© Qaravane v. Trine Panton Seminaret: Selvstændig virksomhed som vej til selvforsørgelse Torsdag den 16. december 2010 Ved projektleder Trine Alette Panton.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsmodtagerne og kommunernes indsats Oplæg på SFIs konference ”Varme hænder og køligt overblik” 29. november 2007 Anders Rosdahl, SFI,
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Set i forældreperspektiv
Det svære liv i en sportstaske
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Center for Politiske Studier
Reform af førtidspension og fleksjob
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
mangfoldighedens søgelys
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Beskæftigelseskravet En del af forliget Ny chance til alle.
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Irak.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Vil de ledige gerne have et arbejde? SFI, 11. april 2007 Vil de ledige gerne have et arbejde? Temamøde om motivation.
Beskæftigelseskravet
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
NAP konference 7. juni Århus Workshop Integration.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Kontanthjælpsreformen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Uddannelsesafklarende samtaler
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
‘Retorik om KOL og rygning’
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
Præsentation af forårs-sfo
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Ikke vestlige indvandrere og efterkommere v. Jobcenterchef Chr. Schacht-Magnussen 1.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
HVAD KAN DU FÅ OG HVAD SKAL DU VÆLGE NYE EFTERLØNSREGLER.
Den nye matchmodel. Faglige udfordringer Arbejdsmarkedsfokus og rådighed med den aktuelle arbejdsevne (rådighedsbegrebet) Visitation alle født match.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Præsentationens transcript:

© Qaravane v. Trine Panton Seminaret: Selvstændig virksomhed som vej til selvforsørgelse Torsdag den 16. december 2010 Ved projektleder Trine Alette Panton

© Qaravane v. Trine Panton • Vores motivation for at gå i gang • Juridiske barrierer • Hvad gjorde vi • Lidt inspiration • Opgør med nogle dogmer

© Qaravane v. Trine Panton En case fra det virkelige liv: Jeten er kosovoalbaner. Hun har set soldater slå tænderne ud på hendes børn med geværkolber. Hun har set sin søn få skåret hul i hovedet med en bajonet. Selv er hun blevet tæsket og systematisk voldtaget, hvorefter soldaterne mishandlede hendes underliv med bajonetter. Hun hører stadig skrigene fra naboer og familiemedlemmer, da landsbyen blev udsat for massakre. Men hun og familien overlevede. Hende selv, hendes mand og deres børn undslap krigen på Balkan og kom som flygtninge til Danmark i begyndelsen af 90’erne. I dag er Jeten over 50 år. Hun har koncentrationsbesvær, der gør hendes indlæring på sprogskolen nærmest ikke-eksisterende. Hun har diagnosticeret hudeksem, der gør det umuligt for hende at påtage sig de rengøringsjob, som Jobcentret vedbliver at sende hende ud i. For to år siden mistede Jeten sin kontanthjælp som følge af 300 timers reglen. Hun og hendes mand havde ikke været i stand til at få eller varetage 300 timers beskæftigelse på ordinære og ustøttede vilkår. Siden har hendes mand fået tilkendt førtidspension. Den lever de begge to og deres børn nu af. (Førtidspension udgør p.t kr pr. måned) (Jeten er ikke kvindens rigtige navn. Jeten betyder ’skæbne’ på kosovoalbansk)

© Qaravane v. Trine Panton Hvad er 300/450 timers reglen: 300 timers reglen er en særlov, der blev vedtaget i marts 2006 med virkning fra den 1. april Reglen vedrører ægtepar på kontanthjælp, der indenfor 24 sammenhængende kalendermåneder skal optjene 300 timers ordinær og ustøttet beskæftigelse for at opretholde retten til kontanthjælp. 300 timers reglen blev skærpet i september 2009 med fuld virkning fra 1. juni 2011, således timetallet blev sat til 450 timer og nu også vedrører ægtepar, hvor kun den ene part modtager kontanthjælp.

© Qaravane v. Trine Panton Paradoks i dansk arbejdsmarkedslovgivning: at borgere i match 2 skal efterleve optjeningskravet om 450 timers ordinær og ustøttet beskæftigelse indenfor to år, da det fremstår i direkte modsætning til selve definitionen på borgere i match 2, som værende ’ikke arbejdsmarkedsparate borgere’, dvs. netop ikke er parate til at tage et ordinært arbejde, så de kan forsørge sig selv!

© Qaravane v. Trine Panton Ramte af 300/450 timers reglen: • 936 personer har mistet deres kontanthjælp (v. udgang af 1.kv. 2010) • dermed er knap 936 familier ramt af reglen og dermed også rigtig mange børn • 95% af de personer, der har fået frakendt kontanthjælpen, er ikke født i Danmark • 90% af de ramte er indvandrere fra ikke-vestlige lande. • 70% af de ramte er kvinder. • blandt de ramte er der en overvægt af kvinder fra Irak, Marokko, Libanon og Somalia (gældende for Københavns Kommune) • en tredjedel af de ramte taler slet ikke eller kun dårligt dansk. • 85% af de ramte er aldrig kommet ind på det danske arbejdsmarked eller har ikke haft "ordinært ustøttet arbejde" de seneste 4 år eller længere. • halvdelen af de ramte er indplaceret i "matchgruppe 4" ("match 2" i det nye "match-system") • Halvdelen af de ramte ikke-vestlige kvinder er efterfølgende blevet selvforsørget (gældende for Københavns Kommune)

© Qaravane v. Trine Panton Fattigdom i Danmark Hver 7. indvandrer fra ikke-vestlige lande lever i fattigdom! Det samme gælder for hver 40. etniske dansker 70% af dem, som modtager introduktionsydelse, start-hjælp, eller er ramt af 300/450 timers reglen, lever i fattigdom. Det samme gælder for 27% af kontanthjælpsmodtagerne. Beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet), 1. april 2009

© Qaravane v. Trine Panton Målgruppen for vores projekt: Etniske minoritetskvinder fra ikke-vestlige lande Kendetegnet ved: • traumer og tab (flygtninge og familiesammenførte) • orientering mod hjemlandet (savn og dårlig samvittighed) • at være udenforstående • at være uforstående • at være ”fremmed” • at mangle system-kompetencer at være udsat i forhold til en lang række marginaliserings- faktorer Kilde: Als Research A/S

© Qaravane v. Trine Panton Målgruppen for vores projekt: (tal pr , Københavns Kommune) • Der er ikke-vestlige kvinder i den erhvervsdygtige alder (16-64 år) i Københavns Kommune • 1/3 af alle ikke-vestlige indvandrere har kun gået i grundskole. Blandt libanesiske, somaliske og tyrkiske kvinder gælder det hver 2. kvinde • Knap halvdelen af de ikke vestlige kvinder er i beskæftigelse. Blandt irakiske og libanesiske kvinder er det kun hver 5. og blandt somaliske kvinder kun hver 3. kvinde som er i beskæftigelse • En femtedel af de ikke-vestlige kvinder befinder sig udenfor arbejdsstyrken i matchgruppe 4 (ca. 15%) og som selvforsørgede (ca. 5%), svarende til kvinder • 287 kvinder er ramt af 300 timers reglen, heraf er 270 ikke-vestlige kvinder

© Qaravane v. Trine Panton Arbejds- giverne Arbejds- tagerne -etniske minoritets- kvinder Behov for arbejdskraft, men nej tak til m å lgruppen, fordi de: - mangler kompetencer - har begr æ nset arbejdsmarkeds- erfaring - har d å rlige sprog- kundskaber - arbejdsgiver mangler viden/kendskab - ledighedsparadokset Behov for job af lyst ell. frygt, men sv æ rt fordi: - manglende evne, kompetencem æ ssigt, fysisk, psykisk og sprogligt -begr æ nset arbejds- markedserfaring manglende netv æ rk manglende motivation ( ø konomisk incitament) - Aleneansvar for børn (m./u. mænd) - kulturelle/religi ø se barrierer BAD MATCH Behov for alternative veje ind eller tilbage på arbejdsmarkedet Kvindernes adgang til arbejdsmarkedet

© Qaravane v. Trine Panton Kunne iværksætteri være et alternativ? NEJ!

© Qaravane v. Trine Panton Ikke umiddelbart, fordi.. •Kontanthjælpsmodtagere må ikke oprette et cvr-nr. •Selvstændig bi-beskæftigelse vil kun være relevant i begrænset omfang (afhængig af fag), da kvinderne oftest er eneanvarlige for børnene •Evt. indtjening bliver modregnet i kontanthjælpen •Mange i målgruppen har ikke kapacitet til at arbejde sig til uafhængighed af offentlig støtte (supplerende kontanthjælp) •Skal fortsat stå til rådighed for arbejdsmarkedet •Gifte selvstændige kan tælle timer ift. 450 timers reglen, men skal udgøre min. 20 timer om ugen = ikke relevant for målgruppen •Det er muligt at være andelsshaver, men overstående barrierer samt grænse for formue = ikke attraktivt for målgruppen

© Qaravane v. Trine Panton Kunne beskæftigelse på alternative/fleksible vilkår være et alternativ? JA!

© Qaravane v. Trine Panton Men... •Evt. indtjening bliver stadig modregnet i kontanthjælpen •Mange i målgruppen har stadig ikke kapacitet til at arbejde sig til uafhængighed af offentlig støtte (suppl. kontanthjælp) •Skal fortsat stå til rådighed for arbejdsmarkedet Begrænset motivation, med mindre......kvinden er gift med en kontanthjælpsmodtager og BANGE for og/eller tæt på at blive ramt af 450 timers reglen!

© Qaravane v. Trine Panton Projektets værdier: •Motivation: - at udnytte kvindernes ”husmor”-kompetencer - ikke kun løn, men også opkvalificering, danskkundskaber, netværk, mobilitet, ansvar for eget liv, rollemodel for børnene og andre kvinder samt evt. løn i form af naturalier •Fleksibilitet (”yde efter evne”, fx 2-3 timer om dagen) •Tryghed (kendte omgivelser, ”håndholdt”, frihed til at være muslim) •Brugerdreven innovation (at få kvindernes ideer i spil) •Små skridt gør en stor forskel (individuelle hensyn, skabe positive spiraler)

© Qaravane v. Trine Panton Qaravane En erhvervsdrivende forening med et almennyttigt formål Indvandrer Kvindecentret

© Qaravane v. Trine Panton Qaravane arbejder for.. At fremme beskæftigelsen blandt etniske minoritetskvinder, som har svært ved at finde fodfæste på det danske arbejdsmarked At etablere virksomheder og hjælpe etniske minoritetskvinder til selv at etablere virksomheder At bidrage til udbredelsen af socialøkonomiske virksomheder At arbejde politisk på at skabe forbedrede rammer for iværksætteri og beskæftigelse på alternative vilkår for de mest marginaliserede grupper i det danske samfund At arbejde for at fremme integrationen i Danmark og mindske kulturkløften

© Qaravane v. Trine Panton Systue, kursus, butik Et smukt møde mellem skandinavisk design og etniske håndarbejdsteknikker * Produktion af egen ’home textile’ kollektion * Systue for designere, brands og interiørbutikker * Strikkede og hæklede accessories (tasker, smykker og tøj) * Folkeoplysende aktiviteter (kvinderne som undervisere) Forretningskoncept: Eksklusivt, kvalitet, nummereret unika, dyrt! En del af den gode historie! Produceret af lokale minoritetskvinder i København N og NV * On-spot undervisning i syning og håndarbejde * On-spot undervisning i arbejdsmarkedsdansk

© Qaravane v. Trine Panton QaravanePlace de Bleu P.t. er Qaravane og Place de Bleu én juridisk enhed

© Qaravane v. Trine Panton Qaravane, forening Place de Bleu, ApS ell. A.m.b.a. Løn til daglig leder, opkvalificering, drift mv. Finansiering: Off. bevillinger, private puljer/fonde, støttebidrag, ”naturalier” Salg af produkter Løn til kvinderne Køb af materialer På sigt; to adskilte juridiske enheder

© Qaravane v. Trine Panton Qaravane, forening Place de Bleu, ApS ell. A.m.b.a. Løn til daglig leder, opkvalificering, drift mv. Finansiering: Off. bevillinger, private puljer/fonde, støttebidrag, ”naturalier” Salg af produkter Løn til kvinderne Køb af materialer På sigt; flere socialøkonomiske virksomheder Spin off

© Qaravane v. Trine Panton Udfordringer... • At finde balancen mellem idealisme og business • At finde balancen mellem offentlig og privat finansiering og partnerskaber/sponsorater • At udvikle en aflønnings- og fastholdelsesmodel, der tilgodeser - den selvforsørgede kvinde - kvinder der er tæt på/eller ramt af 450 timers regel - kvinder på forskellige former for ydelser (kontanthjælp, starthjælp, førtidspension, dagpenge mv.) - kvinder der søger sociale netværk • At operere i en gråzone (forudsætter stor kreativitet!)

© Qaravane v. Trine Panton Qaravane Løn til daglig leder, projektleder, projektmed- arbejdere, opkvalificering, maskiner mv. Gråzone Husleje, forsikringer, bogholderi, revision, telefoner mv. Place de Bleu Køb af materialer, løn til kvinder markedsføring mv. Rent offentligt Forår 2010 Hybrid offentligt/privat Efterår 2010 Kommercielt, på et tidspunkt... Kunsten at være en hybrid... mellem projekt og virksomhed mellem udvikling og drift og hensynet til konkurrenceforvridning

© Qaravane v. Trine Panton Og så er der det der med løn!

© Qaravane v. Trine Panton Hvad er ordinært? Der skal være tale om ustøttet ordinært arbejde Men...denne målgruppe er ikke ordinære arbejdstagere. Der skal tre kvinder til at fylde en fuldtidsstilling og deres produktivitet er en tredjedel af ”normalen”!

© Qaravane v. Trine Panton Hver gang en kvinde, der er i risiko for at blive ramt af 450 timers reglen, får fx 100 kr. i timen, ryger der 85,70 kr. direkte fra den private virksomhed ned i en offentlig kasse! Ergo subsidierer det private det offentlige for at løfte en opgave som det offentlige ikke selv kan løfte!!

© Qaravane v. Trine Panton Det med lønnen! -vi har valgt at gøre følgende: • Alle kvinder starter i 16 ugers kursusforløb (learning by doing) • Derefter ansættelse på flexible vilkår: 25 timer/uge; løn kr • Ved ekstra indsats (tage del i design/udvikling, sidemandsoplæring, god for det sociale miljø mv.); 5 timer extra om ugen • Løn for håndarbejde fastsættes ”baglæns” ud fra produktpris samt gennemsnitsvurdering af tidsforbrug og omregnes derefter til timer • Timeløn for selvforsørgede mv: kr (svarende til voksen lærlingeløn) jf. aftale med 3F • På sigt ansættelse af enkelte match 1’ere samt mulighed for at blive andelshavere Derudover: • Gratis frokost hver dag • Adgang til rådgivning (socialrådgiver og juridisk bistand) • På sigt; arbejdsgiverbetalte sundhedsydelser, medlemsfordele mv.

© Qaravane v. Trine Panton

Barnevognskæde

© Qaravane v. Trine Panton Hæklede armbånd

© Qaravane v. Trine Panton Børnepude

© Qaravane v. Trine Panton Bigshopper

© Qaravane v. Trine Panton Halskæde

© Qaravane v. Trine Panton Pigekjole

© Qaravane v. Trine Panton

At gøre op med nogle dogmer: •Dogmet om ”one box fits all” holder ikke, når det gælder de mest marginaliserede borgere. Den kendte redskabskasse synes anvendelig, når det gælder de fleste –men kommer til kort overfor de svageste. •Dogmet om, at vejen til god integration går gennem arbejde, holder ikke, når det gælder de svageste. God integration er også at lære at være en god mor eller en god borger i det danske samfund. •Dogmet om, at arbejde betyder fuldtidsarbejde og at supplerende kontanthjælp eller dagpenge kun er midlertidige løsinger i perioder, hvor indtjeningen glipper, holder ikke! Nogle borgere opnår aldrig en arbejdsevnekapacitet som rækker ud over timers arbejde om ugen. •Dogmet, som synes at ligge bag såkaldte incitamentsstrukturer som 450 timers reglen, er, at der er arbejde til alle, som vil arbejde. Det holder ikke. •Dogmet om, at god arbejdsmarkedspolitik også er god socialpolitik, som synes dominerende i disse år, holder ikke for nogen! •Dogmet om at den danske model sikrer fleksibilitet og tryghed for arbejdmarkedets aktører holder ikke for de mest marginaliserede. Over for dem er modellen rigid og utryg.