Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Læringsmål Kendskab til:
Velkommen hos Juvel A/S
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Den glade CEO og iværksætter!
Fremtidens markedsføringsplatform
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Elevernes digitale dannelse
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Hvordan kommunikerer ATP?
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Præsentation af e-takeaway.dk
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
SF Ungdom Ved..
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Klimakommunikation - er vi gode nok? v/ Steffen Lüders, Mannow Mandag den 28. april 2008.
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.

IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Præsentationens transcript:

Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter ………..… …. Talere: Mads Ellegaard, stiftere af ENGODSAG.DK, dir. 1to1 Internet Marketing, konsulent Projektzone.dk Tid og sted: Center for Entrepreneurship, Århus, 27. oktober 2005 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

2 Indhold 1.Nye holdninger Danmark i en global verden 2.Nye teknologier Medier/kanaler: Internet, telefon, tryk, spil 3. Nye muligheder og forretningskoncepter ENGODSAG.DK: Iværksætteri og innovation ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

3 Dagens pointe herfra…. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – – ”Vi har optimale muligheder for at udvikle de sociale designløsninger der er bedst for verden.”

4 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Konkurrenceevne– Verdens nr. 4 WEF GCR Offentlige institutioner – Verden nr. 2 WEF GCR Teknologi – Verdens nr. 5 WEF GCR Makroøkonomisk ramme – Verdens nr. 3 WEF GCR Korruption- blandt verdens mindst korrupte Velgørenhed- bland de mest nationalt velgørende (endnu) ”Unik kombination af vækst og reformvilje”, Mandag Morgen ”Vi skal satse på IT og biotech”, statsministeren ”Vi kan umuligt udpege morgendagens vindere eller brancher”, H. Dyrmose Men hvis ikke vi kan pege på fremtidens vindere hvad kan vi så? ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – – Danmarks status – status for Danmark

5 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Demokrati – Grundlov og andelsforeninger Arbejdsomhed, uddannelse og fællesskab – Grundtvig og højskole Frivillighed – Verdens nr 1? Organisationsdannelse – Alt og alle har en forening Lighed – Kvinder og velfærd Respekt for naturen – Vindmøller og H2 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – – Vi kan tage afsæt i vores kultur

6 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Lego - konstruktion og leg Falck- private sociale ydelser Nielsen- father of usability B&O- design Mærsk- logistik Newsbooster- Nyhedsformidling (dømt ulovlig) Kazaa- Fildelingsteknologi demokratisk (måske ulovlig) Skype- Internettelefoni H2 Logic- Brintpillen IO Interactive- Spil Chefdesignere hos BMW, Disney m.fl. Designe verdens bedste professionelle sociale løsninger …afsæt i vores professionelle kernekompetencer hos lokale helte

7 2.Nye teknologier Medier/kanaler: internet, telefon, spil Lego - Co-creating value, architechture of participation Lilly, InnoCentive selvudvalgte problemknusere i 173 lande Yahoo Radio- Music that listens to you Amazon- andre har valgt og anbefaler (social gesture is an economic product) Linden Lab arbejdstimer pr. dag via spillere Skype- 41 mio brugere Linux- 52% er skiftet fra windows til linux eBay- 61 mio. registrerede brugere Marketocrcy daytrayders online skaber præcedens Filesharing- 1 mia. sange Google- fra gratis til betalt Kilde: Business week, juni 2005 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

8...…....………………………………....…. e-business, marketing og velgørenhed …….…....et godt partnerskab …. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – – 3. Nye muligheder og forretningskoncepter ENGODSAG.DK: Iværksætteri & innovation,

9 Usikre på hvordan man skal inddrage CSR og CRM i forhold til virksomhedens strategier. Usikre på hvordan man både tager ansvaret for – og kommunikerer at man vil skabe en god verden. Usikre på hvordan man aktiverer og markedsfører den konkrete sociale indsats. (vi er ikke bare verdens bedste - men vi er det bedste for verden!) Virksomhedernes usikkerhed ved ”CRM” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

10 72% af danskerne er positive eller meget positive overfor sociale sponsorater (SponsorTrends - godt 1000 adspurgte) Forbrugerne ved godt, at virksomhederne gør det for også selv at få noget ud af det. Især dem under 25 er meget positive overfor sociale sponsorater (En af de grupper der er sværest at få i tale i markedsføringen)...men forbrugerne er ikke i tvivl om ”CRM” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

11 ….og det virker ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – – = Sympati= Købelyst Sammenhæng mellem typer af sponsorat, sympati og købelyst MediaWise – sponsoranalyse 2002

12 Visionen for ENGODSAG.DK ”ENGODSAG.DK skaber en bedre verden ved at gøre det attraktivt for individer og virksomheder i flest mulige digitale sammenhænge og størst muligt omfang at støtte en god sag.” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

13 Hvad er ENGODSAG.DK? •ENGODSAG.DK er et samarbejde mellem mere end 70 anerkendte hjælpeorganisationer og flere end 220 e-butikker •Forbrugerne støtter et godt formål, når de handler via os •Vi har skabt donationer til organisationerne på over kr. •Vi har skabt omsætning til e-butikkerne på over 2,5 mio. kr. •Alt sammen er skabt på ét år online! ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C –

14 Sådan foregår det: Forbrugerens PC ENGODSAG.DK •ENGODSAG.DK •Valg af organisation •Valg af din e-butik •ENGODSAG.DK •Valg af organisation •Valg af din e-butik ENGODSAG.DK registrerer selve e-handlen.  Din Internetbutik  Din e-butik leverer varen til kunden og opkræver prisen Organisation Din e-butik faktureres og betaler en aftalt procentdel eller et fast beløb pr. ordre skabt via ENGODSAG.DK. 75% af ENGODSAG.DKs omsætning doneres til organisationerne. ENGODSAG.DK beholder 25% til drift. Din e-butik bekræfter ordren

ENGODSAG.DK - Møllestien Århus C - Nogle af de +70 organisationer i ENGODSAG.DK ……..…....……….………………………… ……………….… – yderligere 30 er ved at indgå tilsvarende aftaler. ……..…………..………………..… ….

ENGODSAG.DK - Møllestien Århus C - Nogle af de 225 e-butikker i ENGODSAG.DK

17

18

19

20

21

22

23

24 ENGODSAG.DKs sociale ansvar For ENGODSAG.DK • CSR = eksistensberettigelse og forretningsgrundlag • 75% af OMSÆTNINGEN tjent via e-handel gives væk • 100% af OMSÆTNINGEN af auktioner gives væk • Nøje kriterier for organisationer og butikker • Stram intern styring af samarbejdsgrundlag For interessenterne • Vished for relationerne • Samarbejde med de seriøse i klassen • Branding med ENGODSAG.DK som ”buffer” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

25 ENGODSAG.DKs Cause Related Marketing • e-shopping der hjælper • Auktioner • Indsamling for Asien • Ferrari for en god sag • Hangarfestival • Tænd et lys for Asien •Verdens Største Børnekor • CDer …. Og der er mere i vente ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

26 Organisationernes resultater via ENGODSAG.DK • kr. i nye donationer på et år • Ny markedsorientering – et paradigmeskift? • Ny og gratis adgang til nye medier og midler • Ny dialog med nye og gamle målgrupper • Tæt og kontrolleret samarbejde • Bestyrelsesinvolvering via ISOBRO ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

27 ENGODSAG.DKs egne resultater ENGODSAG.DK har på et år opnået: •300 artikler • 10 TV indslag • ca omtaler på nettet • +225 e-butikker • +70 organisationer • abonnenter på nyhedsbrevet •Kendte ambassadører og partnere •Vækst i alle succesparametre •Grundlag for ekspansion til UK og SE. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

28 E-butikkernes resultater via ENGODSAG.DK • +2,5 mio. kr. i omsætning • Billige eksterne eksponeringer • Gratis strøm af besøgende til websitet • Gratis tilmeldinger, bestillinger og respons fra besøgende • Procentuel afregning i forhold til salg • Branding med de bedste efter forbrugerens valg ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

29 Fremtiden for Social Entrepreneurship •Flere markedsdrevne marketingfolk i organisationerne •Flere følende medarbejdere •Mere bevidste forbrugere •Bedre muligheder for branding •Højere prioritering af det sociale •Behov for validering og blåstempling •Flere og mere komplekse kampagner = Godkendt ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

30 ENGODSAG.DK Møllestien Århus C Tlf.: Tak for din tid

31 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –

32 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – –