheden 2) Virksomheden skal fusioneres med en anden og divisioner slås sammen 3) Økonomi-funktionen samles i Buddinge og der skal implementeres SAP i hele organisationen 2) lokale 1) globale 3) individuelle
Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Omkostningerne ved den nuværende situation Forandringsplanen Visionen Sponsoropbakning Forandringsagenternes kompetence Modstand Organisatorisk sammenhæng Interne og eksterne begivenheder
Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: 1) Omkostningerne ved den nuværende situation Krav om at ændringen er nødvendig og dette er erkendt 2) Forandringsplanen/udviklingsvejen Krav om at den hænger sammen og ikke indeholder for mange ændringer på én gang 3) Visionen Krav om at den er klar og kommunikeret ud til alle samt accepteret
Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: 4) Sponsoropbakning Krav om at der ikke er vaklen/ tøven og at den opretholdes gennem hele forandringsperioden 5) Forandringsagenternes kompetence Krav om at disse fagligt og troværdigt kan stå i spidsen 6) Modstand Krav om at forstå modstanden, dens bevæggrunde og omfang 7) Organisatorisk sammenhæng/konsistens Kulturen, adfærden og myterne, ændringshistorik 8) Interne og eksterne begivenheder Ændrede prioriteringer, ændret fokus
Forandringer - løftestænger og barrierer Forretning og Ledelse – Lektion 9 Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Løftestænger Barrierer Omkostningerne ved den nuværende situation X Forandringsplanen X Visionen X Sponsoropbakning X Forandringsagenternes kompetence X Modstand X Organisatorisk sammenhæng X Interne og eksterne begivenheder X
Hvilken type forandring har virksomheden behov for? Forretning og Ledelse – Lektion 9 Opgave SAS: Hvilken type forandring har virksomheden behov for? Hvilke løftestænger og barrierer har virksomheden for en succesfuld forandring?