  A business of Usability test metoder IT-Højskolen 25.9.02.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Administrationsseminar
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
LEAN Akademy.
Teststrategi Engrosmodellen
Præsentation på M3UG 2011.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
- i en verden, hvor tidsregistrering er nemt og ikke tager tid EBF Seminar  Nemt  Overblik  Sikkert  Frigør tid  Dokumenterer  ”Beskytter”
Reformmesse på Sofiendalskolen
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Bestilling af IT udstyr og software fra Digitaliseringsstyrelsen. Har du prøvet at bestille i dag?
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Forøg din værdi som konsulent
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
Udvikling – del II.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Den Regionale LEAN Enhed
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
1 QA and user research
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
1 IBC EUROFORUM Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Business cases.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Metoder og produktion af data
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

  A business of Usability test metoder IT-Højskolen

 2 Marianne  brobygger:  cand.mag. i Engelsk og Informatik  mennesker - teknik,  virksomheder - teknik - mennesker  Chef for Center for Brugervenlighed:  Danmarks første og største usability center, oprettet i 1994  usability fra feltstudier til evaluering efter implementering  fra store, komplekse administrative systemer til borgerservice på nettet  Chefkonsulent I PwC Consulting:  holdning  business usability

 3 Usability test Hvad er det og hvad er det ikke Hvornår I udviklingsforløbet Hvordan gør man – tjekliste til gennemførelse af usability test Tid og udstyr

 4 Usability test in context TEST •hvad •hvornår •hvordan Andre metoder Hvorfor •egen virksomhed •kunden Fordele og ulemper Brugercentreret udviklingsforløb

 5 Usability test – hvad er det Hvad er det og hvad er det ikke  Test med repræsentanter fra målgruppen, test tidligt I forløbet, ikke test af “hvad” (beregninger), men af “hvordan”  Papirprototype test  Elektronisk prototype test  Test af et færdigt system  3.parts produkter  implementerede systemer

 6 Brugercentreret udviklingsmetode – hvornår test 1 Strategi og koncept 2 Analyse 3 Design Prototypetest: papir eller elektronisk 4 Produktion Test af systemer: under konstruktion eller færdigudviklede (3.part) 5 Implementering Test af implementerede systemer: opfølgning på forretningsmæssige mål

 7 Hvordan gør man - Tjekliste til gennemførelse af usability test Indledende møde med kunden/udviklingsprojektet Indkaldelse af brugere Udarbejdelse af testscenarier Forberedelse af selve testen Testforløbet:  introduktion af brugere til testen  under selve testen  efter testen  generelt

 8 Tid og Udstyr Tid  fra 63 til 105 timer  medregn tid til forberedelse, afholdelse, afrapportering og møder Udstyr  fra test situationer til testcenter  video m. mikrofon, bærbar pc, samling af skærmbilleder på papir  video m. mikronfon, bærbar pc m. scanconverter, monitor og pc skærm, evt. bærbar pc til logger, to lokaler dør om dør, ledninger  testcenter: husk observationslokale

 9 Usability in context Usability Virksomhed Kunden  Øger værdien af  Sikrer en hurtigere  Reducerer  Øger effektiviteten  Øger validiteten  Reducerer  Mindsker

 10 Fordele for egen virksomhed – interne kunde Udgifter til ændring: Antal Enheder Analyse Design KonstruktionVedligeholdelse Udviklingsforløb 1,

 11 Fordele for kunden – eksterne kunde  Øger værdien af virksomhedernes IT investeringer  Sikrer en hurtigere og højere an- vendelsesværdi hos målgruppen  Reducerer målgruppens modvilje mod forandring  Øger effektiviteten  Øger validiteten af data og reducerer fejl  Reducerer behovet for uddannelse  Mindsker mængden af telefoniske henvendelser