UP som framework UP på 1. semester Planlægning efter UP Input til UP

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Teststrategi Engrosmodellen
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Modul 1 - Processer.
Arkitektur - data.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Cuneco – en del af bips.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Iterativ udvikling og UP
Teststrategi Engrosmodellen
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Brian, Christian, Jens, Nicklas
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Inception Larman kap. 4 Larman kap. 4 Poul Henriksen.
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Projektledelse i praksis med MS-Project
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Digitaliseringsstyrelsen
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
KIGO og kommunernes opgaver
Funktioner og roller i projekter
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
At deltage i projektarbejde
Midtvejsevaluering 2. Semester projekt Gruppe 4 Brian, Christian, Henrik & Nicklas.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Situationsbestemt metodevalg
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Virksomhedssamarbejde
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
Dokumentation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
forretnings-modeller
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

UP som framework UP på 1. semester Planlægning efter UP Input til UP 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Hvad er UP? Unified Proces beskriver en software udviklingsproces. i form af en række aktiviteter, der skal gennemføres for at kunne transformere brugerkrav til et edb system – ER OGSÅ: En fælles ramme/skabelon (framework) for udviklingsprocessen, som kan tilpasses de enkelte projekter (organisering, størrelse osv) Der findes mange bud på metode/værktøjer der kan anvendes indenfor rammen af UP, bl.a. UP’s forfattere og Larman 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP - kendetegn? Forskellen fra andre metoder er de tre fundamenter, metoden er baseret på: use case og risiko drevet vurdering af use cases i forhold til risici bestemmer rækkefølgen i udvikling!!!! arkitektur centreret iterativ og inkrementel UP sigter på udvikling af komponenter, som kommunikerer via veldefinerede interfaces. Derfor er arkitekturen i fokus. Bruger af UML (Unified Modelling Language) litt larman kap 2, 8 og 40

UP - use case drevet Use cases er velegnet til såvel specificering af krav som planlægning af aktiviteterne analyse, design …., dvs. at use cases kan bruges til at binde udviklingsprocessen sammen En use case er en serie af handlinger, som udføres af en eller flere aktører, og tilfører aktøren nytteværdi i udførelsen af arbejdet Begrebet use case drevet betyder, at use cases bruges til planlægning og kontrol af al fremdrift i udviklingsarbejdet – fra de indledende krav- overvejelser til koden 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Meget vigtig! Det mest komplekse use cases laves i de første iterationer i UP (inception og elaboration), CDUD laves kun, hvis de er nødvendige for at udføre en kompleks use case fx ”find” funktioner. Ellers laves CRUD til sidst i construction fasen!! 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP - arkitektur centreret proces Begrebet arkitektur har mange definitioner – Her: En arkitektur er den fundamentale organisering af et system som en helhed, dvs. fundamentet som systemet skal hvile på ( nogle kalder det også for et overordnet design) Arkitekturer afspejler prioriteringer af mål og designkriterier: er vedligeholdelsesvenlighed fx vigtigt og vil vi bruge ekstra ressourcer på at udvikle systemet indenfor en 3 lags arkitektur? Arkitekturen er formen, use case er funktionaliteten. 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP - Iterativ og inkrementel 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Milepæle Milepæle i et projekt er målepunkter, hvor projektets fremdrift kan vurderes Milepælene beskrives ved noget målbart – noget der skal være færdigt .. dokumenter, kode osv. For at fx kunne afslutte inception fasen i UP, skal der være verificeret at projektet er gennemførlig. Dvs kravene skal være defineret og systemet afgrænset i forhold til krav og økonomi (business case). 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Fase- og iterations planer 9 03-04-2017 litt larman kap 2, 8 og 40

Faseplan Overordnet udarbejdes en faseplan, hvor de enkelte UP faser og milestones beskrives I et studieprojekt nås typisk kun til et sted i construction Miletones fremgår af følgende figur: Her fastlægges endelig budget og tidsplan 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP faseplan på 1. semester Inception fasen Milestone: Inception. 1. december -5. december 2011 Mål: At afgrænse systemet tilstrækkeligt til at kunne beslutte, om ”go” eller ”not go” Artefakter (dokumenter, diagrammer, kode): Første version af use case model (de fleste identificeret og beskrevet brief, de mest komplekse (10-20% beskrevet fully dressed) Første version af domænemodel Liste med kvalitetskrav Rangordning af use cases UI prototype ……. 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Rangordning af use cases Foretages efter: risici ved implementeringen (kritisk, signifikant eller ordinær) dækningsområde vigtighed i forhold til forretningen Se Larman kap. 8.3 De højst prioriterede use cases detaljeres og implementeres i de første iterationer Fully dressed beskrivelse og mock up prototype i inception Analyse (SSD og kontrakter), design og implementering i elaboration 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Timebox Timebox betyder at iterationerme har en fast længde på fx en uge. Tager det fx 2 uger at udføre kritisk funktionalitet med den afsatte bemanding i elaboration, skal der være 2 iterationer Når man ikke det der skal laves i en iteration, overføres det manglende til den næste Forhåbentlig går alt op til sidst!! 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP faseplan på 1. semester elaboration fasen (n iterationer) Milestone: Elaboration: 6 december – 15 december 2010 Mål: At fastlægge systemets arkitektur (lagdeling og principper for tildeling af ansvar, GRASP) Kritisk funktionalitet analyseres, designes , impl og testes gennem følgende artefakter: systemsekvensdiagram og operationskontrakter (kan evt. medtages i inception) arkitekturdokument design af interaktionen (sekvens- eller kollaborationsdiagram) designklassediagram kode testcases 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

UP faseplan på første semester construction (n iterationer) Milestone: Construction: 15 december 2010 – 3. marts 2011 Mål: Systemet er operationel dueligt Resterende funktionalitet på kritiske use cases samt de mindre kritiske use cases design, impl og testes gennem følgende artefakter: design af interaktionen (sekvens- eller kollaborationsdiagram) designklassediagram kode testcases 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Iterationsplan Planlægning af næste iteration udføres efter hver fuldendt iteration I iterationsplanen defineres i detaljer hvilke aktiviteter, der skal udføres i iterationen og hvem der skal udføre de enkelte aktiviteter. Aktiviteterne bestemmes ud fra hvor man er i faseplanen, listen med rangordningen af use cases samt beslutning om en iterations længde (timebox): Af faseplanen fremgår hvilke artefakter der skal fremstilles Af rangordningen fremgår hvilke use case funktionalitet der skal laves (de højst prioriterede) Ud fra timeboxen beregnes hvor meget funktionalitet man kan nå at lave litt larman kap 2, 8 og 40

Iterationsplan fortsat Iterationen i inception (der er ofte kun en) er lidt speciel, idet man i denne fase skal have overblik over kravene. I de næste faser består iterationerne typisk af design, impl, og test aktiviteter relateret til en eller flere use cases eller dele heraf (jf prioriteringslisten). I elaboration skal arkitekturen fastlægges 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8

Eksempel: Visuel udgave af iterationsplan (task board) http://www Eks: Elaboration, Iteration 1 Estimeret tid

Daily Stand Up Meeting Anvendes til opfølgning på iterationsplanen, hvad er lavet og hvad skal laves Et max 15 minutters møde hvor følgende spørgsmål stilles: Hvad har du lavet siden sidste møde? Er du løbet ind i problemer? Hvad vil du gøre indtil næste møde? På mødet kan laves skitser og diagrammer, hvis der er behov for det fx til at afklare, hvad der er blevet lavet eller hvad der skal laves. Task board opdateres Alle skitser og diagrammer er synlige i lokalet

Pair programming (fra eXtreme Programming) Alt kode (og unit tests) skrives i par ! Koden skal være så “ren” som muligt. Par programmering er to programmører, der begge er engagerede, og hjælper hinanden mod et fælles mål Par programmering giver bedre vidensdeling indenfor projektteamet hurtigere oplæring af nye medarbejdere forebygger fejl nedsat produktivitetstab, når en medarbejder forlader teamet

Pair Programmering i praksis En udvikler har en opgave, der skal laves Han beder om hjælp hos en anden i teamet De sætter sig sammen ved en computer og går i gang med programmeringen: Rollerne i parret Den der har tastaturet arbejder på test/kode Den anden har fokus på: om det vil fungere i henhold til diagrammerne om der er testcases, der burde skrives Rollerne byttes flere gange og vilkårligt

Input til UP Opsamling på forstudiet i en foranalyse: Aktivitetsdiagrammer og beskrivelser af de vigtigste forretningsaktiviteter Interessenter og brugere Forslag til hvordan vigtige forretningsscenarier kan understøttes af IT i form af scenarier og mock up’s Overordnet afgrænsning i featureliste 03-04-2017 Litt: Larman kap. 2 og 8