19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen www.klogehoveder.net 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Husk at lukke døren efter dig!
Hjerterum og opsøgende funktion
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Måske er I gode venner i et år,
Velkommen til et tjek af dine alkoholvaner!
Caseoplæg om Facebook.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Music: Nightengale Serenade
Strategisk planlægning
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vi gennemførte en række interview ifm
Karriere, kompetence og efteruddannelse
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Læringsmiljø - transfer af viden og kunnen på tværs af kontekster
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Å.
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
NOEA/Aalborg Universitet
At vente på Guds time.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvordan det grænseløse arbejde gør os fattige på tid, og hvordan vi skaber arbejdslivskvalitet gennem formning af tiden ALIV RUC NETVÆRK, Januar 2012.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Børn og unges sociale liv online
Den Glade Internationale Venskabsuge!
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Netværk – Bruger du dit ? Inspirationsaften om netværk og din arbejdsdag? Onsdag den 9. november 2011 Olsensenergy - Hanne Olsen.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Fredes 60 års fødselsdag En hyldest fra dine børn.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer sig over tid! •De opstår over tid og skifter indholds karakter undervejs også selvom formålet er det samme! •Vi indgår alle i multimedlemsskaber af mange netværk (3 til 50 for de fleste af os – nogen nøjes med 3 andre kan håndtere 100) •Erfaringsbasen er forskellig fra netværk til netværk, fordi den bygger på den fælles bevidsthed, som er tilstede i fødsels- øjeblikket. Det udvikler sig undervejs i forløbet af dit medlemskab i dine forskellige netværks livsforløb. •Forhandlinger af normer, mening og identitet er dannende for hvad vi kan få igen og hvad vi kan give (motivation/ arbejdsindsats/ nytte for andre ved eksemplet) osv. •Man er med de græske filosoffers ord ikke den samme, der gik ud i floden som den, der vender tilbage til flodbreden! ”Panta rei”. •Uanset hvad vi deltager i af netværk, skaber det altid en lille smule glæde. Derfor vender vi tilbage igen og igen!

familie man fødes med gener, biologiske dispositioner mm. familie venner vuggestue familie venner andre venner børnehave familie nye venner skol e fritid familie venner skole fritidsjob fritid familie gymnasium fritidsjob kæresterne/en universitet gamle venner nye ven -ner 2 nye venner krævende mor og far sport studenter -job mand/kone og børn arbejde som fuldmægtig vuggestuens bestyrelse gå i byen slænget spille musik /foreninger sport madklub 10 år23 år15 år3 år32 år senil forælder gamle venner madklub mor eller far på plejehjem mand/kone og teenage børn arbejde som chef gamle arbejdskolleger faglige tvær- gående netværk vennekredsen gamle venner sport ny mand/ ny kone eksmand/kone voksne børn børnebørn arbejde som topchef VL-mahogni- gruppe vin- og cigarklubben mand/kone egne børn hans/hendes børn fællesbørn børnebørn golf haven og sommerhuset en enkelt bestyrelses- post en enkelt konsulent- opgave ? ? 42 år67 år55 år nye venner 5 år

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 3 Øvelse: Dine praksis fællesskaber/netværk. Hvor er jeg aktiv? •Brug 10 minut på at lave en hurtig brainstorm over de praksisfællesskaber/netværk, du indgår i. •1) •2) •3) •4) •5) •6) Ønskede du, at du var aktiv i flere? Hvorfor?/Hvorfor ikke? Konklusion:_________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 4 Øvelse: Dine praksisfællesskaber og netværk Dan et scenarie og tag fx udgangspunkt i: •Livet som det var på •skolen/universitetet, •Faglige netværk, •Sociale netværk, •Sports aktivitets netværk Brug kun eet af disse! •Hvordan var arbejdet organiseret og hvori deltog du? •Var der nogen, der gik foran/eller var det dig som tog initiativer til aktiviteter, som udviklede netværket? •Fritiden med diverse aktiviteter med vennerne, hvor aktiv var du deri? Fortryder du i dag? •Familie og kæreste/partner betyder altid meget for hvorledes man er aktiv i de forskellige netværk (Familien er jo også et netværk). Hvordan fungerede dette netværk for dig? •Find selv på flere vigtige spørgsmål og notér dem gerne ned! Besvar og find forklaringer på din netværksevne. •Konklusion:_________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 5 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 1. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job/virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben: Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel: Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan … Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 6 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 2. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din n æ st bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job/virksomheden: Indhold: mulige aktiviteter: Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben: Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel: Og i dag. Det du kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 7 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 3. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din tredje bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job/virksomheden: Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben: Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 8 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 4. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 4. Bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job/virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 9 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 5. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 5.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: jobbet/virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 10 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 6. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 6.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus:Hvilket job / virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 11 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 7. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 7.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: jobbet/virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben: Og i dag. Det du kan Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 12 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 8. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 8.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job / virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 13 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 9. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 9.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus:Hvilket job / virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben Og i dag. Det du kan: Fordelen ved det du kunne/ Afledt fordel Og i dag. Det du nu kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 14 Omsætning af Egenskaber – Fordele til Gevinster 10. Egenskab: ___________________________ Fokus: dig selv og din 10.bedste egenskab Indhold: aktive handlinger Fokus: Hvilket job / virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsm æ ssige fortrin Det du kunne i kraft af egenskaben: Og i dag. Det du kan Fordelen ved det du kunne / Afledt fordel Og i dag. Det du kan. Hvilke fordele giver det? Afledt fordel / Gevinst Jeg kan....Fordelen for virksomheden er, at...Gevinsten for virksomheden er....

19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 15 Konklusion: Du har nu været igennem en række øvelser om din netværksevne og blevet bevidst om hvordan du udnytter dine egenskaber til at skabe fordele for jobbet og gevinster for virksomheden. •Du bedes nu overveje hvordan du skaber de •Netværksstrategier, som gør dig stærkere til at kommunikere dine karriereønsker ud de rigtige steder. •Hvordan du udvikler vedligeholdelsesstrategier for dine bevidste egenskaber. •Gladeste stunder i dit liv v.h.a at bruge løs af dine netværk. •Aktiviteter, som gør dig til en nyttig ressource for de andre i netværket. •..