Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Erfa- og evalueringsmøde
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Workshop v. Gitte Dybdal eksistens, fællesskaber og fastholdelse Gruppevejledning – et fælles vejledningsrum PROGRAM Kom godt i gang – fordele og ulemper.
Social kapital – rig på relationer
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
”Markedsføring og pressetræning”
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
TATIONpRÆSEN 7. SEP AARHUS UNIVERSITET NY HJEMMESIDE TIL AU 1.
Sprog/billeder på Internettet
til AUs interne vejlederuddannelse! Der venter os tre intensive dage…
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
2011XXXXX Golfklub FLERE GOLFSPILLERE I DANMARK •”Et overblik” •Udviklingskonference.
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
Projektlederens rolle(r)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kpartner på AU.
1 Karrierevejledning Vi bygger karrierevejledningen op igennem aktiviteter hele skoleåret Målet er at eleverne skal udfordres til at tage stilling Målet.
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
Nytorv 7, 1. sal, 1450 København K. | uudanmark.dk| | CVR: Velkommen Æresrelaterede konflikter: Viden og værktøjer.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Omgangstone og kollegialitet
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Læse/studiegrupper.
Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
STUDIEPLANER Onsdag den 19. nov Hvad er en studieplan? 2  Skabe overblik over resten af dit uddannelsesforløb.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Læreren som læringsleder
Stormøde for økonomi på AU
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Uddannelse indenfor IT -derfor Hvor galt kan det egentlig gå? Hvad kan en IT-uddannelse udrette for mig? Er det bare snak – eller kan hun dokumentere det?
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Vision mission værdier handleplaner
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Institut for Matematiske fag Kathrine Tang Riewe.
STUDIELIV FOR UNGE MED HANDICAP. BAGGRUND Marie Obling Møller, projektmedarbejder SUMHs mangeårige erfaringer med unge med handicap (projekter, frivillige,
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Forældremøde i 9. klasse
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Hvad er gadeplan sat i verden for.
Politikernes og borgernes forventninger
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Den daglige vejledning
Æresrelaterede konflikter: Viden og værktøjer
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Præsentationens transcript:

Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?

Marketing eller vejledning? ”Læs markedsføringsøkonom og bliv direktør” Reklame for den 2 årige videregående uddannelse, Markedsføringsøkonom

Dagens workshop 60 minutter / 43 personer / 1,4 minutter per person 10 minutter om Aarhus Universitets rekrutteringsarbejde Herefter snak i grupper (20 min.) Plenumdiskussion (20 min.)

Vores principper og udgangspunkt for rekruttering Fokus på kvalitet i rekrutteringen: ”Det hele studieliv”; det fantastiske – men også tvivlen + knokleriet. Vejledningsstrategi + rådgivende rekrutteringsarbejdsgruppe. Hvad er egentlig rekruttering på AU: Studieinformation på web /publikationer, åbent hus, studiepraktik, uddannelsesmesser …og personlig vejledning.

Vores principper og udgangspunkt for rekruttering Vejledningsstrategien siger: Vi skal fremme det kvalificerede og reflekterede valg af uddannelse. Det er vigtigt at søge vejledning – det markedsfører vi. Værdier: Respekt – ligeværdighed – uafhængighed – åbenhed – tillid = seriøsitet og troværdighed Kvalitet frem for kvantitet i rekrutteringen – ”de rigtige studerende”, ikke bare flere. Hjælp til afklaring. Rekrutteringen skal basere sig på viden om målgrupperne og uddannelserne - og uddannelsesvalget. Det har vejledere. Vejlederne taler med 10.000vis af kommende studerende, og 10.000vis af nuværende stud. 100 vejledere studerer her selv. Vi ved alt om studiemiljøet, udfordringerne undervejs, overvejelser før valget af uddannelserne, under uddannelserne

Marketing og vejledning! Kan vejledningsetik og rekruttering følges ad? Ja! Hvordan? Vi er ikke bange for at lave rekruttering og tænke i marketing, men etikken skal være i orden. Tæt samarbejde med AU Kommunikation og vores rekrutteringsarbejdsgruppe. Fælles forståelsesramme. Tæt samarbejde med andre universiteter og vejledere. Vi er hovedansvarlige for rekrutteringen – det må aldrig blive marketingsvinklen, der får kontrollen! TROVÆRDIGHED

Eksempler på rekruttering lavet i samarbejde med kommunikation/marketing Rekrutteringskampagne > < App Bachelorbog > Vejlederne taler med 10.000vis af kommende studerende, og 10.000vis af nuværende stud. 100 vejledere studerer her selv. Vi ved alt om studiemiljøet, udfordringerne undervejs, overvejelser før valget af uddannelserne, under uddannelserne

Nu er det jer Snak sammen – i grupper a 5 personer (20 min.) Hvilken indflydelse har studievejledere på rekrutteringen? Hvem har ansvaret for rekrutteringen? Hvordan kan studievejledningen kvalificere rekrutteringen? Hvordan foregår samarbejdet mellem fx. Kommunikations/marketingafdelingen og vejledningen? Hvad er der af udfordringer og muligheder i samarbejdet? Hvordan ser det ud med troværdigheden i vores rekruttering? Plenumdiskussion i 20 min. Samme spørgsmål