Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge
2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland, samarbejdspartner, arbejdsland mv. A D G A N G S B I L L E T Et positivt omdømme kan gøre det muligt at tage en højere pris for varer forbundet med dette omdømme Et nationalt brand kan være unikt og sværere at kopiere og hjælpe virksomheder og borgere med at skille sig ud fra mængden. Et godt nationalt omdømme betyder, at “man bliver taget godt imod” og åbner døre for borgere, virksomheder og politikere i udlandet.
3 Offensiv Global Markedsføring version indhold •Aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre foråret 2007 •Økonomi mio. kr. i perioden •Enighed om at fortsætte indsatsen i 2011 og 2012 på nogenlunde tilsvarende niveau.
4 Et hurtigt overblik … Særlige indsatsområder Modernisering af Danmarks eksportfremme Danmark som investeringsland Danmark som turistmål og konferencevært Danmark som uddannelsesland Danmark som kreativ nation Tværgående initiativer • Danmarks-Initiativet (ny fondog styrketkoordination) • Styrketinternationalpresseindsats • Public diplomacy • Styrket brug afinternettet tilmarkedsføring afDanmark • Den DigitaleDanmarksfilm Mål: I 2015 skal kendskabet til Danmarks styrker og kompetencer være i top 10 blandt OECD-landene og de nye vækstlande
5 Fonden til Markedsføring af Danmark •Støtter større, perspektivrige begivenheder, kampagner, konferencer mv., der øger omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer •Støtte til aktiviteter, der ikke kan finde støtte gennem de traditionelle kanaler. Det skal være nyt, ambitiøst og med en klar international profil •Støtte kræver 50% medfinansiering •Støttede aktiviteter skal primært foregå i Danmark •Selvstændig bestyrelse træffer beslutningerne efter ansøgning.
6 Støttede temaområder Klima Sport Mode & design Kultur Gastronomi Uddannelse Turisme
7 Støttede projekter - Mfonden Beløb Uddelt indtil nu kr. Markante projekter Gastronomikonsortiet kr. Global Connected kr. MeetDenmark.dk kr. Verdens længste catwalk kr. Klimakonsortiet herunder kr. EnergyMap.dk kr. Global Green Growth (internationalt topmøde) kr.
8 Sportsprojekter Sport:Beløb 121th IOC Session og XIII Olympic Congress Copenhagen 2009 Denmark kr. IOC Medialounge kr. Cop3nhag3n ROBOT - en international computerspilkonkurrence kr. Copenhagen 2009 World Outgames kr. EUROGYM kr. UEFA U21-EM kr. VM i Landevejscykling i kr. I alt kr.
9 Kulturprojekter Kultur:Beløb Assitej Verdenskongres 2011 (børneteater) kr. CPH: FILM FEST kr. Copenhagen Jazz Festival Experience kr. Copenhagen Photo Festival kr. Dokumentarfilmfestivalen, CPH:DOX kr. European Film Awards kr. Kortfilmfestivalen Odense Internationale Filmfestival kr. Sculpture by the Sea kr. SPOT Festival kr. U-Turn Kvadriennale for Samtidskunst kr. WOMEX - The World Music Expo kr. I alt kr.
10 Gastronomikonsortiet Formål •Udbrede glæde ved og kendskab til dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. •Udvikle Danmarks og Nordens brand inden for gastronomi og fødevarer. •Forbedre kendskabet til mangfoldigheden og kvaliteten af danske og nordiske madoplevelser. •Skabe større bevidsthed og stolthed over gastronomi, madkultur og bæredygtighed internt i Danmark og Norden. Succeskriterier: •Løbende tilstedeværelse i landsdækkende medier først og fremmest i Danmark, i nærområderne og OECD-landene. •Omtale af nordisk topgastronomi og kvalitetsfødevarer i centrale fagmedier og livsstilsmagasiner i hele verden. •Tilstedeværelse af dansk/nordisk gastronomi eller fødevarer ved de vigtigste internationale gastronomiske events.
11 Globaliseringsindsats evalueret •Ekstern evaluering fortaget i foråret 2010 •Udfordringer: –heterogenitet –mange kokke, gourmets og anmelder –vanskelig effektmåling •Løsning: differentieret evalueringsdesign og mange interviews
12 Evaluering – konklusion og anbefalinger •Handlingsplan: godt fundament – skab mere sammenhæng •Overordnet mål: overambitiøs – find bedre måleredskab •Indsatser: –tværgående: godt med koordination – mere af det –kreativ nation: gode initiativer – skab mere sammenhæng –turistmål: mål er nået – tættere samspil med de øvrige dele –uddannelse: uudnyttet potentiale – samlet talentområde –investering/eksport: mål er nået – fokus på det grønne og velfærd
13 Offensiv Global Markedsføring version baggrund •Foråret: En tværministeriel afdelingschefgruppe udarbejder udkast til ny handlingsplan for •Primo september: Oplægget godkendes af regeringens økonomiudvalg •Medio september: Forligskredsen (S, R, DF) indkaldes til forhandlinger inden FFL-proces
14 Offensiv Global Markedsføring version indhold •En evolution, ikke en revolution: –Fortsat et DanmarksInitiativ med stærk fond og tværministeriel koordination samt public diplomacy, presseinitiativ og denmark.dk –Nyt, særligt indsatsområde for tiltrækning af internationale talenter –Danmark som turistdestination (ved kysten, i storbyerne samt nyt fokus på erhvervsturisme) –Danmark som kreativ nation (design, arkitektur og sport) –Danmark som eksport- og investeringsland, som noget nyt også markedsføring af dansk CSR •Men alt afhænger af forhandlingerne – og det er en svær tid…
15 Det Internationale Kulturpanel •Ser frem til et udvidet samarbejde •Et sted, hvor initiativer bliver koordineret på tværs af ministerier/indsatsområder. Ligger godt i forlængelse af, hvad vi gerne vil med HOGM 2.0 •Kan det blive et forum for udvikling?