Forsvarskommandoen 2005-06-02 1 Undersøgelse af fjernopklaringssystemet Tårnfalken.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Teststrategi Engrosmodellen
8. december 2010 på Egegård Skole
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Beboermøde
Dataopsamling og GPS-styring
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Date :31 1.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Bro over Munksjön - Jönköping
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
En ny Tjernobyl ulykke?. Fire krav til sikkerhed 1. Stabil drift 2. Sikker nedlukning 3. Nødkøle-systemer 4. Indeslutning 27. april 2011.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
At deltage i projektarbejde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Strukturreformen i Danmark
[Indsæt projektnavn her]
Pressemøde Region Midtjylland
Orientering omkring Budget
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Forsvarskommandoen Undersøgelse af fjernopklaringssystemet Tårnfalken

Forsvarskommandoen Undersøgelsens formål At undersøge UAV-projektets aktuelle og evt. fremtidige problemer samt fremkomme med løsningsforslag hertil.

Forsvarskommandoen Indhentning af information fra •Dronningens Artilleriregiment. •Hærens Artilleriskole. •3. Førings- og Målopklaringsafdeling. •UAV-enheden. •Flyvestation Aalborg. •Hærens Operative Kommando. •Flyvertaktisk Kommando. •Flyvematerielkommandoen. •Danske Division.

Forsvarskommandoen Resultat af forundersøgelse (1) Tekniske problemer og mangel på reservedele 6

Forsvarskommandoen Resultat af forundersøgelse (2) •Den komplicerede driftsstruktur er også en del af problemet. •Det er vanskeligt at gennemføre uddannelse grundet manglende mulighed for flyvning fra garnisonen i Varde. •Afledt konsekvens: Undersøgelsen udvides til at omfatte flytning af hærens UAV-enhed til Flyvestation Karup.

Forsvarskommandoen Operativ status Producerede flyvetimer Antal flyvetimer Tid

Forsvarskommandoen Flyrelateret driftsøkonomi Mio. kr. Tid

Forsvarskommandoen Status økonomi (ultimo 2004) Mio. kr. Materielanskaffelse (Aktstykke: mio. kr.) 322 Materieldrift49 Løn og ydelser32 Øvrig drift1 Bygge og anlæg (Aktstykke 7+14 mio. kr.) 17 I alt421

Forsvarskommandoen Status teknik •UAV-systemet Tårnfalken har været ramt af tekniske fejl og mangler i højere grad end forventet af brugeren. •Afhængighed af teknisk støtte fra leverandøren.

Forsvarskommandoen Status logistik Generelt: •Reparations- og reservedelssituationen er utilfredsstillende. Leverandøren: •Ved anskaffelsen blev der ikke i fuldt omfang taget højde for periodisk og forebyggende vedligeholdelse, da leverandøren på det tidspunkt ikke havde en vedligeholdelsesplan. Forsvaret: •Mange og unødigt forsinkende led i forsyningsprocessen.

Forsvarskommandoen Status uddannelse •Ikke mulighed for at gennemføre start og landinger i Varde. •Operativ status på besætninger er kritisk lav. •Akut uddannelsesbehov. •Behov for uddannelse af nøglepersonel herunder instruktører. •Begrænsede muligheder for at gennemføre uddannelser i det næste 1½ år. •Uddannelsesbehovet kan tidligst være dækket 2006/2007.

Forsvarskommandoen Status personel •Vanskeligt at rekruttere kvalificeret personel. •Krævende udvælgelsesproces og lange uddannelser. •Vanskeligt at fastholde personel og bevare kompetencerne i enheden.

Forsvarskommandoen Status struktur •Kompleks organisation. •Ikke optimale muligheder for flydrift. •Lovmæssige krav om ubrudt ansvarskæde mellem materielan- svar, driftsansvar og arbejds- giveransvar synes ikke opfyldt.

Forsvarskommandoen Erfaringer fra andre brugerlande •Erfaringer fra Canada. •Erfaringer fra Sverige. •Erfaringer fra Holland.

Forsvarskommandoen Mulige løsningsmodeller •Model 1: Optimering af nuværende løsning med garnisonering i Varde. •Model 2: Flytning af hærens UAV- enhed til Flyvestation Karup. •Model 3: Standse/revurdere pro- jektet men fortsat følge udvikling på UAV området.

Forsvarskommandoen Budget for fortsat drift ( ) Budget Varde Mio. kr. Budget Karup Mio. kr. Materielanskaffelse (de manglende optioner) 55 Materieldrift198 Løn og ydelser129 Øvrig drift55 Bygge og anlæg025 I alt386411

Forsvarskommandoen Afvejning Varde vs. Karup •Fortsættelse kræver løsning af identificerede ubetingede problemer (teknik og struktur). •Fremadrettet tillid til produkt og leverandør. •Etablere mulighed for flyvning fra garnisonen.

Forsvarskommandoen Risici Risici, som forsvaret ikke eller kun i ringe grad kan påvirke: •Tidspunkt for ophævelse af nuværende flyveforbud. •Høj risiko for fremkomst af nye alvorlige tekniske fejl og mangler på systemet, og herunder risiko for nye flyveforbud. •Risiko for at leverandøren ikke kan over- vinde nuværende tekniske problemer og i øvrigt leve op til forventninger om at yde nødvendig tekniske støtte og levere reservedele rettidigt.

Forsvarskommandoen Risikoanalyse Varde vs. Karup På mange områder, herunder det helt centrale område vedr. løsning af de tekniske problemer, vil det være uden betydning, om projektet fortsættes i Varde eller i Karup.

Forsvarskommandoen Konklusion på afvejning af Varde vs. Karup •Flytning af UAV-enheden til Flyvestation Karup vil både nu og i særlig grad på længere sigt skabe de bedste vilkår i relation til drift af UAV-enheden. •Bedre mulighed for flyvning. •Karup => Engangsomkostning på yderligere ca. 25 mio. kr.

Forsvarskommandoen Afvejning fortsætte vs. stoppe •Enheden er tidligst operativ i 2007 og først fuldt opbygget i •Det vurderes, at Tårnfalken omkring 2014 skal udfases eller gennemgå en større opdatering. •Mulig international indsættelse i begrænset antal år.

Forsvarskommandoen Afvejning fortsætte vs. stoppe •Fortsættelse skal give en acceptabel effekt i forhold til de yderligere min. 411 mio. kr., der skal investeres frem til og med •Der skal ligeledes være et rimeligt forhold mellem effekt og omkostnin- ger (ca. 435 mio. kr.) i perioden

Forsvarskommandoen Sammenfatning ”fortsætte eller stoppe” •Der vil være store risici forbundet med at fortsætte projektet. •Såfremt Tårnfalkens forventede tekniske levetid er til omkring 2014, vil der kun være mulighed for operativ indsættelse af syste- met i et begrænset antal år, hvilket vurderes ikke at stå mål med de omkostninger og risici, der er forbundet med at fortsætte projektet. •At stoppe nu vurderes på det foreliggende grundlag at være det mindst risikable og det mest cost-effective.

Forsvarskommandoen Model ”Stoppe”: Muligheder •Tårnfalken udsendes snarest i international mission. •Tårnfalken udfases snarest muligt. •Tårnfalk-projektet reduceres.

Forsvarskommandoen Anslået økonomi ved ændring af projektet Budget (mio. kr.) INTOPS- stoppe Stoppe nuReduceret Anskaffelse000 Drift Løn og ydelser Nyt budget Nuværende budget 386 Provenu INTOPS17

Forsvarskommandoen Afvejning af økonomi og risici ved ændring af projektet •Model ”INTOPS” og model ”reduceret” er forbundet med høje omkostninger og høje risici. •Model ”stoppe nu” er uden risici og den mest cost-effective. •Model ”stoppe nu” anbefales.

Forsvarskommandoen Rapportens konklusion •Omkostninger til drift og vedligeholdelse har været væsentligt højere end forudsat ved anskaffelsen. •Der kan ikke gives sikkerhed for, at der ikke fremover opstår alvorlige tekniske fejl og mangler på systemet. •Leverandøren bærer en del af ansvaret for de tekniske problemer, men kan dog ikke alene tillægges ansvar for systemets operative status. •Såfremt Tårnfalkens oprindelige forventede tekniske levetid er til omkring 2014, vil der kun være mulighed for operativ indsættelse af systemet i et begrænset antal år. Dette står ikke mål med de omkostninger og risici, der er forbundet med at fortsætte projektet. •Den foreliggende målsætning, plan for opbygning af UAV-enheden og fortsat anvendelse af Tårnfalken bør revurderes.

Forsvarskommandoen Rapportens anbefaling •Tårnfalken udfases snarest muligt, og den nuværende opbygning af UAV-enheden som planlagt i forligsperioden indstilles. •UAV-materiellet søges afhændet helt eller delvist. •Ikke afhændede dele af materiellet samt hidtil anvendt etablissement søges genanvendt til andre formål. •Udviklingen indenfor UAV-området følges fortsat. •Der nedsættes en arbejdsgruppe, der senest ultimo 2005 skal stille forslag til at tilgodese behovet for denne form for overvågnings- og indhentningskapaciteter, særligt i relation til internationale operationer, i indeværende forligsperiode.

Forsvarskommandoen Spørgsmål