Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge. 2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Projektprioritering og -finansieringsstrategi 2012
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
- Udkast til handlingsplan
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Informationsmøde om nyt støttekoncept 1. november 2011.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Hvad kan København som hovedstad?
Visionsproces Fra ord til handling.
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Grunddataprogrammet.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Generalforsamling 20. marts 2014
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Styrelsen for International Uddannelse Susanne Suhr Andersen, Markedsføringsenheden Politiske Initiativer, konferencer, mv Sørup Herregård, 18. marts 2010.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Danish Water Forum 21. april 2008 Vandmiljøeksport – et nyt dansk koncept Præsentation af Danish Water Services.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Lokale grønne partnerskaber
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Nye veje for landbruget i producentperspektiv Fremtidens landbrug – barrierer og muligheder.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
1 Kulturseminar 2009 Det internationale kultursamarbejde.
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
1 27. marts 2015 Kulturministeriets og Udenrigsministeriets Samarbejdsaftale.
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Videnscenter for Professionel Personvurdering Handlingsplan 2013 Generalforsamlingen 19. februar 2013.
DGI Midtjyllands udviklingsafdeling Nu med events! DGI Midtjyllands udviklingsafdeling – nu med events Oplæg DGI Midtjyllands bestyrelse september 2014.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
V ORBASSE - H ER HANDLER VI Områdefornyelse
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Præsentationens transcript:

Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge

2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland, samarbejdspartner, arbejdsland mv. A D G A N G S B I L L E T Et positivt omdømme kan gøre det muligt at tage en højere pris for varer forbundet med dette omdømme Et nationalt brand kan være unikt og sværere at kopiere og hjælpe virksomheder og borgere med at skille sig ud fra mængden. Et godt nationalt omdømme betyder, at “man bliver taget godt imod” og åbner døre for borgere, virksomheder og politikere i udlandet.

3 Offensiv Global Markedsføring version indhold •Aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre foråret 2007 •Økonomi mio. kr. i perioden •Enighed om at fortsætte indsatsen i 2011 og 2012 på nogenlunde tilsvarende niveau.

4 Et hurtigt overblik … Særlige indsatsområder Modernisering af Danmarks eksportfremme Danmark som investeringsland Danmark som turistmål og konferencevært Danmark som uddannelsesland Danmark som kreativ nation Tværgående initiativer • Danmarks-Initiativet (ny fondog styrketkoordination) • Styrketinternationalpresseindsats • Public diplomacy • Styrket brug afinternettet tilmarkedsføring afDanmark • Den DigitaleDanmarksfilm Mål: I 2015 skal kendskabet til Danmarks styrker og kompetencer være i top 10 blandt OECD-landene og de nye vækstlande

5 Fonden til Markedsføring af Danmark •Støtter større, perspektivrige begivenheder, kampagner, konferencer mv., der øger omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer •Støtte til aktiviteter, der ikke kan finde støtte gennem de traditionelle kanaler. Det skal være nyt, ambitiøst og med en klar international profil •Støtte kræver 50% medfinansiering •Støttede aktiviteter skal primært foregå i Danmark •Selvstændig bestyrelse træffer beslutningerne efter ansøgning.

6 Støttede temaområder Klima Sport Mode & design Kultur Gastronomi Uddannelse Turisme

7 Støttede projekter - Mfonden Beløb Uddelt indtil nu kr. Markante projekter Gastronomikonsortiet kr. Global Connected kr. MeetDenmark.dk kr. Verdens længste catwalk kr. Klimakonsortiet herunder kr. EnergyMap.dk kr. Global Green Growth (internationalt topmøde) kr.

8 Sportsprojekter Sport:Beløb 121th IOC Session og XIII Olympic Congress Copenhagen 2009 Denmark kr. IOC Medialounge kr. Cop3nhag3n ROBOT - en international computerspilkonkurrence kr. Copenhagen 2009 World Outgames kr. EUROGYM kr. UEFA U21-EM kr. VM i Landevejscykling i kr. I alt kr.

9 Kulturprojekter Kultur:Beløb Assitej Verdenskongres 2011 (børneteater) kr. CPH: FILM FEST kr. Copenhagen Jazz Festival Experience kr. Copenhagen Photo Festival kr. Dokumentarfilmfestivalen, CPH:DOX kr. European Film Awards kr. Kortfilmfestivalen Odense Internationale Filmfestival kr. Sculpture by the Sea kr. SPOT Festival kr. U-Turn Kvadriennale for Samtidskunst kr. WOMEX - The World Music Expo kr. I alt kr.

10 Gastronomikonsortiet Formål •Udbrede glæde ved og kendskab til dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. •Udvikle Danmarks og Nordens brand inden for gastronomi og fødevarer. •Forbedre kendskabet til mangfoldigheden og kvaliteten af danske og nordiske madoplevelser. •Skabe større bevidsthed og stolthed over gastronomi, madkultur og bæredygtighed internt i Danmark og Norden. Succeskriterier: •Løbende tilstedeværelse i landsdækkende medier først og fremmest i Danmark, i nærområderne og OECD-landene. •Omtale af nordisk topgastronomi og kvalitetsfødevarer i centrale fagmedier og livsstilsmagasiner i hele verden. •Tilstedeværelse af dansk/nordisk gastronomi eller fødevarer ved de vigtigste internationale gastronomiske events.

11 Globaliseringsindsats evalueret •Ekstern evaluering fortaget i foråret 2010 •Udfordringer: –heterogenitet –mange kokke, gourmets og anmelder –vanskelig effektmåling •Løsning: differentieret evalueringsdesign og mange interviews

12 Evaluering – konklusion og anbefalinger •Handlingsplan: godt fundament – skab mere sammenhæng •Overordnet mål: overambitiøs – find bedre måleredskab •Indsatser: –tværgående: godt med koordination – mere af det –kreativ nation: gode initiativer – skab mere sammenhæng –turistmål: mål er nået – tættere samspil med de øvrige dele –uddannelse: uudnyttet potentiale – samlet talentområde –investering/eksport: mål er nået – fokus på det grønne og velfærd

13 Offensiv Global Markedsføring version baggrund •Foråret: En tværministeriel afdelingschefgruppe udarbejder udkast til ny handlingsplan for •Primo september: Oplægget godkendes af regeringens økonomiudvalg •Medio september: Forligskredsen (S, R, DF) indkaldes til forhandlinger inden FFL-proces

14 Offensiv Global Markedsføring version indhold •En evolution, ikke en revolution: –Fortsat et DanmarksInitiativ med stærk fond og tværministeriel koordination samt public diplomacy, presseinitiativ og denmark.dk –Nyt, særligt indsatsområde for tiltrækning af internationale talenter –Danmark som turistdestination (ved kysten, i storbyerne samt nyt fokus på erhvervsturisme) –Danmark som kreativ nation (design, arkitektur og sport) –Danmark som eksport- og investeringsland, som noget nyt også markedsføring af dansk CSR •Men alt afhænger af forhandlingerne – og det er en svær tid…

15 Det Internationale Kulturpanel •Ser frem til et udvidet samarbejde •Et sted, hvor initiativer bliver koordineret på tværs af ministerier/indsatsområder. Ligger godt i forlængelse af, hvad vi gerne vil med HOGM 2.0 •Kan det blive et forum for udvikling?