Indhold Bevægelsesvidenskab )----< - historisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Introduktion Basal bevægelseslære
Neurofysioterapi i Danmark – hvad skaber profilen?
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Børn, bevægelse og motivation
Hvidovre, 8-9. april 2010 Dokumentationskultur Evidensbegrebet
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Introduktion Basal bevægelseslære
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
Chris Argyris f
Forretning og Ledelse lektion 7
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Siddestilling og CP-børn
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Dansen omkring handicapbegrebet
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Teamwork En praksisnær øvelse.
- det kan læres.. Inspiration The New Toughness Training For Sports (PLUME, Penguin Group, 1995, ISBN ) Af James E. Loehr, sportspsykolog.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Stof-partikler : spin 1/2
Nervesystemet S. 5. Dka.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
8. april 2017 Funktionel træning
Den lærende organisation
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Digital forandringsledelse
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Udvikling af immunforsvaret
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Relations kompetencer
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Dynamisk system teori - model
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Digital forandringsledelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Indhold Bevægelsesvidenskab )----< - historisk perspektiv fysioterapeutuddannelsen Bevægelsesvidenskab Indhold - historisk perspektiv - teorimodeller - reflexmodel - hierarkisk model - systemteoretiske modeller - hvad kan vi bruge det til ? )----< SYSTEM Copyright Lars Henrik Larsen 2007

historisk perspektiv REFLEXMODEL HIERARKISK MODEL SYSTEMMODELLER 1900 2007 1906 -Sir Charles Sherrington skriver en bog om bevægelse med udgangspunkt i reflekser 1932 -Russeren Nicolai Bernstein skriver på russisk om betydningen af samspillet mellem subsystemerne 1930 -Overvejende forklares bevægelse ud fra teorier om at CNS er hierarkisk opbygget og at bevægelserne styres af dette hierarki 1967 -Bernsteins bog oversættes til engelsk 1980 -Nationalt og internationalt stigende interesse for den systemiske tankegang Systemteori integreret i fysioterapeutisk praksis – nogle steder som fremherskende

Teorien i hovedtræk reflex model Stimulus => respons Bevægelse = kombination af reflexer Teorierne baseret på dyreforsøg refleks kræver : receptor-conductor (nerve med 2 forbindelsesceller) - effektor (muskler) følesans (stimulus) er en nødvendighed for bevægelse closed loop / feedback

Fysioterapiens indhold bliver således reflex model Fysioterapiens indhold bliver således optræning til maksimal styrke involvere resterende motoriske enheder udlevere skinner og hjælpemidler træne ’funktioner’ (anatomiske bevægelser) forhindre sekundære bevægelser og snydebevægelser Shumway-Cook et Wollacott

reflex model Problemområder ved refleksmodellen fysioterapeuten er den aktive og patienten den passive i processen sensorisk input ikke nødvendig for bevægelse ved ballistisk bevægelse er feedbacksløjfen for langsom CNS´ muligheder er ikke opbrugt kan ikke bruges til 1. neurons lidelser unormale bevægemønstre er ofte problemet, ikke muskelstyrke Shumway-Cook et Wollacott

hierarkisk model CORTEX => ligevægtsreaktioner LILLEHJERNEN => rejsningsreaktioner HJERNESTAMMEN => primitive reflekser

Teorien i hovedtræk hierarkisk model mange forskere tager udgangspunkt i at CNS er et hierarkisk organiseret system CNS organiseret som et hierarki CORTEX - HJERNE STAMME - SPINALNIVEAU et højere liggende center kontrollerer det underliggende mest sammensatte/bevidste bevægelser pro-duceres fra cortex, primitive reflekser spinalt udvikling “nedefra og op” , efterhånden som udviklingen når cortex hæmmes reflekserne adskillelse af reflekser og villede bevægelser Shumway-Cook et Wollacott

Shumway-Cook et Wollacott hierarkisk model centrale programmer kontrollerer bevæge-mønstre op gennem ´30-´50 tager flere forskere udgangspunkt i hierarkiet, men altid med reflexmodellen som underliggende forståelses-model – f.eks. barnets udvikling via reflekser hjernen kontrollerer bevægelser ikke muskler vi kan ændre eller facilitere en patients bevægelse ved specifik sensorisk stimulation Shumway-Cook et Wollacott

Eks. De 4 motoriske stadier hierarkisk model Eks. De 4 motoriske stadier progression 1. mobilitet 2. stabilitet 3. mobilitet/stabilitet i vægtbærende stilling 4. mobilitet/stabilitet i ikke-vægtbærende stilling Margaret Rood 1962 MOBILITET STABILITET

hierarkisk model Fysioterapiens indhold bliver således udgangspunkt : - normale bevægelser former CNS -CNS må ikke stimuleres med unormale bevægemønstre facilitere bevægemønstre med proprioceptivt input dele bevægelser op i mindre dele inhibere unormale reflekser og unormal tonus Shumway-Cook et Wollacott

hierarkisk model Problemområder ved modellen manglende overførselsværdi til funktioner patienten er passiv og fysioterapeuten aktiv i processen omgivelserne tillægges ingen indflydelse inhibering af reflekser udløser ikke normale bevægelser Shumway-Cook et Wollacott

Systemisk teori ….i en kompleks helhed kan man ikke skille delene ad, ikke isolere enkelte elementer, uden at forandre eller forstyrre helheden fordi relationerne mellem de forskellige elementer er lige så vigtige som selve elementerne, der kendetegner helheden……. sub- system sub- system sub- system SYS- TEM sub- system sub- system Systemisk model. -samspil af subsystemer med reciprok flow af information mellem subsystemerne

Systemteorierne Teorien i hovedtræk et system er enhver enhed, der bliver struktureret af feedback Systemisk tænkning er at tænke i: -forandring -forskelle -sammenhænge -bevægelse, gensidighed og balance -cirkulær (både/og) fremfor lineær (enten/eller) logik

Systemteoretiske modeller -for motorisk adfærd Systemteorierne Systemteoretiske modeller -for motorisk adfærd Systemteoretiske modeller er en samling af modeller og teorier. Alle tager udgangspunkt i den systemiske forståelsesramme, men adskiller sig på flere punkter. Systems theory Dynamical action theory Parallel distributed processing theory Task-oriented theory Ecological Shumway-Cook et Wollacott 1995, p.12-19

Systemteorierne motorisk adfærd => strategier til at begrænse antallet af frihedsgrader kontext tillægges betydning samspil af subsystemer kontrollerer adfærd for at nå opgavemål retter sig mod opgaveløsning / opnå motoriske mål aspekter af tidligere tilegnet motorisk erfaring + anticipatorisk feedforward + feedbackmekanisme

Eks. Strategier til løsning af motoriske udfordringer Systemteorierne Eks. Strategier til løsning af motoriske udfordringer Ankelstrategi Hoftestrategi Skridtstrategi

systemteoretiske modeller Systemteorierne systemteoretiske modeller Fysioterapiens indhold bliver således træning af færdigheder med henblik på at nå opgavemål patienten skal være aktiv i løsningen af motoriske opgaver - i rette omgivelser læring af strategier til effektiv og tilstrækkelig adfærd udvikle effektiv kompensation bruge de muligheder der er sat af led og muskler Shumway-Cook et Wollacott (2001) Motor control

Bevægelsesvidenskab (movement science) er hverken en samlende teori eller et paradigme,men derimod et multidisciplinært forskningsområde med teori-byggere fra -PSYKOLOGI -FYSIOLOGI -BIOMEKANIK -ANTROPOLOGI -PÆDAGOGIK - Det fælles mål er at forstå grundlaget for komplekse bevægelser og forstå hvordan læring af færdigheder finder sted

Hvad kan vi bruge bevægelsesvidenskab til ? mere nuanceret syn på bevægelse forskningsresultater og teorier der kan bruges som udgangspunkt i træning og genoptræning -pt. aktiv i sin læreproces -pt. skal arbejde med opgaveløsning -vær opmærksom på omgivelsernes betydning -pt. skal udfordres på flere niveauer : motorisk,kognitivt og følelsesmæssigt -varierede opgaver / anvendelse af dual-task opgaver -opmærksomhed på feedbacktyper - hvornår og hvordan gives der feedback ?

Bevægelsesvidenskab 1. semester 2 Bevægelsesvidenskab 1. semester INDHOLD motorisk adfærd -motorisk udvikling -motorisk kontrol -motorisk læring postural kontrol nøglebegreber

Hvilken teori er den bedste ? ”As you no doubt can already see, there is no one theory that has it all. We believe the best theory of motor control is one that combines elements from all of the presented theories. A comprehensive, or integrated, theory recog-nizes the elements of motor control we do know about and leaves room for the things we don´t. Any current theory of motor control is in a sense unfinished, since there must always be room to revise and incorporate new information” Shumway-Cook et Wollacott (1995) Motor control, p. 19

motorisk adfærd Når vi taler om movement science betragter vi motorisk adfærd ud fra hovedområderne: - motorisk kontrol - motorisk læring - motorisk udvikling

motorisk adfærd motorisk kontrol motorisk læring motorisk udvikling MILISEKUNDER motorisk læring TIMER, DAGE, UGER motorisk udvikling MÅNEDER, ÅR, ÅRTIER Cech et Martin(95) Functional movement development... p.49

motorisk kontrol Motorisk kontrol = centralnervesystemets evne til at regulere det muskoloskeletale system til en målbevidst handling Motorisk kontrol kan defineres som: “ læren om bevægelsers baggrund og årsag “ Shumway-Cook et Wollacott (1995) Motor control “ den række af processer der organiserer og kontrollerer funktionelle bevægelser “ Cech / Martin (95) Functional movement…

motorisk udvikling Mange teoretikere konkluderer at motorisk udvikling (sammen med kognitiv udvikling) er et naturligt resultat af nervesystemets modning ”…an immature postural system is a limiting factor or a constraint on the emergence of other behaviors such as coordinated arm and hand movements as well as the inhibition of reflexes” Shumway-Cook et Wollacott (2001) Motor control

motorisk læring Motorisk læring kan defineres som “en række processer associeret med øvelse eller erfaring som fører til relativt permanente ændringer i evnen til at udføre færdigheder “ R.A. Schmidt Motorisk læring inkluderer også læring relateret til perception og kognition... Desuden bør motorisk læring ses i relation til kontext Shumway-Cook et Wollacott (2001) Motor control

Motorisk læring OPGAVE fysioterapi INDIVID KONTEKST

Opgave Opgave – organisering af træning samlet  spredt træning constant  variable Random  blocked Varieret praksis åbne  lukkede opgaver single task  dual task Whole  part training Guidance  discovery training

Organisering af kontekst underlag genstande auditive og visuelle forhold vejr / temperatur andre individer trafik bevægekultur psykiske påvirkninger

Organisering af feedback AUGMENTED INTRINSIC  EXTRINSIC knowledge of performance  of result immediate feedback  summary random  block motiverende  orienterende båndbredde Manuel  verbal  auditiv

postural kontrol kan defineres som ”evnen til at kontrollere kroppens position i rummet for at opretholde stabilitet og orientering” Shumway-Cook og Wollacott (2001) Motor control muscolo- skeletal components internal representations neuro muscular synergies Postural control adaptive mekanisms individual sensory system anticipatory mecha- nisms sensory strategies Systemer med indflydelse på postural kontrol - efter Shumway-Cook og Wollacott p.121

Shumway-Cook et Wollacott (1995) Motor control p.120 postural kontrol Postural stability is defined as the ability to maintain the position of the body, and specifi-cally, the center of body mass within specific boundaries of space, referred to as stability limits. Stability limits are boundaries of an area of space in which the body can maintain its position without changing the base of support. Stability limits are not fixed boundaries, but change according to the task, the individual´s biomechanics, and various aspects of the environment. The term stability is used in this text interchangeably with balance or equilibrium. Shumway-Cook et Wollacott (1995) Motor control p.120

Stability limits

postural kontrol ”Postural kontrol er en multidimensionel opgave hvor nervesystemet må sikre et specifikt forhold mellem kroppens tyngdepunkrt og understøttelsesfladen” ”Postural kontrol er det sensomotoriske systems aktivitet i forhold til tyngdekraft og andre mekaniske kræfter for at bevare en bestemt kropsposition i stillinger eller bevægelse” Bergland (1996) Bevægelsens skygge Danske Fysioterapeuter 9/1996

Hvad kan vi bruge bevægelsesvidenskab til ? mere nuanceret syn på bevægelse forskningsresultater og teorier der kan bruges som udgangspunkt i træning og genoptræning -pt. aktiv i sin læreproces -pt. skal arbejde med opgaveløsning -vær opmærksom på omgivelsernes betydning -pt. skal udfordres på flere niveauer : motorisk,kognitivt og følelsesmæssigt -varierede opgaver / anvendelse af dual-task opgaver -opmærksomhed på feedbacktyper - hvornår og hvordan gives der feedback ?

Systemteori, bevægelses-analyse og øvelsesterapi Biome- kanik Individ Postural kontrol Pæda- gogik Opgave- løsning Socialt Psykisk Kontext

systemteoretisk fysioterapi og Bevægelsesvidenskab - kilder Shumway-Cook et Wollacott (2001 , 2.ed. And 1995, 1.ed) Motor Control Cech et Martin (1995) Functional movement development across the lifespan Pind et al (1995) Bevægelsesvidenskab / movement science, Danske Fys. 5 / 1995 Bergland , Bevægelsens skygge , Danske Fysioterapeuter 9 / 1996 Verner , Balancens dynamik , Danske Fysioterapeuter 9 / 1996