Vækst Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 16.11.2010 Carl-Johan Dalgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Vækstacceleration: Hvor meget, Hvordan og Hvorfra? Carl-Johan Dalgaard Mini seminar om produktivitet og vækst Økonomi – og Erhvervsministeriet
Temadag om unge og stofmisbrug
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Ledige almene boliger Mikkel Baadsgaard
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Kryptering og Computere INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Vækstacceleration: Hvor meget, Hvorfra og Hvordan? Carl-Johan Dalgaard Vækst, Produktivitet og konkurrenceevne CEPOS konference
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Maler Dybbøl Mølle…? - Hvordan står det til med produktiviteten i Danmark og hvilke håndtag kan landet gribe fat i for at få det til at gå bedre? Carl-Johan.
Maler Dybbøl Mølle…? - Hvordan står det til med produktiviteten i Danmark og hvilke håndtag kan landet gribe fat i for at få det til at gå bedre? Carl-Johan.
Produktivitetsudviklingen: Maler Dybbøl mølle...? Carl-Johan Dalgaard AE’s årsmøde 7.9, 2012.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Maj 2010: Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. D-vitamin
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid Frederiksberg-Falconer Rotary klub Carl-Johan Dalgaard.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Velfærd kontra fattigdom
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Dansk økonomi anno Den danske vækstproces: er der puls? Carl-Johan Dalgaard Skandia investForum
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Er Malthus tilbage? - er grænsen for vækst nået? Carl-Johan Dalgaard CEPOS
U-landsbistand og Vækst - Hvad véd vi egentlig? Carl-Johan Dalgaard Økonomisk Institut Københavns Universitet.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Revolution og Romantik
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Universiteter og studenterbevægelse i Chile. Fra overgangen til demokrati til i dag.
KM2: F251 Kvantitative metoder 2 Instrumentvariabel estimation 14. maj 2007.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Virker det? Fortællinger om maveorm, myggenet og andre samfundsvidenskabelige forsøg med mennesker i Afrika og Asien Henrik Hansen, Professor Fødevareøkonomisk.
Præsentationens transcript:

Vækst Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Carl-Johan Dalgaard

Opdraget •Forskningsudgifter og vækst •Uddannelse og vækst •Skatter og vækst •Offentlige udgifter og vækst (herunder dynamiske effekter af G) •Ulighed og vækst •Humlebien

Agenda •Hvor forskningen er henne på området? •Umiddelbare vækstkilder: Uddannelse •Dybere vækstkilder: Ulighed •Om humlebien (hvorfor er Danmark rigt?)

Y/L K H A Inv. Rater Offentlige goder Skatter Ulighed Åbenhed Demografisk transition (timing) Geografi Institutioner Kultur

Y/L K H A Inv. Rater Offentlige goder Skatter Ulighed Åbenhed Demografisk transition (timing) Geografi Institutioner Kultur

Y/L K H A Inv. Rater Offentlige goder Skatter Ulighed Åbenhed Demografisk transition (timing) Geografi Institutioner Kultur

Humankapital Alder Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet, type Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

Humankapital Alder Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet, type Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

Ad A) Kvantitet • Lang debat om der overhovedet er et positivt makroafkast på uddannelse. Svigtende empiriske resultater; Prichett (2001, WBER), Krueger/Lindahl (2001, JEL) Mere eller mindre på plads nu: (1)Data, (2)Specifikation

Humankapital: Hvorfor er det vigtigt?

  Cohen & Soto, 2007, JOEG.

•Indirekte effekter af uddannelse (adoption) er kvantitativt vigtigere end den direkte (Mincer) effekt. +1 år  y stiger med 10%; a stiger med 25%. •”Makroafkastet” på 1 års uddannelse er tæt på mikro (10%). Tyder på nul externaliteter (Lucas-style); Acemoglu/Angrist (2001, NBERMA); Ciccone/Perri (2005, ReStat). •Ikke den eneste måde uddannelse er gavnligt. Overvældende evidens for effekten af uddannelse på regeringsførelse og institutionel kvalitet (Glaeser et al, 2004, JOEG). Sociale afkast > private.

Ad B) Kvaliteten af uddannelse Det klassiske bidrag er nok Hanushek og Kimko (2000, AER). Anvendte test scores som mål for kvaliteten af uddannelse. Kun ganske få lande; fokus på science & technology scores alene. Nyere studier af Hanuskek og Woessmann (2010..) fokuserer på OECD landende (anvender Cohen og Soto 2010, udvidet med helt nye Barro/Lee (2010) data)

Dalgaard & Strulik, Svarer også ca til mikro

•Uddannelseskvalitet såvel som IQ (opvæksts betingelser, ernæring, sygdom) har tilsyneladende en betydelig effekt •I DK: Næsten al fokus på kvantitet af uddannelse; men der ér et trade-off med kvalitet. •Forbehold: På kvantitetssiden er der rimelig sikker viden om kausalitet. Ligger mere tungt med kvalitet (og IQ)

Ad C) Type • Ubegribelig lidt viden; fx ”bedre at uddanne naturvidenskabelige kandidater end humanister?” • Interessant hypotese (Krueger og Perri, 03;04): Generalister vs specialister. Årsagen til divergens mellem Europa og USA.

Ulighed. En meget gammel idé, at ulighed er skidt for vækst og velfærd: “No society can surely be flourishing and happy, of which the far greater part of the members are poor and miserable.” -Adam Smith, The Wealth of Nations, p. 79, •Senere dog debat. fx Kaldor, 1956, RES: Ulighed er godt (for kapitalakkumulation). •I 1990’erne: Mere nuanceret (fx Galor og Zeira, 1993, RES), ulighed er skidt (fx Persson og Tabellini, 1994, AER). Senere i 90’erne/begyndelsen af 00’erne: Empirisk debat (fx Barro, 2000, JOEG); ulighed er (måske) godt i rige lande, men dårligt i fattige. Gennemgående OLS.

•Bedste bud på kausal effekt: Easterly (2001, JOEG; 2007, JDE). Anvender geografiske instrumenter. •Finder: Rigere middelklasse øger indkomst per capita, leder til stærkere institutionel infrastruktur, stimulerer uddannelse. •Økonomisk signifikans? +10% øget ulighed (eller 0.1 på GINI skalaen) sænker BNP per capita (langt sigt) med 70%. (Easterly, 2007, JDE, Tabel 5)

•Lidt om humlebien. Hvorfor er Danmark rigt? •En teori (Dalgaard, 2010): 1.Danmark er – bort set fra Singaporre – den mest kystvendte nation i verden. 2.Af den grund (og et par andre geografiske karakteristika) blev Danmark en Handelsnation 3.Høj handelsintensitet (historisk) driver afkastet på uddannelse op 4.Tidlig adoption af almen uddannelse (specielt 1814) 5. Afsæt til vækst (industrielle revolution) 1890’erne; adoption (intensiv margin: uddannelse)

• Service i alt: 45% • I dag: 70%. Offentlig sektor (5% i 1910) • Uddannelse, Sundhed • Service gjorde DK rigt