Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
Marketing eller vejledning? ”Læs markedsføringsøkonom og bliv direktør” Reklame for den 2 årige videregående uddannelse, Markedsføringsøkonom
Dagens workshop 60 minutter / 43 personer / 1,4 minutter per person 10 minutter om Aarhus Universitets rekrutteringsarbejde Herefter snak i grupper (20 min.) Plenumdiskussion (20 min.)
Vores principper og udgangspunkt for rekruttering Fokus på kvalitet i rekrutteringen: ”Det hele studieliv”; det fantastiske – men også tvivlen + knokleriet. Vejledningsstrategi + rådgivende rekrutteringsarbejdsgruppe. Hvad er egentlig rekruttering på AU: Studieinformation på web /publikationer, åbent hus, studiepraktik, uddannelsesmesser …og personlig vejledning.
Vores principper og udgangspunkt for rekruttering Vejledningsstrategien siger: Vi skal fremme det kvalificerede og reflekterede valg af uddannelse. Det er vigtigt at søge vejledning – det markedsfører vi. Værdier: Respekt – ligeværdighed – uafhængighed – åbenhed – tillid = seriøsitet og troværdighed Kvalitet frem for kvantitet i rekrutteringen – ”de rigtige studerende”, ikke bare flere. Hjælp til afklaring. Rekrutteringen skal basere sig på viden om målgrupperne og uddannelserne - og uddannelsesvalget. Det har vejledere. Vejlederne taler med 10.000vis af kommende studerende, og 10.000vis af nuværende stud. 100 vejledere studerer her selv. Vi ved alt om studiemiljøet, udfordringerne undervejs, overvejelser før valget af uddannelserne, under uddannelserne
Marketing og vejledning! Kan vejledningsetik og rekruttering følges ad? Ja! Hvordan? Vi er ikke bange for at lave rekruttering og tænke i marketing, men etikken skal være i orden. Tæt samarbejde med AU Kommunikation og vores rekrutteringsarbejdsgruppe. Fælles forståelsesramme. Tæt samarbejde med andre universiteter og vejledere. Vi er hovedansvarlige for rekrutteringen – det må aldrig blive marketingsvinklen, der får kontrollen! TROVÆRDIGHED
Eksempler på rekruttering lavet i samarbejde med kommunikation/marketing Rekrutteringskampagne > < App Bachelorbog > Vejlederne taler med 10.000vis af kommende studerende, og 10.000vis af nuværende stud. 100 vejledere studerer her selv. Vi ved alt om studiemiljøet, udfordringerne undervejs, overvejelser før valget af uddannelserne, under uddannelserne
Nu er det jer Snak sammen – i grupper a 5 personer (20 min.) Hvilken indflydelse har studievejledere på rekrutteringen? Hvem har ansvaret for rekrutteringen? Hvordan kan studievejledningen kvalificere rekrutteringen? Hvordan foregår samarbejdet mellem fx. Kommunikations/marketingafdelingen og vejledningen? Hvad er der af udfordringer og muligheder i samarbejdet? Hvordan ser det ud med troværdigheden i vores rekruttering? Plenumdiskussion i 20 min. Samme spørgsmål